
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Moldova Freedom of the Press 2012

Press freedom improved slightly in 2011 as the ruling coalition, the Alliance for

European Integration (AIE), reviewed a new Broadcasting Law, supported

state broadcaster Teleradio Moldova (TRM) in providing balanced news

coverage, started cracking down on corruption among broadcast media

regulators, and fostered an environment in which physical attacks and

politicized lawsuits against journalists continued to decline. The AIE bloc in

Parliament—under the leadership of Prime Minister Vladimir Filat—continued to

work with civil society experts to advance several media initiatives, but did so

at a slower pace due to the country’s ongoing political deadlock over the

election of a president, which required a three-fifths vote in Parliament.

Moldova had decriminalized defamation by 2009, but a few civil defamation

cases emerged during 2011. In August, a Chişinău court fined the investigative

newspaper Ziarul  de  Gardă 500,000 lei ($42,000) for defamation over an

article on the alleged corruption of two prosecutors. The fine was reduced to

20,000 lei ($1,700) on appeal, and a further appeal was pending at year’s end.

In April the minister of transportation accused the Unimedia news portal and

the newspaper Timpul of defamation. He claimed that both news organizations

had published a Moldavian Airlines press release that accused him of taking

part in fraudulent collusion with the industry. The case remained pending at

year’s end.

The appointment of three new members to the Audiovisual Coordinating

Council (CCA) was expected to improve broadcast media regulation, but the

council continued to be criticized for politicized, nontransparent, and at times

corrupt decision making. Two senior CCA officials, Gheorghe Gorincioi and

Terentie Cherdivara, were arrested in January 2011 on charges of extorting

some 110,000 lei ($9,400) from a company. Cherdivara was convicted in April

and received a suspended four-year prison sentence. The trial of the second

official was ongoing at the end of the year. The CCA was also criticized for

being ineffective in its enforcement of election-related regulations, handing

down only small administrative fines—following the conclusion of the June 2011

local elections campaign—against the television channel NIT, which blatantly

supported the opposition Communist Party. The Electronic Broadcasters’

Association (APEL) prepared a draft Broadcasting Law in 2011, which the

government debated in October and was still under consideration at the end of

the year.

Reporters were able to obtain a greater amount of public information in the

capital due to increased compliance with the Access to Information Law, but

compliance remained poor in smaller cities and towns, according to a study

conducted by Access-Info, a local nongovernmental organization. Some senior

public officials continued to blame the media for political disputes within the

ruling coalition. On January 12, Parliament speaker and acting president

Marian Lupu justified keeping the media away from some parliamentary

debates by claiming that their presence negatively affected the behavior of

some deputies. Throughout the year, the press officers and bodyguards of

senior officials from the ruling coalition arbitrarily excluded some journalists

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

54
LEGAL
ENVIRONMENT

17
POLITICAL
ENVIRONMENT

18
ECONOMIC
ENVIRONMENT

19

Moldova

Moldova | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/moldova

1 of 3 11/29/2012 3:23 PM



from press conferences and briefings without explanation. For example, on

January 29, presidential security officers prevented Curaj TV journalist Oleg

Brega—who is well known for his sharp criticism of abuses committed by

police, prosecutors, judges, and politicians—from entering an event

commemorating National Prosecutor’s Day in Chişinău.

Media pluralism and the volume of locally produced programming continued to

expand in 2011 in response to the improved legal and political environment that

the AIE began fostering in 2010. In May, six local television stations from

around the country joined together and launched the regional television network

AICI to share news content for the 13 cities they cover. Local media analysts

reported that two television stations launched in 2010, Jurnal TV and Publika

TV, expanded and diversified the overall news coverage of the June 2011 local

elections.

State-sponsored intimidation of journalists continued to decline during 2011,

and local media freedom organizations reported no serious cases. The change

reflected aggressive reporting of attacks against journalists by Publika TV, as

well as efforts by government officials to interact more carefully with reporters.

