
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Sudan Freedom of the Press 2012

The formal secession of South Sudan in July 2011, following a referendum on

the issue in January, brought with it an outbreak of insecurity in the border

regions and continued attempts to stifle press freedom. High rates of

censorship, journalist intimidation, and repressive government oversight

severely limited the media throughout the year.

Though the constitution guarantees press freedom, the legal environment for

media is largely unfavorable. Article 29 of the 2005 Interim National

Constitution—adopted in connection with that year’s Comprehensive Peace

Agreement (CPA) between the Khartoum government and the Southern rebel

group, the Sudan People’s Liberation Movement (SPLM)—nominally protected

freedom of the press and citizens’ expression. The CPA created somewhat

greater space for journalists to report freely and reduced the common practice

of censoring newspapers prior to publication. Another step toward expanded

press freedom was taken in June 2009, when the government replaced the

highly restrictive Press and Printed Press Materials Law. However, media

freedom organizations criticized the new law for falling short of international

standards. It allows for restrictions on the press in the interests of national

security and public order, and contains loosely defined provisions related to the

encouragement of ethnic and religious disturbances and incitement of violence.

The law also gives the National Council for Press and Publications (NCPP) the

authority to shut down newspapers for three days without a court order.

Several other laws were used against the press in 2011, including elements of

the 1991 penal code, the 2010 National Security Forces Act, and the

emergency law applied in the western region of Darfur.

Defamation is a criminal offense, and there is no freedom of information law,

making access to public information difficult. The Ministry of Information

manages broadcast licensing in a highly politicized manner, allowing

progovernment stations to acquire licenses more easily than independent

outlets. The NCPP regulates the journalism profession and entry into the field.

Journalists are required to pass a test prior to receiving accreditation and a

license.

Throughout 2011, authorities in Khartoum maintained their tight grip on the

media sector, and repression intensified in the period surrounding the

secession of South Sudan in July. Direct prepublication censorship was

officially lifted in 2009, but it occurred on a nightly basis between May and

August 2011. Editors of newspapers sometimes received orders from the

National Intelligence and Security Services (NISS) on what they are allowed to

report. Publications were instructed not to carry any information about rebel

groups or activities, and a media blackout on stories from the restive states of

Blue Nile and South Kordofan was instituted. One day before the official

independence of South Sudan, Sudanese authorities revoked the licenses of six

newspapers, including the pro-SPLM daily Ajrass al-Hurriyah, on the pretext

that their shareholders included Southerners. The government closed the

independent newspaper Al-Jarida in September after it reported on a

Sudanese military presence in the contested border area of Abyei. The paper

2012
SCORES

PRESS STATUS

Not
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

78
LEGAL
ENVIRONMENT

26
POLITICAL
ENVIRONMENT

31
ECONOMIC
ENVIRONMENT

21

Sudan

Sudan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/sudan

1 of 3 11/29/2012 3:39 PM



was allowed to resume publication in December, but the NCPP denied its

request for new hires.

Journalists were regularly harassed, attacked, arrested, detained, and

reportedly tortured throughout the year, despite President Omar al-Bashir’s

announcement in August that he intended to free all imprisoned journalists in

the country. The announcement was followed by the release of a journalist with

the daily Al-Sahafa who had been detained without charges since November

2010. Separately, two senior staff members of the opposition daily Rai

al-Shaab were released in February after being detained for a year. In

January, two journalists from the weekly Bar’ut were detained and accused of

attacking the constitution in an article discussing partition for the east of the

country; they were released without charge after three weeks in detention. Six

journalists with the opposition newspaper Al-Midan were arrested for their

coverage of street protests in January. Three of them were released after

three days, and another in late February. Journalists who covered the arrest,

torture, and gang rape of human rights activist Safiya Ishag by members of the

NISS in February were especially targeted. Three were jailed or fined for their

coverage of the attack, and another seven faced investigations. A repressive

environment for press freedom leads many journalists to actively self-censor.

The government selectively restricted the activities of international media in

2011. Some foreign journalists were denied visas, while others were allowed

unfettered access to the country and the opposition, though international media

were not granted access to opposition leaders during the referendum. A team

from the British Broadcasting Corporation (BBC) was detained and

interrogated about their coverage of the referendum in January, after which the

BBC withdrew its staff from Khartoum. In June, a team from Qatar’s

Al-Jazeera television network was attacked and beaten by security forces in

South Kordofan and then temporarily detained for an investigation into their

activities.

Despite these constraints, there has been a proliferation of media outlets in

recent years. There are nearly 20 political dailies operating in the country, plus

dozens of sports and social affairs publications. However, experts have argued

that there is little difference between private and state-run media, as all are

subject to serious government intrusion, ranging from interference in

management decisions to censorship of content. Newspapers are generally too

expensive for most citizens. The state dominates the broadcast media, which

are the main source of information for much of the population. Television

programming continues to be formally censored, and radio content must reflect

the government’s views. There are approximately 60 private radio stations

broadcasting on FM frequencies, in addition to the state radio network. As the

licensing of radio stations remains firmly under government control, private

stations avoid reporting on political affairs and focus instead on entertainment

and music. Some foreign shortwave radio services were available in 2011,

though the government restricted UN-sponsored radio broadcasts. A cable

network directly rebroadcasts uncensored foreign news and other programs.

Ownership of media houses is generally not transparent. There are no laws

requiring the release of ownership information. Moreover, many owners refrain

from acknowledging their status in order to evade taxes and avoid possible

attacks. Journalists work for low pay, and many freelancers do not earn

enough to cover the cost of living. Some analysts believe this has encouraged

corruption within the media, with journalists and editors selling coverage to

politicians. Independent media do not receive public subsidies, but do benefit

from secret financial support if their coverage is deemed friendly to the

government. Khartoum authorities also withhold the flow of state

advertisements from newspapers that are deemed critical of the government.

The confiscation of entire press runs of newspapers appears to have become

a favorite tactic of the authorities for intimidating and financially crippling

publications. In many cases, no official reason for the confiscation is given.

During 2011, eight newspapers, mostly independent or oppositionist, had entire

editions seized by NISS agents. In August, security forces confiscated two

editions of the independent newspaper Al-Ahdath, which had planned to run an

interview with a senior SPLM official and had a history of reporting on

corruption and terrorism in Sudan. In September, NISS agents confiscated

Sudan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/sudan

2 of 3 11/29/2012 3:39 PM



copies of the progovernment daily Akhbar al-Yawm after it published a

statement by a rebel leader.

Internet penetration in Sudan is relatively high for sub-Saharan Africa, with 19

percent of the population accessing the medium in 2011. The government

monitors the internet, including e-mail correspondence, through the National

Telecommunications Corporation. Websites and proxy servers deemed

offensive to public morality were blocked during the year, and access to the

video-sharing site YouTube was regularly obstructed.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Sudan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/sudan

3 of 3 11/29/2012 3:39 PM


