
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Russia Freedom of the Press 2012

Russian media freedom remained extremely poor in 2011, with the Kremlin

relying on both crude and sophisticated forms of media management to distract

the public from widespread government corruption, terrorist attacks, and the

country’s economic troubles. These problems were made worse by a rapid

decline in the popularity of the ruling United Russia party and widespread

frustration over Prime Minister Vladimir Putin’s decision to run for a third

presidential term in March 2012. Most state and privately owned mass media

engaged in blatant propaganda that glorified the country’s national leaders and

fostered an image of political pluralism, as the government maintained control

over key television outlets while allowing some coverage of opposition protest

rallies that occurred in December in the wake of fraudulent parliamentary

elections.

Although the constitution provides for freedom of speech and of the press,

officials used the country’s politicized and corrupt court system to harass the

few remaining independent journalists who dared to criticize widespread

abuses by the authorities. Dozens of civil and criminal cases were launched

against journalists during 2011, often for defamation. In March, the independent

newspaper Novaya Gazeta lost an appeal in the Moscow City Court and was

required to pay 100,000 rubles ($3,320) in damages to the Kremlin’s

presidential property management office, having published a July 2010 article

that alleged corruption in some of the construction projects overseen by the

office. In August, the Presnensky District Court in Moscow ordered daily

newspaper Moskovsky Komsomolets to pay 150,000 rubles ($4,920) in

damages to the Putin-linked Federatsiya Foundation after publishing a report in

which it was claimed that the organization had mismanaged its funds. The

authorities also used legal technicalities to harass foreign correspondents

whose reporting embarrassed the Kremlin. In February, border guards at

Moscow’s Domodedevo International Airport annulled the visa of Luke Harding,

the Moscow correspondent for Britain’s Guardian newspaper, and deported

him back to London; Harding had covered aspects of the WikiLeaks scandal

that portrayed Putin unfavorably.

The authorities charged a number of government critics, including journalists

and media outlets, with extremism and other trumped-up charges designed to

limit their activities. The independent newspaper Moi Gorod Kostroma faced a

campaign of legal harassment before the December parliamentary elections.

Police began an investigation of the paper, and prosecutors twice questioned

editor Ruslan Tsarev in an effort to identify the authors of several articles that

criticized local officials. The growing role of the internet as an alternative

source of news led the authorities to expand their legal jurisdiction over the

web. An amendment to the Media Law that came into force in November

encouraged online news websites to register voluntarily as “internet

publications” with the government communications regulator, Roskomnadzor.

Journalists continued to find it extremely difficult to cover the news freely,

particularly with regard to human rights abuses in the North Caucasus,

government corruption, organized crime, police torture, the activities of

2012
SCORES

PRESS STATUS

Not
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

80
LEGAL
ENVIRONMENT

24
POLITICAL
ENVIRONMENT

32
ECONOMIC
ENVIRONMENT

24

Russia

Russia | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/russia

1 of 3 11/29/2012 3:31 PM



opposition parties, widespread violations committed during the December

parliamentary elections, and the anti-Putin nature of the subsequent

demonstrations. In July, several soldiers assaulted a television crew from Volga

TV as they were filming a large fire that broke out at a military warehouse in

the central Russian city of Nizhny Novgorod. Police officers blamed the

journalists for the assault because they had not “coordinated” their work with

the military and emergency responders. When Moscow police were dispersing

protesters after the parliamentary elections, at least six journalists were

detained, even though they identified themselves as media workers. A

billionaire tycoon with close links to the Kremlin fired two media executives

—editor Maksim Kovalsky and general director Andrey Galiyev of the weekly

Kommersant Vlast—after they published an article accusing Putin and the

United Russia party of orchestrating the extensive ballot stuffing that occurred

during the elections.

Russia remains one of the most dangerous countries in the world for the media

due to widespread lawlessness that allows politicians, security agents, and

criminals to silence journalists with impunity. According to the Glasnost Defense

Foundation, six journalists were killed in 2011, although only one was murdered

in retaliation for his reporting. Gadzhimurad Kamalov, founder of the

independent weekly Chernovik, was gunned down as he left work in

Makhachkala, capital of the southern republic of Dagestan. The newspaper

had endured years of threats and legal harassment for its bold reporting on

government corruption, police abuse, and Islamic radicalism. The authorities

have failed to investigate or solve the vast majority of crimes against journalists

in previous years, and suspects who are identified rarely receive serious

punishments. Over the course of 2011, at least three former or current

government officials received suspended prison sentences when they were

prosecuted in local courts for participating in or organizing attacks against

journalists: Viktor Begun, the mayor of a small town in the Perm region; Artur

Idelbayev, the former deputy chief of the Bashkortostan government’s

directorate for the press; and Aleksey Klimov, a former police officer from a

village outside of Moscow.

