
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Somalia Freedom of the Press 2012

The media environment in Somalia varies significantly depending on the region,

with different conditions in chaotic southern and central Somalia, the

semiautonomous Puntland region in the northeast, and the breakaway region of

Somaliland in the northwest. In the southern region, the Transitional Federal

Government (TFG) and its president, Sheikh Sharif Sheikh Ahmed, tenuously

held on to power. Throughout much of 2011, the TFG, which was backed by

African Union (AU) peacekeepers, controlled only a small portion of the

country, while the Islamist militant group Al-Shabaab continued to dominate

large swathes of territory and most of the capital, Mogadishu. The situation for

the TFG gradually started to improve toward the end of the year after

Al-Shabaab withdrew from Mogadishu in August.

Somalia’s Transitional Federal Charter (TFC) provides for freedom of speech

and of the press, but owing to pervasive violence across much of the country,

journalists continue to face restrictions on their reporting in practice. There is

no freedom of information law to guarantee access to public information, and

defamation is a criminal offense, although many cases are resolved outside the

formal court system according to xeer, or customary law. A media bill

approved by the Transitional Federal Assembly (TFA) in late 2007 was

criticized by press freedom groups for imposing vague and severe restrictions,

including limits on images and speech; calls for media law reform by advocacy

groups continued in 2011. However, given the TFG’s inability to impose its

authority over much of Somalia, the practical implications of the law remain

unclear.

The struggle between the TFG and Al-Shabaab has dramatically affected the

media environment in southern Somalia. Media outlets have aligned themselves

with political factions as a means of survival, making neutral or objective

reporting a rarity. Frequent incidents of harassment, arbitrary arrest, and

violence against journalists continue to encourage high levels of

self-censorship. Meanwhile, concerns about safety also make journalists who

did gain access to rebel leaders reluctant to edit or interrupt interviews.

Complaints from other regions, including Somaliland, suggested that

Al-Shabaab was getting too much airtime and was not being adequately

challenged by journalists on-air. Direct censorship also remained a problem, as

Al-Shabaab took over some stations and forced others to close, while

demanding that those that were still on the air cease broadcasting music.

In recent years, numerous journalists have been killed in Somalia, either for

supporting the wrong political faction or as accidental casualties in armed

clashes. Somalia remained one of the deadliest countries for journalists in

2011; according to the Committee to Protect Journalists (CPJ), at least two

journalists and one media worker were killed, and many more were injured. In

August, Farah Hassan Sahal of the popular Radio Simba was killed outside the

radio station in Mogadishu; the perpetrators remain unknown. A Malaysian

journalist, Noramfaizul Mohd of Bernama TV—who was in Mogadishu to cover

the humanitarian situation—was accidentally shot and killed by AU

2012
SCORES

PRESS STATUS

Not
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

84
LEGAL
ENVIRONMENT

27
POLITICAL
ENVIRONMENT

35
ECONOMIC
ENVIRONMENT

22

Somalia

Somalia | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/somalia

1 of 3 9/10/2012 1:58 PM



peacekeeping troops in September. In December, Abdisalan Sheik Hassan, a

freelance journalist working for HornCable, was assassinated after allegedly

receiving numerous death threats that were apparently related to his coverage

of disputes in the TFA.

Despite the violence, dozens of radio stations aligned with particular factions

continued to broadcast in Mogadishu and in other parts of the country. The

TFG continued to support Radio Mogadishu, a new outlet with the objective of

carrying government-sponsored news and information, as well as providing

space for a variety of groups and individual Somalis to voice their opinions. This

includes journalists from popular stations such as Horn Afrik and Radio

Shabelle, which have found it challenging to operate under Al-Shabaab or the

more moderate Ahlu Sunna Waljama militia. In early 2010, a joint UN-AU radio

station, Radio Bar Kulan, began broadcasting from Nairobi, Kenya’s capital.

Similar to Radio Mogadishu, the new station has sought to offer a platform for

voices that may be critical of the extremists and more sympathetic to the TFG

and AU forces. Many Somalis also accessed news via foreign radio

transmissions, including the Somali services of the British Broadcasting

Corporation (BBC) and Voice of America.

The advertising sector is weak and advertising is often not enough to sustain

media houses, leaving some to depend on financial support from politicians,

compromising editorial independence. Some proprietors are able to fund their

media houses with their own money. Journalists in all regions of Somalia

receive low or even no pay and rely on trainings, corruption, or blackmail for

additional income. Many media outlets also prefer to hire cheaper, less-skilled

workers or even relatives over more experienced journalists. Because there is

an abundance of journalists, those who complain about low wages usually face

threats of being replaced.

