
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Romania Freedom of the Press 2012

Romania

Romania | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/romania

1 of 2 11/29/2012 3:31 PM



Press freedom is protected by the constitution and generally respected by the

government. After a lengthy period of legal ambiguity, libel was effectively

decriminalized by a Supreme Court ruling in 2010. No major civil cases were

reported in 2011. Journalists regularly use Romania’s freedom of information

law to obtain public records, but bureaucratic obstacles and uneven

enforcement have been reported. Appointments to the National Council of

Broadcasting are politicized, resulting in ineffective regulation and biased

decision-making.

A new general director took office at the public television broadcaster, TVR, in

the second half of 2010, replacing a former official of the Social Democratic

Party (PSD) who drew complaints for politicized control over editorial matters.

Many observers praised the change, noting the new director’s experience as a

media professional. However, opposition parties accused TVR of favoring the

government in 2011, and the broadcaster continued to face financial difficulties.

The private media sector is dominated by conglomerates owned either by

foreign companies or powerful Romanian businessmen, some of whom have

openly used their outlets to attack President Traian Băsescu. One such owner,

Sorin Ovidiu Vântu, was arrested in April on racketeering charges after a

business associate accused him of extortion. His Realitatea media group was

sold a few days later to Romanian real-estate investor Elan Schwartzenberg.

Vântu claimed that his legal troubles were politically motivated; he had been

arrested in September 2010 on separate charges—later dropped—that he had

aided a man at the center of a Ponzi scheme.

While no cases of serious violence against journalists were reported in 2011,

politicians have displayed hostility toward critical outlets, and reporters

sometimes face physical altercations in the course of their work.

TVR competes with several popular private television stations, including Pro TV

and Acasa TV, both owned by the Bermuda-based Central European Media

Enterprises (CME); Antena, owned by opposition politician Dan Voiculescu; and

Realitatea. The public broadcaster similarly operates alongside private

networks in the radio sector, and the major Romanian and foreign

conglomerates have considerable holdings in the print sector as well. A number

of print outlets have closed since the economic downturn in late 2008, and

many others survive on infusions of cash from their owners, who use them to

advance political and business interests. The broadcast sector has also

suffered. After changing ownership in April 2011, Realitatea filed for insolvency

reorganization in September, and some foreign-owned stations were reportedly

up for sale during the year. Individual journalists in Romania are susceptible to

various forms of financial and editorial pressure, particularly given the poor

economic environment.

Access to the internet is widely available, with no reports of government

interference. Close to 44 percent of the population used the internet in 2011.

However, online news outlets and blogs are still poorly developed, with most

users obtaining news from the web versions of established newspapers and

television stations.

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

41
LEGAL
ENVIRONMENT

12
POLITICAL
ENVIRONMENT

15
ECONOMIC
ENVIRONMENT

14

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Romania | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/romania

2 of 2 11/29/2012 3:31 PM


