
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Taiwan Freedom of the Press 2012

Taiwan’s media environment is one of the freest in Asia, with a vigorous and

diverse press that reports aggressively on government policies and alleged

official wrongdoing. During 2011, the use of criminal defamation laws, a media

merger that could increase ownership concentration, and incidents of Chinese

state media content appearing in Taiwanese papers all raised concerns among

journalists and media watchdogs that freedom of expression was under threat.

In a positive development, the legislature passed legal amendments that

reduced a trend in which government advertising was disguised as news

reports.

The constitution provides for freedoms of speech and of the press, and the

government and independent courts generally respect these rights in practice.

In November 2011, the legislature passed an amended Children and Youth

Welfare and Rights Protection Act, banning newspapers from excessive

coverage or descriptions of rape, molestation, suicide, or drug abuse, as well

as from using words and photographs depicting violent or erotic subject matter.

Journalists and press freedom advocates had warned before passage that the

legislation could be interpreted to limit a broad range of legitimate reporting.

Print media are free of state control, and following reforms in recent years,

broadcast media are no longer subject to licensing and programming reviews

by the Government Information Office (GIO). Media coverage is often critical

of the government, though politically polarized; most outlets are sympathetic to

one of the two major parties, the ruling Kuomintang (KMT) and the Democratic

Progressive Party (DPP). In October 2011, KMT whip and legislator Hsieh

Kuo-liang filed a criminal defamation lawsuit against Lin Chau-yi, a reporter at

the online news outlet Newtalk, for a story Lin had written the previous month.

The article claimed that Hsieh had intervened in a controversial cable television

deal, urging regulators to expedite their decision on a merger between Want

Want China Broadband and China Network Systems (CNS). Hsieh won court

approval for the provisional seizure of NT$2.5 million (US$82,600) from Lin,

and although he later retracted the asset seizure under public pressure, media

freedom advocates continued to urge the Taiwanese government to repeal the

criminal defamation provisions under which the suit was filed. Publication of

defamatory words or pictures can be punished by a maximum of two years in

prison. In another case, a blogger in Taichung City was sentenced to two

years’ probation and ordered to pay NT$200,000 (US$7,000) in compensation

for defamation after she wrote a negative review of a restaurant.

The National Communications Commission (NCC) is the main regulatory body

tasked with awarding licenses. At the center of its attention in 2011 was Want

Want China Broadband’s proposal to purchase CNS, the country’s second-

largest cable television provider. The multibillion-dollar deal would allow the

Want Want conglomerate to secure 23 percent of Taiwan’s cable subscribers

and roughly one-third of the overall media market. International media

watchdogs and local academics raised concerns that the merger could

undermine the diversity of opinion offered to the public. In June, three NCC

commissioners announced that they would avoid involvement in the decision;

2012
SCORES

PRESS STATUS

Free
PRESS FREEDOM
SCORE

25
LEGAL
ENVIRONMENT

8
POLITICAL
ENVIRONMENT

9
ECONOMIC
ENVIRONMENT

8

Taiwan

Taiwan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/taiwan

1 of 3 1/2/2013 2:04 PM



the three had been the target of a denunciation campaign by Want

Want–owned media in 2009 after they imposed restrictions related to cross-

ownership on the company’s purchase of the China Times. The NCC held its

second public hearing on the CNS deal on October 24, but by year’s end no

decision on the merger had been finalized. Separately, since August 2009 the

NCC had repeatedly denied requests by Next Media, the parent company of

leading news publications in Hong Kong and Taiwan, to launch a cable

television station. However, in July 2011 the commission approved the

company’s bid to form a news channel after founder and chairman Jimmy Lai

agreed to leave sex and violence out of Next Media’s trademark computer

animations of news events and celebrity mishaps.

Physical violence against journalists in Taiwan is rare, and both local and

foreign reporters are generally able to cover the news freely. Media owners

can exercise considerable sway over the editorial content of their outlets. In

October 2011, Global Views Survey Research Center (GVSRC)—owned by

the Commonwealth Publisher Group, a Taipei-based commercial news outlet

known for its in-depth business reporting—announced that it would no longer

conduct polls on elections or political issues. The firm said this was due to

commercial considerations and a “change of market environment.” However,

opposition media suggested that it was a result of political pressure after the

GVSRC published poll results that favored opposition presidential candidate

Tsai Ing-wen over incumbent Ma Ying-jeou. The center’s director, Lian Tai,

resigned after the announcement. He defended the polling methodology and

said the company management had stated that the polls “caused too much

turbulence.”

As commercial ties between Taiwan and China deepen, press freedom

advocates have raised concerns that media owners and some journalists are

whitewashing news about China to protect their financial interests. In April

2011, Taiwan’s partly government-owned satellite company Chunghwa Telecom

(CHT), which has joint ventures with China’s state-run China Telecom

Corporation, announced that it would not renew its contract with New Tang

Dynasty Television (NTDTV), a station run by Falun Gong practitioners that

broadcasts uncensored news into China. Reporters Without Borders said it

believed the decision was made to appease authorities in Beijing. Following a

campaign by press freedom groups and Taiwanese politicians from both major

parties, CHT backtracked in June and renewed the contract in August.

Taiwan is home to more than 360 privately owned newspapers and numerous

radio stations. Satellite television systems carry 281 channels. Legislation

approved in 2003 barred the government and political party officials from

holding positions in broadcast media companies, and required government

entities and political parties to divest themselves of all broadcasting assets.

Controversies plagued the Public Television Service (PTS) in 2009 and 2010,

including over the premature dismissal of the president and vice president, as

well as the composition of the board of directors. The current PTS board’s

term expired in 2011, but KMT and DPP legislators were not able to agree on

a proposed new list. Consequently, the existing board’s term was extended

until a new board could be formed.

The issue of “embedded marketing”—advertising cloaked as news—came to

the fore in December 2010 when veteran China Times journalist Dennis Huang

resigned, reportedly to protest the proliferation of positive coverage purchased

by both businesses and government entities. His resignation led to a public

campaign to end the practice, according to press freedom watchdogs. In

January 2011, legislators passed an amendment to the Budget Law to prohibit

Taiwanese government agencies and government-funded enterprises from

using public funds for paid news. The measure also prohibited embedded

marketing for political purposes or promotion of a particular high-ranking

official. According to local journalists, the new rules were generally

implemented during the year. However, embedded marketing by foreign

governments was excluded from the legal amendment, and cases of news

supplied by China-based entities persisted during the year, though in some

instances public pressure forced greater transparency. On April 8, China Post,

an English-language newspaper in Taiwan, was found to have printed seven

articles originally published in Chinese Communist Party–run outlets, without

Taiwan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/taiwan

2 of 3 1/2/2013 2:04 PM



mentioning the sources. After a public outcry, the paper periodically published

similar inserts, but indicated that the content was provided by the Asia News

Network (ANN), based in Hong Kong, which distributes content from various

daily newspapers, including China’s state-run China Daily. Under legally binding

guidelines from 1993, Chinese news publications require Taiwanese

government permission to enter Taiwan’s market, raising concerns that the

ANN arrangement was an attempt to circumvent such rules.

The government refrains from restricting the internet, which was accessed by

72 percent of the population in 2011. But with Taiwan’s presidential and

legislative elections set for January 2012, the DPP and KMT both reported a

series of well-orchestrated cyberattacks. According to a DPP spokesman, the

internet protocol (IP) addresses used in one hacking attempt were traced back

to China, among other countries.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Taiwan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/taiwan

3 of 3 1/2/2013 2:04 PM