However, journalists remained vulnerable to attacks by private individuals. In

July, Brega of Curaj TV was assaulted and briefly detained by managers from

the private Slavonic University of Moldova while trying to film a story about a

student whose personal documents were inappropriately confiscated,

according to the Chişinău-based Independent Journalism Center (IJC). Police

officers consistently failed to properly investigate such abuses, and in some

cases failed to intervene when journalists were attacked in their presence. In

December, a lawyer representing a priest assaulted a Publika TV crew as they

filmed a dispute between parishioners and church officials in the town of

Călăraşi. A group of police officers observing the altercation failed to protect

the journalist.

In the separatist Transnistria region, media are highly restricted and politicized.

Most local broadcast media are controlled by the Transnistrian authorities or

by companies like Sheriff Enterprises that are linked to the separatist regime.

Print media are required to register with the separatist Ministry of Information

in Tiraspol, the region’s capital, rather than the internationally recognized

Moldovan government in Chişinău. Media pluralism declined further after one of

only three independent newspapers published in Transnistria—the Russian-

language weekly Novaya Gazeta—was closed by its owners after facing years

of harassment from separatist authorities. Any critical information regarding the

authorities is promptly suppressed and the journalists responsible harassed.

The Transnistrian State Security Ministry intensified pressure on the region’s

few remaining independent-minded journalists ahead of the December 2011

election for the separatist presidency. During the first round of voting on

December 11, police in Tiraspol detained Valentina Ursu, a reporter for Radio

Free Europe/Radio Liberty who was covering the voting. In May, separatist

officials had responded to international pressure by pardoning and releasing

independent journalist Ernest Vardanean, who had been sentenced in 2010 to

15 years in prison for allegedly spying on behalf of the Moldovan government.

Vardanean had worked for the Chişinău-based newspaper Puls, the Romanian-

language service of Radio Free Europe/Radio Liberty, and the Russian internet

news agency Novy Region. His arrest and imprisonment after a deeply flawed

trial had intensified pervasive self-censorship among Transnistrian journalists.

There is a mix of private and public media in Moldova, but ownership

transparency is still lacking, with many outlets employed to advance the

business or political interests of their secretive owners. For the second year in

a row, TRM managers appointed by the AIE government received high marks

for the broadcaster’s balanced coverage of politically sensitive events like the

June 2011 local elections. The AIE also took steps to reduce government

influence over some 40 state-owned newspapers; a plan to strengthen their

editorial independence and privatize them took effect in February 2011, giving

state institutions two years to reorganize, privatize, or shutter publicly funded

newspapers. The city of Bălţi liquidated two municipal newspapers in August.

Progress on implementing the legislation remained slow, however, as the

government was unsure how to establish new management structures for the

newspapers and requested assistance from APEL during 2011. Due to the

Moldova | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/moldova

2 of 3 11/29/2012 3:23 PM



global economic downturn, private media remained highly dependent on

financial subsidies and advertising revenue that usually came from affiliated

businesses and political groups, rather than being allocated according to

market forces. Economic pressures continued to force media outlets to

become more efficient and intensified the shift from print to online advertising

revenue.

Although the underdeveloped telecommunications infrastructure and high fees

for internet connections have resulted in limited usage, access is generally not

restricted by the authorities, and approximately 38 percent of the population

had access to the internet in 2011. Over 20 news portals and social-networking

sites have become popular, with some one million users registered on the

Russian site Odnoklassniki and some 200,000 on Facebook, according to the

IJC. However, the growing number of bloggers remain excluded from reporting

on the government because they are not officially recognized as journalists and

cannot receive accreditation. In the separatist Transnistria region, residents

increasingly use social-networking websites to anonymously discuss politically

sensitive issues with their counterparts in the rest of Moldova.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Moldova | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/moldova

3 of 3 11/29/2012 3:23 PM