After three years of intense advocacy by the Committee to Protect Journalists

(CPJ), the authorities announced in February that they would reopen five

unsolved cases, but by the end of the year there had been progress in only

one. In April, the Moscow City Court convicted two neo-Nazi activists for the

2009 murders of freelance journalist Anastasiya Baburova and human rights

lawyer Stanislav Markelov, and in May sentenced one of the defendants to life

in prison and the other to 18 years. Regional prosecutors in the southern city of

Samara who reopened the case of the murdered editors of the independent

newspaper Tolyattinskoye Obozreniye—Valery Ivanov, killed in 2002, and

Aleksey Sidorov, killed in 2003—failed to pursue an important lead related to

their reporting on police corruption. The colleagues of Natalya Estemirova—a

famous journalist and human rights activist based in Chechnya who was

murdered in 2009—criticized prosecutors for relying on flawed evidence and

focusing their inquiry on a dead Chechen rebel commander. In the spring and

summer of 2011, the authorities charged two people for the 2006 murder of

Moscow-based Novaya Gazeta reporter Anna Politkovskaya, but failed to

make any substantive progress in identifying who ordered the slaying.

The authorities exert significant influence on media outlets and news content

through a vast state-owned media empire. The state owns, either directly or

through proxies, all six national television networks, two national radio

networks, two of the 14 national newspapers, more than 60 percent of the

roughly 45,000 registered local newspapers and periodicals, and two national

news agencies. In 2011, this allowed the government to fill the media with

apolitical entertainment and pro-Kremlin propaganda while avoiding coverage

of rising unemployment, bank failures, declining industrial production, election

abuses, and the falling value of the ruble. International radio and television

broadcasting is restricted. Most private FM radio stations have been pressured

to stop rebroadcasting news programs from the British Broadcasting

Corporation, Radio Free Europe/Radio Liberty, and Voice of America,

relegating those services to less accessible short- and medium-wave

frequencies.

Russia | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/russia

2 of 3 11/29/2012 3:31 PM



Media diversity continued to decline in 2011 as private companies loyal to the

Kremlin and regional authorities purchased additional outlets, and most other

media outlets remained dependent on state subsidies as well as government

printing, distribution, and transmission facilities. The economic crisis led to a

decline in advertising revenue for the country’s few remaining independent

media outlets, forcing some of them to tone down their news coverage in order

to obtain advertising contracts from government agencies. Government-

controlled television was the primary source of news for most Russians. Lively

if cautious political debate was mostly limited to glossy weekly magazines,

news websites, and the news radio station Ekho Moskvy, all of whose

audiences were composed largely of urban, educated, and affluent Russians.

Online media have developed rapidly, and an estimated 49 percent of the

population accessed the internet in 2011. A new internet television site, Dozhd

TV, rose to prominence in the period surrounding the December 2011 protests.

Claiming that it has no specific political agenda, the station is run mostly by

individuals under the age of 30 and prides itself on “producing quality

programming” that challenges the state-controlled media outlets. Although the

internet remains freer than other news media and provides a wider diversity of

news and opinion, the authorities frequently engage in content removal and

manipulation of online expression. In February, the news website Ulyanovsk

Online was blocked and started receiving threats after it posted a story stating

that police had found narcotics in the car of a senior United Russia official in

the city of Ulyanovsk. In October, a web moderator censored the blogs of two

environmental activists—Suren Gazaryan and Dmitry Shevchenko—after they

reported that a senior official in the southern Krasnodar region had seized the

land around the governor’s mansion. Kremlin allies have purchased several

independent online newspapers or created their own progovernment news

websites, and they are reportedly cultivating a network of bloggers and

computer hackers who are paid to produce pro-Kremlin propaganda and hack

independent news and blogging sites. The website of Novaya Gazeta and the

popular blogging site LiveJournal endured repeated denial-of-service attacks in

2011, especially after they posted stories or blog items that exposed

government corruption and electoral abuses.

The Federal Security Service (FSB) and the Interior Ministry engage in

widespread monitoring of e-mail, blogs, online bulletin boards, and websites. In

April, FSB press officer Aleksandr Andreyechkin suggested that Skype, Gmail,

and Hotmail—all U.S.-based online communications platforms—should be

banned because they pose a threat to Russian national security. The

government’s communications regulator, Roskomnadzor, developed an

automated monitoring system that was activated in time for the December

elections to improve its detection of “extremist” content on the web.

Government officials continued to harass some news websites and bloggers in

2011, especially in the politically volatile North Caucasus area. In January, Ilya

Labunsky was fired from the state newspaper Nash Krasnodarsky Krai for

writing in his blog about a local deputy governor who allegedly purchased a $3

million apartment in New York City. There is also a growing trend of individual

citizens and whistleblowing civil servants using the internet to publicize

government abuses and appeal to higher officials for intervention, though in

many cases they face aggressive state retribution for doing so. Aleksey

Navalny, one of Russia’s most prominent bloggers, was harassed throughout

the year in retaliation for his anticorruption activism. At the end of 2011, he was

briefly jailed for participating in the postelection protests.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Russia | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/russia

3 of 3 11/29/2012 3:31 PM


