
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Malawi Freedom of the Press 2012

While Malawi has strong constitutional guarantees for freedom of the press,

there were several substantial setbacks for media freedom in 2011. In January,

the president signed into law an amended version of Section 46 of the penal

code. The law previously allowed the minister of information to prohibit the

importation of publications deemed “contrary to the public interest,” but as

amended it also allows the minister to ban the domestic publication of such

materials. Although no publications were banned during the year,

self-censorship reportedly increased in the wake of the amendment.

The constitution guarantees access to information, but a draft bill to implement

this right has been stalled in the parliament since 2003. Access to information

has remained a considerable challenge for reporters. Powerful individuals have

also used court injunctions to prevent newspapers from publishing damaging

articles about them. Libel is considered both a criminal and civil offense. If

prosecuted as a criminal violation, it is punishable with two years’

imprisonment; however, many libel cases are processed as civil cases or

settled out of court. The broadcast media are licensed by the Malawi

Communications Regulatory Authority (MACRA), which is funded by the

government and led by a presidential appointee. During 2010, MACRA closed

at least eight private radio stations that it deemed “pirate stations” operating

without licenses in violation of national law. No such actions were taken in

2011. However, MACRA ordered two stations to halt coverage of widespread

antigovernment protests on July 20. MACRA is regularly accused of political

bias in its operations. It issued eight new broadcast licenses in November, after

an extended period of accepting applications. Two of these went to allies of the

president. Other applicants, most notably a religious group seen as hostile to

the president, had its application denied without explanation. MACRA also

attempted to implement a new “Consolidated ICT Regulatory Management

System” (CIRMS) during the year, ostensibly to more effectively monitor the

performance of mobile-phone companies. This has generated privacy concerns

given the capacity of the system to access the call records of users. Media

professionals have warned that their ability to keep sources confidential could

be compromised. In mid-2011, the implementation of the system was

temporarily blocked by the courts. A permanent ruling was expected in 2012.

Violence and harassment of journalists increased markedly in 2011, bringing

condemnation from international rights groups and foreign donors. By

conservative estimates, at least seven journalists were assaulted during the

July 20 protests, and several others were detained. One radio station had its

vehicles attacked with petrol bombs in the wake of the demonstrations. Police

arrested a journalist in September for photographing the president’s estate,

while at least three others received death threats from anonymous sources for

reporting on controversial issues. Robert Chasowa, a political activist and

blogger, was killed under mysterious circumstances in September. In

November, several journalists had to seek police protection from ruling party

thugs who harassed them as they covered the president’s return to the country.

Malawi’s print sector consists mainly of 10 independent newspapers, including

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

60
LEGAL
ENVIRONMENT

19
POLITICAL
ENVIRONMENT

23
ECONOMIC
ENVIRONMENT

18

Malawi

Malawi | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/malawi

1 of 2 10/18/2012 10:16 AM



two dailies and four weeklies. While there are numerous private stations with a

diverse array of opinions, government-controlled outlets continue to dominate

the broadcast media market. Radio remains the primary source of information

for most people, and the Malawi Broadcast Corporation (MBC) is the only

station with national reach. Most privately owned stations are located in large

urban centers in the south and do not broadcast to more rural sections of the

country. Although there are four television stations, only the state-controlled

Television Malawi (TVM) broadcasts nationally. It recently merged with the

MBC. State-run outlets are strongly biased in favor of the government and

have been accused of serving as little more than propaganda tools. In the

lead-up to the July 20 demonstrations, these outlets spread misinformation

about the planned protests, claiming that they were pro-gay rallies. State

media also have substantial control over important information. For example,

according to a letter from the Ministry of Information and Civic Education, only

state media are allowed to cover live events involving people the government

deems “VVIPs” (Very Very Important Persons).

Advertising revenue, including government advertising, is critical to the survival

of Malawi’s press, which operates in a tenuous financial environment. A ban on

advertising in one of the most reputable dailies, The Nation, remained in effect

in 2011. Reports also surfaced that government allies planned to start a new

“private” newspaper to drain advertising resources away from the second

major daily.

There are no government restrictions on the internet, although only 3 percent of

the population accessed the medium in 2011.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Malawi | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/malawi

2 of 2 10/18/2012 10:16 AM


