
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Swaziland Freedom of the Press 2012

Swaziland’s absolute monarchy continued to exert strict control over the media

in 2011. King Mswati III has the power to suspend the constitutional rights to

freedom of expression and freedom of the press at his discretion, and these

rights are severely restricted in practice, especially with respect to speech on

political issues or the royal family. Of six media bills proposed along with a new

constitution in 2007—including a Public Broadcasting Corporation Bill, a general

Broadcasting Bill, and an Information and Privacy Bill—none had been enacted

by the end of 2011, while only the press-regulating Media Commission Bill has

been opened to parliamentary debate. According to the African Media

Barometer, there are approximately 30 laws that restrict media freedom in

Swaziland, including harsh defamation laws and a Suppression of Terrorism Act

that the government has threatened to apply to critical journalists. On a positive

note, the Swaziland Media Complaints Commission, a self-regulatory body of

journalists and other media workers, was officially registered in June 2011

following a 14-year effort by local media organizations. In recent years the

courts have dismissed a number of defamation cases and overturned attempts

to limit media coverage of political or culturally sensitive issues. Swaziland

does not have a freedom of information law, and accessing government

information is difficult. Nevertheless, in February the Media Institute of

Southern Africa (MISA) reported that Health Minister Benedict Xaba had

ordered ministry staff to cooperate with journalists and give them access to

requested information.

Swazi media content is marked by a high level of both official censorship and

self-censorship on political and royal matters. In 2010, Prime Minister

Barnabas Sibusiso Dlamini announced his intention to require columnists to

seek state permission before criticizing the government. The prime minister

also accused critical journalists of being paid by foreigners to tarnish the

country’s image. In March 2011, the state-run Swaziland Broadcast and

Information Services (SBIS) radio station was banned from covering a

wide-ranging teachers’ strike. Also that month, the government banned state

radio from airing the British Broadcasting Corporation (BBC) program Focus

on Africa after it carried criticism of the government. In July, police delivered a

court order to the Times of Swaziland to stop reporting on Chief Justice

Michael Ramodibedi, who had suspended Justice Thomas Masuku for insulting

the king. The suspension was condemned by the Swaziland Law Society as

unjustified and political. The Times ignored the court order, noting that it had no

case number.

The government routinely warns against negative news coverage, and

journalists are subject to harassment and assault by both state and nonstate

actors, though there were fewer such incidents in 2011 than in previous years.

In April, security forces confiscated the equipment of several journalists

covering antigovernment protests, while in May gospel singer Mzwakhe Myeni

assaulted a Times of Swaziland journalist over critical stories written about him

in the paper.

The country’s two newspapers—the independent Times of Swaziland and the

2012
SCORES

PRESS STATUS

Not
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

76
LEGAL
ENVIRONMENT

24
POLITICAL
ENVIRONMENT

27
ECONOMIC
ENVIRONMENT

25

Swaziland

Swaziland | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/swaziland

1 of 2 12/13/2012 2:22 PM



state-run Swazi Observer—are consumed almost exclusively in urban areas.

Despite restrictions on political reporting, both newspapers do criticize

government corruption and inefficiency. The Swaziland Television Authority

dominates the airwaves and generally favors the government in its coverage.

There is one government-owned radio station and one independent radio

station, Voice of the Church, which focuses on religious programming.

Advertisers, including the government, regularly dissuade negative coverage by

employing financial pressure, and their influence is significant in Swaziland’s

relatively small economy. Low pay and insufficient journalist training at times

affect the quality of reporting. Many journalists have left the industry to work

for the government or elsewhere in the private sector. However, journalists and

media houses are not considered prone to corruption. Swazis with sufficient

funds can freely purchase and use satellite dishes to receive signals from

independent South African and international news media.

The government does not restrict internet-based media, but few Swazis can

afford access; only 18 percent of the population accessed the internet in 2011.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Swaziland | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/swaziland

2 of 2 12/13/2012 2:22 PM


