
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Mauritania Freedom of the Press 2012

Mauritania’s media environment continued to open up in 2011, despite a history

of dictatorship and the 2008 ouster of the first democratically elected president

by an army general, Mohammed Ould Abdel Aziz. Abdel Aziz subsequently

contested and won elections held in 2009. Since then, his administration has

passed a number of reforms to improve media freedom in the country.

Article 10 of Mauritania’s 1991 constitution guarantees freedom of opinion, of

thought, and of expression. Legal and regulatory reforms enacted in 2006

eliminated prepublication government approval for newspapers, established

journalists’ legal right to protect sources, and created the High Authority for the

Press and Audiovisual Sector (HAPA), whose board members are appointed

by the president without representation from nongovernmental organizations

(NGOs) and journalists. In addition to its regulatory role, HAPA is responsible

for nominating the heads of public media outlets and the Mauritanian News

Agency. In October 2011, the legislative branch approved amendments to the

2006 Press Freedom Law that abolished prison sentences for slander and

defamation, including of heads of state, though fines can still be imposed for

these offenses. Some critics believe that the country’s media laws continue to

leave room for the abuse of press freedom. Mauritania has no legislation

guaranteeing access to information.

Though the media express a variety of views, journalists practice a degree of

self-censorship in their coverage of issues such as the military, foreign

diplomatic missions, corruption, and Sharia (Islamic law). There were reports in

2011 that the police detained and questioned journalists for their coverage of

sensitive topics, including protests and slavery. Throughout the year, opposition

activities and positions were presented in government-owned media, which

appeared to provide generally balanced coverage.

Both local and foreign journalists faced government interference in 2011. In

August, a crew from Africa 7, a Senegal-based private television station, was

detained while in Mauritania to interview an opposition leader and an

antislavery activist. The journalists were interrogated for nearly seven hours,

and their equipment, passports, and press cards were confiscated. Most of the

items were later returned. Reporter Cheikh Ould Nouah with the website

Al-Hurriya was arrested and beaten while covering clashes between police and

protesters in September. Another journalist, Djibril Diallo, was also reportedly

detained by the police for his coverage of the protests. In December,

Abdelhafiz al-Baqali of the Moroccan Press Agency was expelled from the

country; the reasons for the move were not disclosed.

The print sector features both state-run and private outlets. The government

owns two daily newspapers, Horizons (in French) and Chaab (in Arabic), and

dozens of independent print outlets are active. HAPA provides subsidies to

several independent newspapers, and most papers have access to the state’s

printing press. Mauritania has two public television stations, two public radio

channels, and two private, internet-only television stations. A public station that

began broadcasting in 2008 devotes airtime to the country’s minority languages

—Pular, Soninke, and Wolof. In November 2011, HAPA announced that two

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

52
LEGAL
ENVIRONMENT

17
POLITICAL
ENVIRONMENT

18
ECONOMIC
ENVIRONMENT

17

Mauritania

Mauritania | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/mauritania

1 of 2 1/2/2013 2:03 PM



new independent television stations and five independent radio stations would

be allowed to begin broadcasting, ending the government’s 51-year monopoly

on domestic broadcast media. Some opposition members maintained that the

allocation of permits favored progovernment interests. Radio France

Internationale rebroadcasts locally, and Mauritanians have access to

international satellite television.

Internet access is not generally restricted by the government, but penetration

remained at 4.5 percent in 2011. Mobile telephone subscriptions are within the

reach of more than 66 percent of the population. The impact of online media

has grown in recent years. However, existing legislation does not address the

emergence of online journalism. In June 2011, the website of local newspaper

El-Badil al-Thalith was blocked for publishing articles that criticized Arab

leaders after the web hosting company—Emirates Technology and Design,

based in the United Arab Emirates—succumbed to pressure from Emirati

authorities to shut the site down.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Mauritania | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/mauritania

2 of 2 1/2/2013 2:03 PM


