
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Nicaragua Freedom of the Press 2012

The constitution provides for freedom of the press, but in practice the

government acts to restrict it. In 2011 the administration of President Daniel

Ortega and his Sandinista National Liberation Front (FSLN) continued to

demonize the independent and opposition press while favoring progovernment

outlets. Ortega has claimed that right-wing business magnates retain a

stranglehold on the media, but his own family, party, and supporters have

recently taken control of many outlets, especially television and radio stations.

Criminal libel laws are used frequently against journalists and news outlets.

Judges are often aligned with political parties, and some have barred

journalists from covering certain stories. Cases of judicial intimidation have also

been reported. Many journalists belong to pro- or anti-Sandinista professional

associations. In February 2011, a bill that would make “media violence” a

criminal offense was introduced in the legislative assembly, raising concerns

that it could lead to censorship, self-censorship, and repression of journalists.

The bill also includes provisions to reduce crimes against women and would

prevent women from being disparaged or satirized in the media.

A 2007 law established the right to access public information. However,

Ortega’s administration is highly secretive, and he has given no press

conferences since taking office in 2007, according to local reports. Journalists

loyal to the ruling party receive preferential treatment, including exclusive

access to official press conferences and government events. For example,

during the meeting of the Foro de São Paulo in Managua, accreditation to

cover the annual meeting of Latin American leftist parties was denied to news

organizations known for their critical reporting on the Ortega administration,

such as El Nuevo Diario, La Prensa, Channel 2, and Channel 12. According to

the Inter American Press Association, the spokesperson for the event, Silvio

Esteban Rodríguez, confirmed that he did not have authorization to accredit

any reporting team from those outlets.

There were few reports of physical attacks against journalists, but media

organizations were subject to threats and harassment by both governmental

and private actors. In February 2011, El Nuevo Diario’s correspondent in

Masaya, Mercedes Vanegas, was threatened by the former head of police

after the publication of information and photos indicating that his son was a

suspect in a murder case. Also in February, Luis Galeano, an investigative

reporter at El Nuevo Diario, received death threats resulting from his reporting

for a series of articles on official corruption. Two days before the articles were

published, Galeano received a call from an unknown number on his mobile

phone, with the caller telling him that he had “72 hours to live.” The death threat

was later reiterated in an anonymous letter addressed to Galeano and sent to

the newspaper. In September, El Nuevo Diario’s correspondent in the northern

city of Jinotega, Silvia González, fled the country after receiving numerous

death threats. She wrote a series of articles beginning in February about a

former guerrilla, Gabriel José Garmendia, widely known as “Yajob,” who was

killed under mysterious circumstances, according to news reports. She also

wrote about corruption in the local government.

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

49
LEGAL
ENVIRONMENT

13
POLITICAL
ENVIRONMENT

20
ECONOMIC
ENVIRONMENT

16

Nicaragua

Nicaragua | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/nicaragua

1 of 2 10/18/2012 10:17 AM



There are 10 Managua-based television stations and more than 100 radio

stations, which serve as the population’s main source of news. Print media are

diverse, with several daily papers presenting both progovernment and critical

perspectives. Newspaper ownership has traditionally been concentrated in the

hands of various factions of the politically influential Chamorro family, while the

prominent Sacasa family dominates the television industry. However, in May

2011, El Nuevo Diario underwent an ownership change when businessman

Ramiro Ortiz Mayorga purchased a 61 percent stake. In December, the

paper’s longtime news director, Francisco “Chico” Chamorro, was forced to

resign from his post—a result of alleged disputes with the new owners

regarding the paper’s critical editorial stance on the government. Mexican

media mogul Angel Gonzalez, noted for his holdings in Guatemala and Costa

Rica, also owns significant outlets in Nicaragua. Several media enterprises are

owned and controlled by Ortega’s family and the FSLN, and Ortega continued

to bolster his administration’s influence by acquiring more outlets in 2011. At

year’s end, the ruling party owned radio stations Radio Ya, Sandino,

Primerísima, and Nicaragua. The president or the FSLN also control news

websites like El 19 Digital and Nicaragua Triunfa, and nearly half of Nicaraguan

television news channels, including Channels 4, 6, and 91. Ortega’s children

manage the stations Multinoticias and Channels 8 and 13.

The government uses economic means to exert pressure on the media. It is

known to steer official advertising toward state-owned and regime-friendly

outlets. In January 2011, broadcasts by Canal 15 Condega TV were taken off

the air because of government pressure. In February, there were reports that

the government tried to block the importation of paper used for printing El

Nuevo Diario, allegedly in reprisal for its reporting on wrongdoing and nepotism

in the administration.

There are no government restrictions on the internet, which was used by

approximately 11 percent of the population in 2011. Although the penetration

rate remains relatively low, the internet has had a significant impact on the

Nicaraguan media landscape. The number of Facebook users increased from

150,000 to 700,000 in the past year alone, and many Nicaraguans are now

using the internet as a primary source for their news.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Nicaragua | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/nicaragua

2 of 2 10/18/2012 10:17 AM