The status of press freedom is somewhat better in Puntland, a self-declared

semiautonomous region. Puntland’s interim constitution provides for press

freedom as long as journalists demonstrate “respect” for the law, but the

region also recognizes the TFG. In July 2010, the government of Puntland

approved a counterterrorism law that specifically targeted terrorism suspects

and their allies, and also prohibited media outlets from reporting on

Al-Shabaab. This new law was part of an effort to combat Al-Shabaab and

other insurgent groups that were responsible for political assassinations and

bombings in the region. In 2011, journalists also faced threats, attacks, and

harassment from security forces, who usually enjoyed impunity for their

actions. Despite Puntland president Abdirahman Mohamud Farole’s stated

commitment to greater openness, restrictions remained harsh, and coverage of

political and security issues continued to be particularly dangerous for

journalists. In October 2011, Farole and his minister of information accused

Universal TV and Somali Channel TV of threatening Puntland’s security and

suspended the networks from reporting in Puntland. Universal was allowed to

reopen in early December, but Somali Channel remained closed as of the end

of 2011. Journalists also came under pressure from other political actors; in

March 2011, for example, Liban Abdi Farah, a reporter for the Somali

Broadcasting Corporation (SBC), was arrested by Puntland police for reporting

on a bomb blast in the town of Galkayo. However, his case did not go to court

and he was not formally charged.

In 2011, Somaliland—a region whose claims of independence have not been

internationally recognized—retained its position of tolerating a relatively free

media compared with the rest of Somalia, although at year’s end the

relationship between the government and the press appeared to be growing

increasingly tense. The Somaliland constitution guarantees freedoms of speech

and of the press. Defamation is not a criminal offense, and libel cases are

sometimes settled through the clan system of arbitration, although in 2011

judges appeared more eager to use criminal law in media cases. There is no

access to information law in Somaliland, and public officials often do not divulge

information unless it is favorable to the government.

In general, 2011 saw a continuation of a trend that had begun in the run-up to

the 2010 elections, whereby privately owned newspapers were aligned with

political parties, and many journalists and papers were financially supported by

the parties. The new Somaliland government under President Ahmed Silanyo

Somalia | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/somalia

2 of 3 9/10/2012 1:58 PM



has been critical of some media, and suspended broadcasts by Universal TV, a

satellite television station. The government accused the station of being biased

and presenting a pro-Puntland perspective; this is particularly sensitive, as

disputes along the border with Puntland have continued to simmer. In March

2011, Somaliland forces arrested Mohamed Shaqale, a journalist from

Universal TV, and Abdinur Hashi from Somali Channel while they were reporting

from Las Anod near the Puntland border. Both, however, were soon released.

As in years past, several Somaliland journalists continued to face threatening

text messages and harassment from Al-Shabaab. Fearing retaliation, some

outlets refrained from openly reporting and condemning the activities of the

group.

There are about 10 newspapers in Somaliland, although this number fluctuates

as some publish intermittently. Most of these outlets are not economically

sustainable and are heavily subsidized by the diaspora as well as by political

parties and their interests. Media outlets tend to be aligned with particular

political or individual interests but they largely share a pro-independence

agenda. Newspaper reporting is often critical of the government but has limited

reach due to low levels of literacy. In contrast, the Somaliland government has

been reluctant to liberalize the airwaves, citing the potential of instigating clan

violence, an argument that some Somalilanders support.

Due to the low literacy rate and the relatively high cost of newspapers, radio

remains the most accessible and widespread medium for news in Somaliland.

The establishment of independent radio stations is banned, and

government-owned Radio Hargeisa remains the only FM station, although the

BBC is available in Hargeisa, the capital. There has been a small but notable

growth in internet-based radio stations operating both within Somaliland and

broadcasting from the diaspora. There is one government-owned television

station, Somaliland National Television. A number of Somali-language satellite

stations, such as HornCable and Universal TV, broadcast from the Middle East

and London, and are accessible and highly influential. The advertising sector is

gradually growing but remains small.

The Somali diaspora in Europe, North America, and the Gulf states has

established a rich internet presence. Internet service is available in large cities

in Somalia, and users enjoy a relatively fast and inexpensive connection,

including through mobile devices. Around 7 percent Somalis owned a mobile

phone, and 1.25 percent of Somali citizens were registered as internet users in

2011. Although there were no reports of government restrictions on the

internet, some factions reportedly monitored internet activity. In 2011,

Al-Shabaab began using Twitter to promote its agenda, often issuing

propaganda statements, announcements about its attacks on AU or TFG

troops, and virulent criticisms of the Kenyan and other African troops backing

the TFG in Somalia.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Somalia | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/somalia

3 of 3 9/10/2012 1:58 PM


