
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Senegal Freedom of the Press 2012

Political tensions rose in Senegal in 2011, as President Abdoulaye Wade’s

maneuvers to remain in power beyond a two-term limit gave rise to a

rejuvenated opposition movement led by civil society groups, journalists, and

musicians. Protests and riots broke out in the capital Dakar on June 23 as

parliament considered constitutional amendments that would have virtually

assured Wade victory in the first round of the February 2012 presidential

election. The amendments were withdrawn later that day in response to the

protests; however, more than 100 people were injured when police used

rubber bullets, tear gas, and water cannons to subdue demonstrators. The

government responded to the more vocal opposition with increased attempts to

silence criticism, ranging from clampdowns on protests to arrests of activists

and journalists.

Senegal’s laws provide for press freedom, but Wade’s government continued

to limit this in practice. The government has occasionally employed provisions

of the 1977 penal code—including Article 80, which criminalizes vaguely

defined threats to national security—to harass, prosecute, fine, and incarcerate

critical journalists. Article 8 of the 2001 constitution ostensibly protects freedom

of expression and of the press, and Article 10 guarantees the “right to express

opinions freely, in words, in writing, in images, [and] by peaceful marching.”

However, defamation, libel, and insult are criminal offenses, and such charges

are frequently brought against journalists in order to block or punish critical

reporting or commentary. In April 2011, Abdou Latif Coulibaly, one of Senegal’s

most prominent and critical journalists, was found guilty of criminal defamation

for stories published in 2010 that accused a businessman, who was a close

friend of Wade, of engaging in fraudulent deals with the government. Coulibaly

was sentenced to a three-month suspended jail sentence and fined 10 million

CFA francs ($20,000). In December, Coulibaly accepted the nomination of an

opposition coalition to be its candidate in the 2012 presidential election. The

threat of legal action, accompanied by aggressive official rhetoric against the

press, has reportedly led to a rising level of self-censorship among some

journalists. Still, many media outlets continue to publish and broadcast strident

antigovernment views and reports.

Following a seminar with civil society leaders and journalists in June, legislators

and the minister of communication made a commitment to adopt access to

information legislation; however, no legislation was passed by the end of 2011.

Journalists faced harassment, detention, and assault, mainly from the

authorities, for covering the news, and this increased in the wake of the June

23 protests. In July, four journalists with Walfadjri l’Aurore, a privately owned

daily newspaper, were interrogated by the authorities for more than 10 hours

over an article that criticized the president’s aides. In September, the police

detained three journalists from the private daily La Tribune overnight in

response to a story in which they allegedly discredited the police. The story,

and the photographs published with it, accused police of using heavy-handed

tactics against demonstrators during the protests.

Many private, independent print publications and three government-affiliated

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

55
LEGAL
ENVIRONMENT

21
POLITICAL
ENVIRONMENT

20
ECONOMIC
ENVIRONMENT

14

Senegal

Senegal | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/senegal

1 of 2 11/29/2012 3:33 PM



newspapers continue to publish regularly in the capital, though their distribution

in rural areas is irregular at best. Radio is the most important source of news

due to high illiteracy rates, and a number of community, private, and public

radio stations operate across the country, with more than 80 radio frequencies

allocated to date. Critics allege that Wade’s associates in politics, business,

and the religious community receive preferential treatment in the allocation of

frequencies and enforcement of broadcasting fees. The five private television

channels that now operate carry mostly entertainment programming. The only

national television station, state-owned Radio Télévision Sénégalaise (RTS),

generally favors the government in its news coverage. The executive staff

members of RTS are all directly or indirectly selected by the president. In July,

members of a local media trade union held a sit-in at the studios of RTS to

protest the alleged bias of its programming toward Wade and the ruling party.

The government has also been accused of selectively granting or withholding

state subsidies to influence media outlets. Foreign satellite television and radio

stations, including Radio France Internationale and the British Broadcasting

Corporation, are available and unrestricted.

Internet access is also unrestricted, and approximately 17.5 percent of the

population accessed the medium in 2011.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Senegal | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/senegal

2 of 2 11/29/2012 3:33 PM


