
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

South Sudan Freedom of the Press 2012

After a 22-year civil war, southern Sudan became autonomous in 2005 and

achieved independence as the Republic of South Sudan on July 9, 2011. A

nascent government familiar with warfare but unaccustomed to democratic rule

curtailed press freedom across the country both prior to and after

independence.

The new constitution, one of the most progressive in Africa and ratified upon

independence, guarantees press freedom and ensures that all levels of

government uphold this principle. Three progressive media bills were

introduced in 2007 but had not been enacted by the end of 2011, leaving

journalists without comprehensive legal protections and the media sector

without a regulatory framework. The bills were designed to set up easy access

to information, a public broadcaster, and an independent press ombudsman.

While Information Minister Barnaba Marial Benjamin claimed that the delay in

the bills’ passage was due to a glut of legislation in the parliament, local

journalists voiced suspicions that individuals within the government opposed

their adoption. Nevertheless, legal measures were rarely used against the

press, except in a February case in which a bank filed criminal defamation

charges against the independent weekly Juba Post after it reported claims that

the institution was facing bankruptcy. The editor and a reporter for the paper

were detained, but the case had not gone to court by the end of the year.

Unlike in the North, it is relatively easy to acquire accreditation and licenses to

work as a journalist in South Sudan, although some obstruction was reported

for those seeking accreditation to cover the July 2011 independence day

proceedings. Access to interviews and official information largely depends on

the personal connections of journalists. Although there is no official censorship,

journalists have no effective legal protection from harassment by state officials,

and many self-censor to avoid repercussions from their reporting.

Security officials and individuals within the government rely on extrajudicial

means to silence the private media, and journalists and media houses were

regularly subjected to intimidation and physical attacks by security agents both

before and after independence. Nhial Bol, editor in chief of the Citizen daily,

was arrested in January 2011 and detained without charge following an article

on the dispute between a government minister and a Chinese oil company. In

March, freelance journalist Isaac Vuni was arbitrarily arrested by Juba police

and released more than a month later. In May, security agents detained

reporter Mohamed Arkou Ali for over three weeks for taking photographs

without a permit, accusing him of espionage. He was reportedly subjected to

torture while in custody. In November, Ngor Aguot Garang, editor in chief of the

daily Destiny, was arrested following an October column that criticized the

marriage of President Salva Kiir’s daughter. Several days later, Dengdit Ayok,

the author of the article, was arrested and suspended from working as a

journalist, and publication of Destiny was also suspended. Both men were

released several weeks later without charge, but reported mistreatment while

in custody, and Ayok received a death threat via e-mail following his release.

Reporters regularly encountered difficulties while covering news stories,

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

59
LEGAL
ENVIRONMENT

16
POLITICAL
ENVIRONMENT

26
ECONOMIC
ENVIRONMENT

17

South Sudan

South Sudan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/south-sudan

1 of 2 11/29/2012 3:36 PM



including confiscations of equipment and restrictions on their movements by

police and security forces.

As disputes between northern and southern Sudan intensified around

independence, journalists were often caught in the middle. In May, soldiers

from northern Sudan detained Juba Post and online Sudan Tribune

correspondent Ngor Arol Garang during a military offensive over the disputed

Abyei area in Unity State. Separately, the newly formed government of South

Sudan was quick to warn editors of private media houses to stop reporting on

internal security problems involving dissident rebel groups.

Print media in South Sudan are burdened with small staffs and budgets, little

advertising revenue, and a national illiteracy rate of 80 percent. Newspapers

are largely concentrated in urban areas because of the high cost of

transportation and a lack of reliable infrastructure. Newsprint is very expensive,

and because the country has only one printing press, a majority of the printing

is done in Uganda or Sudan. A number of private dailies and weeklies publish

regularly, though the majority are owned by individuals within the ruling SPLM.

There is a general lack of diversity of viewpoints, as reporters are either

employed by progovernment media owners or fear reprisals from state

authorities. Papers are favored for their allegiance to the ruling party in terms

of advertising revenue. Confiscation of press runs is rare in South Sudan.

However, security agents seized 2,500 copies of an April edition of the Juba

Post after the paper quoted a spokesman for dissident forces as saying that

they would launch an attack on the capital, Juba. Government-owned Southern

Sudan Television is the sole television station operating in the country.

Journalists working at the station complain of self-censorship and lack of

professional integrity among their superiors. Radio remains the main source of

news for most citizens, with 11 private radio stations and a state-owned station

whose range reaches all 10 states.

There are no reliable statistics regarding internet use in South Sudan in 2011.

Penetration is low, but access is not restricted by the government. The lack of

official restrictions on online news has allowed several professional, critical

websites to emerge, including Sudan Tribune, Sudan Votes, and Gurtong.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

South Sudan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/south-sudan

2 of 2 11/29/2012 3:36 PM


