
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Papua New Guinea Freedom of the Press 2012

While news media in Papua New Guinea (PNG) remain among the most vibrant

in the South Pacific, they faced setbacks in 2011, with allegations of corruption

tainting the independent Media Council of Papua New Guinea (MCPNG) and a

“constitutional coup” in December that effectively left the country with two

prime ministers and two administrations.

Under Section 46 of the constitution, freedoms of speech, press, and

information are guaranteed. Journalists can be sued for defamation in civil

cases, but defamation is not a criminal offense. In November 2011, the

Malaysian timber company Rimbunan Hijau, which operates the single largest

logging operator in PNG and owns the country’s top-selling daily newspaper,

filed a major defamation suit against its press rival, the Post-Courier, over its

coverage of an official investigation into the company’s logging interests in the

Pomio District of East New Britain Province. The Post-Courier had reported

several stories of police, allegedly sent by Rimbunan Hijau, assaulting

landowners who were unhappy with logging operations in the area. Threats of

defamation suits were also leveled at reporters covering the sale of the former

prime minister’s official jet by the chief executive officer of the state-owned Air

Niugini airline, Wasantha Kumarasiri.

PNG does not yet have an access to information law. The MCPNG serves as a

buffer against government pressure by lobbying for media freedom, managing

a complaints process, and undertaking media research. The council also has a

well-developed code of ethics, which member journalists follow. However, the

council’s executive director, Nimo Kama, was suspended in June 2011 after an

independent audit of Australian government funding to the organization found

evidence of fraud.

Threats and harassment against journalists and attempts to interfere with their

work occur occasionally, particularly in reprisal for investigative reporting on

corruption issues. In June 2011, the government banned a reporter with the

popular radio station FM 100 from seeking information on the controversial

District Services Improvements Grants and told her that her e-mail messages

would be ignored. However, FM 100 said in a statement that it would not back

down from investigative reporting. A Nau FM reporter was also reportedly

threatened and intimidated in an e-mail message from a staff member at the

MCPNG while investigating the council’s administrative problems.

In August 2011, the majority of Parliament members rescinded their confidence

in Prime Minister Michael Somare while he was out of the country receiving

medical treatment, and voted in former cabinet minister Peter O’Neill to replace

him. O’Neill remained in office until December, when the Supreme Court ruled

that his election had been unconstitutional and that Somare should be

reinstated. However, O’Neill arranged to be reelected by Parliament in a

one-sided vote and declared himself the legitimate prime minister. Both

administrations refused to back down and conducted media relations as well

as the business of government. Although there were no direct threats or

reports of harassment against the media in connection with the crisis, relations

between politicians and the press became increasingly strained toward the end

2012
SCORES

PRESS STATUS

Free
PRESS FREEDOM
SCORE

27
LEGAL
ENVIRONMENT

6
POLITICAL
ENVIRONMENT

11
ECONOMIC
ENVIRONMENT

10

Papua New Guinea

Papua New Guinea | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/papua-new-guinea

1 of 2 11/29/2012 3:29 PM



of the year.

Both daily newspapers are foreign owned. The Post-Courier is owned by an

Australian subsidiary of the U.S.-based News Corporation, while the National,

which has a larger circulation than its older rival, is owned by Rimbunan Hijau.

Broadcast media consist of the main public broadcaster, the National

Broadcasting Corporation (NBC), as well as several major commercial radio

networks, such as Nau FM and FM 100, and the main television station, EMTV.

A number of the private outlets are owned by Fijian companies. Radio is an

important source of news due to the country’s isolated settlements and low

literacy rates. According to a media monitoring website, radio news services in

PNG are seen as leading the fight against endemic corruption, whereas

newspapers are alleged to have been compromised by corporate interests.

The government does not restrict access to the internet, but lack of

infrastructure limited internet penetration in the country to 2 percent of the

population in 2011.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Papua New Guinea | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/papua-new-guinea

2 of 2 11/29/2012 3:29 PM


