Mongolia | Freedom House

lof2

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/mongolia

About Us DONATE Blog Contact Us

REGIONS ISSUES

Reports  Programs Initiatives  News  Experts  Events

FREEDOM OF THE PRESS

Mongolia

Mongolia | Freedom of the Press 2012 - Select year -

Freedoms of speech and of the press are protected by law in Mongolia, and
the government generally respects these rights in practice. However, media
freedom continued to be compromised somewhat in 2011 by legal harassment
of journalists, political influence over news outlets, and financial difficulties
faced by media workers. Censorship of public information is banned under the
1998 Media Freedom Law, but a 1995 state secrets law limits access to
government information to a degree, as many archived records have been
given classified status. After an eight-year campaign by activists, the
parliament passed the Law on Information Transparency and Right to
Information in June 2011, but the legislation did not take effect until December.
The government routinely monitors broadcast and print media for compliance
with restrictions on violent, pornographic, and alcohol-related content.

Officials frequently file criminal and civil defamation suits in response to critical
articles, with a quarter of journalists reportedly affected. To avoid being sued
for libel, many independent publications practice a degree of self-censorship.
Although there is no direct government censorship, journalists frequently
complain of harassment and intimidation as well as pressure from the
authorities to reveal confidential sources. In November 2010, criminal charges
were filed against a reporter from the newspaper Zuuny Medee over articles
about human trafficking that implicated a notable businessman in the buying of
virgin teenagers. However, the presiding judge dismissed the case in August
2011. In March 2011, Dolgor Chuluunbaatar, editor in chief of the Ulaanbaatar
Times, was jailed on charges of illegally privatizing a newspaper, but he was
released on medical grounds in July. His case was still pending as of the end of
the year, and he faced 15 years in prison if convicted. In November, two
journalists were convicted of “insulting the reputation” of Luimed Gansukh, the
minister of nature, environment, and tourism. One of the journalists, Baviya
Baatarkhuyag, had written an article in Udriin Sonin claiming that the minister
had moved into a $1 million house soon after the government signed a lucrative
deal with a Canadian mining firm. The minister also filed criminal defamation
charges against journalist Gantumut Uyanga, Baatarkhuyag's wife, following a
speech in which she mentioned his house. She is a member of the People’s
Movement, an organization dedicated to pressuring the government to fulfill its
campaign pledges. Baatarkhuyag and Uyanga were each ordered to pay over
$4,000 in compensation.

According to a local media freedom organization, Globe International, many
journalists continue to face verbal threats or pressure against either themselves
or their family members.

Although independent print media outlets are common and popular in cities, the
main source of news in the vast countryside is Radio Mongolia. Under the 2005
Law on the Public Radio and Television, state-run radio and television
broadcasting outlets like Radio Mongolia are transforming into public service
broadcasters, but progress has been slow. Both state and public media still
frequently experience political pressure, and most provincial media outlets
continue to be controlled by local authorities. According to media watchdogs,

Subscribe

Donate

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free

PRESS FREEDOM
SCORE

37

LEGAL
ENVIRONMENT

13

POLITICAL
ENVIRONMENT

12

ECONOMIC
ENVIRONMENT

12

11/29/2012 3:25 PM



Mongolia | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/mongolia

journalists often seek payments to cover or fabricate stories. Mongolians have
access to local, privately owned television stations, English-language
broadcasts of the British Broadcasting Corporation and Voice of America on
private FM stations, and, in Ulaanbaatar, foreign television programming via
cable and satellite systems.

Owing to widespread poverty in Mongolia, the internet has yet to serve as a
significant source of information; only about 20 percent of the population used
the internet on a regular basis in 2011.

About us Related websites:
Careers Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej
Contact Us Pegce in the Caucasus Undermining Democracy
Voice of Freedom
Privacy Policy
Credits
Subscribe

20f 2 11/29/2012 3:25 PM



