
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Suriname Freedom of the Press 2012

The government of Suriname generally respects freedom of expression and of

the press, as provided for in the country’s constitution. Libel is a criminal

offense and can be punished with either fines or prison time; however, no

cases against journalists were noted in 2011.

While there have been instances of threats and physical harassment directed

at journalists in the past, no major incidents were reported in 2011. However,

little investigative journalism takes place, and some journalists practice

self-censorship due to pressure and intimidation from government officials.

Coverage of certain issues, such as drug trafficking and the human rights

abuses that took place under the Desi Bouterse dictatorship in the 1980s, are

also discouraged. In 2010, Bouterse won Suriname’s democratic presidential

elections. Although he continues to face charges for the murders of five

journalists in 1982, legal proceedings are suspended for the duration of his

presidency. According to the Association of Surinamese Journalists (SVJ),

communication between the Bouterse government and independent media

worsened in 2011, and the government occasionally restricted the work of

journalists.

Suriname has a robust media, with numerous newspaper publications. The two

daily newspapers, De Ware Tijd and De West, are both privately owned,

published in either Dutch or English, and maintain independent websites.

Suriname has about 30 radio stations, including the government-owned

Stichting Radio Omroep Suriname (SRS), two state-owned television stations,

and one privately owned television station. The SVJ has reported that low

salaries and poor training are leading to unprofessional conduct and hurting the

profession. Chinese investment has recently surged in Suriname, resulting in an

upgrade of a state television network. Additionally, the growing Chinese

community has created two daily newspapers and a new television station that

operates in Mandarin.

Approximately 32 percent of the population accessed the internet in 2011. The

country has two internet service providers, and there are no restrictions on

access.

2012
SCORES

PRESS STATUS

Free
PRESS FREEDOM
SCORE

23
LEGAL
ENVIRONMENT

4
POLITICAL
ENVIRONMENT

12
ECONOMIC
ENVIRONMENT

7

Suriname

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Suriname | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/suriname

1 of 1 11/29/2012 3:39 PM


