
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Tajikistan Freedom of the Press 2012

Freedom of speech is guaranteed by the constitution, but independent

journalism has been marginalized under President Emomali Rahmon, and the

media situation remained poor in 2011, with physical assaults on journalists and

arrests on criminal libel charges. In June, a Draft Law on Mass Media of

Tajikistan was proposed to replace the 1990 Law on Press and Other Mass

Media. This proposal was met with international criticism for not being up to

international standards.

Libel and criticism of the president are criminal offenses that carry prison terms

of up to five years. A libel case against Farazh and two other newspapers,

Ozodagon, and Asia-Plus, continued in 2011. In January 2010, all three

newspapers had printed articles about a press conference held by a lawyer

who protested against what he believed to be local judges’ unfair sentencing of

33 businessmen. The judges sought $1.26 million in damages from the papers.

In November 2010, Makhmadyusuf Ismoilov, regional reporter for the

independent weekly Nuri Zindagi, was arrested due to an article critical of

local law enforcement officials in Asht. He was convicted of slander in October

2011 but was released under an amnesty; however, he was fined $7,200 and

barred from journalism for three years. Government authorities selectively

implement laws meant to protect journalists, such as a ban on censorship.

There is no freedom of information law, and steps have been taken to restrict

journalists’ access to official information, as well as their participation in press

conferences and other official events. The Committee on Television and Radio

manages the state-owned broadcasters and regulates licenses for private

broadcast stations. Independent media claim that the licensing process is

lengthy and excessively complicated. The Community Council for Mass Media,

a group of independent and state representatives established in 2009 to

improve journalism and media ethics, had been unable to adequately defend

independent media from state pressure.

Violence against journalists has declined significantly in recent years from the

peak period during the civil war in the 1990s, when at least 50 journalists were

murdered. Journalists who criticize the authorities or expose government

corruption have continued to report threats and intimidation. While last year

there were no reported assaults on reporters, this year there were several

alarming incidents. In August, Khurshed Niyezov, the editor in chief of the

Farazh weekly, was beaten by several men with baseball bats. The attack

followed a period in 2010 when Farazh and other papers were forced to stop

publishing because printing houses refused to accept their order, fearing

government retaliation over coverage of a major security operation by

government forces against militants in the east of the country. Niyezov, who is

also head of the Media Alliance, which unites over a dozen outlets, believes the

attack was related to his work, as Farazh regularly publishes investigative

reports. In February 2011, Hikmatullo Sayfullozoda, press secretary of the

political council of the Islamic Revival Party of Tajikistan and editor of the

party’s newspaper, Najot, was beaten on his way to work by three unknown

assailants, and hospitalized. The attack was condemned by the European

2012
SCORES

PRESS STATUS

Not
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

79
LEGAL
ENVIRONMENT

25
POLITICAL
ENVIRONMENT

29
ECONOMIC
ENVIRONMENT

25

Tajikistan

Tajikistan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/tajikistan

1 of 2 11/29/2012 3:40 PM



Union Heads of Mission and the U.S. Embassy in Dushanbe, who called for an

independent investigation into the assault.

Urinboy Usmonov, the Uzbek correspondent for the British Broadcasting Corp.

(BBC), was detained in June and accused of membership in Hizb ut-Tahrir, a

movement banned in Tajikistan in 2001 because its members openly criticize

Tajikistan’s secular government and call for the replacement of Central Asian

states with an Islamic caliphate. The journalist had met with the group’s

members and taken some of their religious pamphlets, and said his activities

were part of his professional work. The international outcry over his arrest

enabled his release in July, although he was put on trial a month later and

ordered to not leave the country. In October, he was sentenced to three years

in jail, but following the verdict, the court granted him amnesty and released

him.

Although there are more than 200 registered newspapers—many of them

privately owned—none are published daily. The broadcast sector is dominated

by state-controlled national television stations that praise Rahmon and deny

coverage to independent or opposition points of view. Severe electricity

shortages limit access to broadcast media, while government control over

distribution limits the reach of print media. In addition, widespread poverty, a

small advertising market, and the concentration of wealth in the hands of

political leaders and their associates hamper the emergence of genuinely

independent media outlets. Control over printing facilities is also used as a tool

of restricting media freedom and occasionally leads to temporary closures.

Although some international media outlets are allowed to operate in the

country, several foreign television and radio stations have been denied

terrestrial broadcast licenses and reach the country via satellite. Reporters for

international media are not invited to official events and press conferences.

Approximately 13 percent of Tajikistan’s population regularly uses the internet,

and the authorities often impose restrictions on access. Criminal libel and

defamation laws apply to internet publications. However, Asia-Plus, a popular

Central Asian independent news site that is affiliated with a print weekly,

resisted repeated instances of pressure, including the blocking of its website

and a punitive lawsuit, and continued to provide strong coverage of human

rights issues and the government crackdown on militants within Tajikistan.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Tajikistan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/tajikistan

2 of 2 11/29/2012 3:40 PM


