
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Seychelles Freedom of the Press 2012

The media environment in Seychelles over the past decade has been

characterized by government monopolization of radio and television, draconian

libel laws that have been used liberally against opposition newspapers,

occasional attacks against and harassment of media workers, and extensive

self-censorship. The constitution provides for freedom of speech, but also

restricts this right by protecting the reputation, rights, and privacy of citizens as

well as the “interest of defense, public safety, public order, public morality, or

public health.” It grants the minister of information the power to prohibit the

broadcast of any material deemed contradictory to “national interest.” Since

the court of appeals in 2007 overturned a libel conviction against the opposition

weekly Regar, which had forced it to close, the filing of libel charges and libel

convictions has diminished. Nevertheless, civil libel suits can still be used

against journalists. In July 2010, a cabinet minister filed a libel lawsuit against

Regar for its publication of allegations of a conflict of interest in a land sale.

The state has a de facto monopoly over the widely consumed broadcast media

(both radio and television), and private broadcasters have been slow to

develop because of restrictive licensing fees of more than 800,000 rupees

($60,000) per year. Following one opposition party’s efforts to raise enough

money for a radio license, the National Assembly in 2006 passed an

amendment to the Broadcasting and Telecommunications Act prohibiting

politically affiliated groups from obtaining a license. In August 2009, a report by

two independent consultants recommended the formation of a media council,

media association, and joint consultation committee, as well as the amendment

of the libel laws. In late 2009, the Seychelles Media Association, a grouping of

media professionals, was reconstituted after a 10-year absence. In December

2010, the National Assembly approved the Seychelles Media Commission Act

2010, setting up an independent media arbitration body; however, questions

have been raised about its neutrality.

A new Seychelles Broadcasting Corporation Act was passed in March 2011,

replacing legislation from 1992. The act was intended to make the Seychelles

Broadcasting Corporation (SBC), which runs the nation’s only television station

and two radio stations, more independent. However, the period surrounding the

campaign for the May 2011 presidential election highlighted the continued bias

of the SBC in favor of the ruling Parti Lepep and its candidate, President

James Michel, who won reelection. SBC media coverage is still overwhelmingly

dominated by the government, giving opposition parties only limited access. No

cases of attacks or harassment against journalists were reported in 2011.

There are two daily newspapers, the privately owned Rising Sun and the

state-owned Seychelles Nation, which rarely publish stories critical of the

government. Three weekly newspapers—Regar, the People, and Le Nouveau

Seychelles Weekly—are affiliated with political parties. Along with operating

the government-owned television and radio stations, the SBC also relays

foreign stations.

Although the internet is available and unrestricted, there have been reports of

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

56
LEGAL
ENVIRONMENT

17
POLITICAL
ENVIRONMENT

20
ECONOMIC
ENVIRONMENT

19

Seychelles

Seychelles | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/seychelles

1 of 2 11/29/2012 3:34 PM



the government monitoring the e-mail, chat rooms, and blogs of the 43 percent

of the population with access in 2011. During the year, several individuals were

detained, arrested, and eventually released for critical comments about

government officials posted on social networking websites.

Telecommunications companies must submit subscriber information to the

government, though the law was not enforced in 2011.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Seychelles | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/seychelles

2 of 2 11/29/2012 3:34 PM


