
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

South Africa Freedom of the Press 2012

Freedoms of expression and of the press are protected in the constitution and

generally respected in practice, and South Africa has vibrant journalists’ and

press freedom advocacy organizations. However, several apartheid-era laws

and a 2004 Law on Antiterrorism permit authorities to restrict reporting on the

security forces, prisons, and mental institutions. Moreover, recent legislation

could further restrict the scope of permissible reporting in South Africa. In

2009, the controversial Film and Publications Amendment Act was signed into

law to protect against child pornography and hate speech. The legislation

—which requires any publisher not recognized by the press ombudsman to

submit a wide range of potentially “pornographic” or “violence-inciting”

materials to a government board for approval—was widely criticized by press

freedom advocates as a means of prepublication censorship. In November

2011, the Constitutional Court accepted a multiparty legal challenge to the law.

Also in November, the National Assembly, the lower house of Parliament,

passed the controversial Protection of Information Bill, despite vociferous

opposition from private media outlets, most opposition parties, and a raft of

civil society and freedom of expression organizations. Just two months earlier,

the ruling African National Congress (ANC) party had withdrawn the bill for

possible amendment, though no significant changes were made. The bill allows

state agencies and government officials to classify a wide range of information

—including “all matters relating to the advancement of the public good” and

“the survival and security of the state”—as in the “national interest” and thus

subject to significant restrictions on publication and disclosure. It mandates

prison terms of 3 to 25 years for violations and does not allow a “public

interest” defense. To become law, the bill must also be approved by the

National Council of Provinces, the upper house, before being signed into law by

the president.

Journalists and media houses are occasionally threatened with legal actions or

charged as a result of their work. In November 2011, lawyers for presidential

spokesman and ANC stalwart Mac Maharaj threatened the independent weekly

and online daily Mail & Guardian with criminal prosecution for running a story

about Maharaj’s alleged involvement in the so-called arms deal corruption

scandal from the late 1990s, leading the newspaper to censor most of the

article (a 1998 law prohibits the unauthorized disclosure of a suspect’s

testimony in a prosecutorial investigation). Maharaj later filed criminal

complaints against the two reporters responsible for the story, alleging that

they stole records from the government’s investigation. Libel is not criminalized

in South Africa, but civil cases, sometimes involving large fines, continue to be

brought against members of the press. In December 2010, President Jacob

Zuma announced a R5 million ($700,000) lawsuit against Sunday Times

cartoonist Jonathan Shapiro—also known as “Zapiro”—for defamation over a

controversial 2008 political cartoon.

The constitution protects the right of access to information, and the Promotion

of Access to Information Act 2002 puts this practice into effect. However,

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

34
LEGAL
ENVIRONMENT

10
POLITICAL
ENVIRONMENT

14
ECONOMIC
ENVIRONMENT

10

South Africa

South Africa | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/south-africa

1 of 3 9/10/2012 1:58 PM



recent years have seen a stark increase in the use of court interdictions and

gag orders by both governmental and nonstate actors. Since 2005, the Mail &

Guardian has received at least three gag orders to stop reporting on

corruption scandals. In addition, the ANC is considering legislation to establish

a statutory media tribunal, replacing the self-regulating Press Council and

Press Ombudsman with a state-run body empowered to hear complaints

against the press, hand out stiff punishments for violating privacy and for

defamation, and force the media to issue retractions and apologies. In July

2011, determined to respond to the ANC’s proposal, the South African National

Editors’ Forum (SANEF) and Print Media South Africa (PMSA) established an

independent body of individuals, the Press Freedom Commission (PFC), with a

mandate to identify the most efficient and effective regulatory system for the

print media in South Africa by spring 2012.

Journalists are occasionally harassed and threatened by both government

officials and non-state actors over the content of their reporting. In August

2011, demonstrators protesting an ANC disciplinary hearing for then ANC

Youth League president Julius Malema threw stones at journalists covering the

event, injuring a number of them and destroying some equipment.

A number of private newspapers and magazines—including the Mail &

Guardian, the Cape Times, and the Sunday Times—are sharply critical of the

government, political parties, and other societal actors. Post-apartheid South

Africa has brought little progress to the country’s transformation of print media

ownership as the sector continues to be dominated by four groups: Ayusa,

Independent Newspapers, Media24 and Caxton/CTP. Access to print media is

also concentrated among more urban, wealthier South Africans. As a result,

the majority of South Africans receive news via radio and television outlets; the

state-run South African Broadcasting Corporation (SABC) dominates both

sectors, though there is a greater diversity of radio outlets in urban areas.

While officially editorially independent, the SABC has come under fire for

displaying a pro-ANC bias, reflecting internal ANC rifts in its management

struggles, financial maladministration, and practicing self-censorship. The

Independent Communications Authority of South Africa (ICASA) is involved in

efforts to expand the number and broadcasting range of community radio

stations. However, the process is slowed by lack of bandwidth and

bureaucratic delays. The SABC’s three stations claim most of the television

market, but the country’s two commercial television stations, e.tv and M-Net,

are reaching growing proportions of the population. In June 2011, the Zuma

government announced a R1 million, cabinet-approved advertising budget that

will be directed toward newspapers that “assist the government in getting its

message across”; the government’s media advertising operations were also

consolidated within the ministry of communication. New Age, a new daily

newspaper launched in late 2010, is owned by interests with close ties to

Zuma and has been explicitly endorsed by the government as a “supportive”

publication. International broadcasts are unrestricted.

Internet access is unrestricted, although state monitoring of

telecommunications systems is authorized, and by the end of 2011, 21 percent

of the South African population had access to the internet. Access is expanding

rapidly and more people have the option to access the internet from their

mobile phones than from computers. However, the majority of the population is

unable to benefit from internet access due to high costs and the fact that most

content is in English, an obstacle for those who speak one of the 10 other

official languages. However, there is now content in some local languages,

especially on social-networking platforms.

South Africa | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/south-africa

2 of 3 9/10/2012 1:58 PM



About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

South Africa | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/south-africa

3 of 3 9/10/2012 1:58 PM


