
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Tanzania Freedom of the Press 2012

Although the constitution of Tanzania provides for freedom of speech, several

other laws induce self-censorship and limit the ability of the media to function

effectively. About 40 pieces of legislation have been identified as unfriendly to

the press. The National Security Act, for instance, allows the government to

punish any investigative journalism that touches on information it considers

classified. Perhaps the most infamous of these antipress laws is the 1976

Newspaper Registration Act, which empowers authorities to register or ban

publications “in the interest of peace and good order.” In 2009, the editor of

MwanaHalisi, which had been shuttered in 2008, took the government to court,

charging that the closure was unconstitutional. The case was still pending at

the end of 2011. Separately, in December, authorities charged the managing

editor and a columnist at the private Swahili daily Tanzania Daima with

incitement over a column that accused the government of misusing the police

force for political purposes. A magistrate also summoned the paper’s publisher

for questioning. A conviction for incitement can lead to a sentence of up to a

year and a half in prison. The case was expected to continue in 2012.

Public officials use both criminal and civil defamation suits to weaken

cash-strapped media houses. In November 2011, former minister of good

governance Wilson Masilingi filed a defamation case against a local Swahili

newspaper, RAI, for a column that accused him of soliciting funds from his

voters to buy an apartment. The court ordered the paper to pay 15 million

Tanzanian shillings ($9,000) in damages and publish apologies on the first and

second pages of the paper. Such hefty fines can cripple media companies,

which often operate on a tight budget; the average journalist’s salary is

estimated at between $58 and $72 per month.

Public officials and prominent businessmen frequently use court injunctions to

suppress critical reporting. Business mogul Yusuf Manji, among many others,

has employed this tactic liberally, filing for nine court injunctions against the

press in 2011. The quantity and extensive reach of these injunctions compelled

the Media Owners Association of Tanzania to write to the principal judge of the

High Court and accuse the judiciary of granting Manji “blanket ex parte

injunctions” that imposed excessive restrictions.

Other laws, such as the Civil Service Act and the Public Leadership Code of

Ethics Act, block access to information for journalists. Many public officials

face legal restrictions on providing information to the media. Progress on

enacting freedom of information legislation has been slow, with continued

consultations on draft legislation. In January 2011, Minister of Culture and

Information Emmanuel Nchimbi told media stakeholders that the government

would do everything in its power to pass a freedom of information bill.

However, no further progress was made on the bill during the year.

The 1993 Broadcasting Services Act provides for state regulation of electronic

media and allows the Tanzania Communications Regulatory Authority (TCRA),

a nominally independent agency, to close stations at will. There is concern that

the TCRA is subject to government influence because its board chairman and

director general are both appointed by the president. Media advocacy groups

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

49
LEGAL
ENVIRONMENT

18
POLITICAL
ENVIRONMENT

16
ECONOMIC
ENVIRONMENT

15

Tanzania

Tanzania | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/tanzania

1 of 3 1/2/2013 2:04 PM



are generally able to operate freely. In 1995, an independent self-regulatory

body, the Media Council of Tanzania (MCT), was established to help promote a

more free and open media sphere. Since its inception, the MCT has helped to

settle defamation lawsuits, worked toward preserving media freedom and

journalistic ethics, and encouraged new media policies and legislation.

Although cases of police and ruling party supporters abusing journalists were

more prevalent during the 2010 election year, some incidents still occurred in

2011. In January, the police arrested journalists who were attempting to cover

antigovernment demonstrations in Arusha. In September, suspected ruling

party youth supporters attacked Mussa Mkama, a reporter for the Swahili

paper Dira ya Mtanzania, after he sought to interview a lawmaker about an

incident in which opposition and ruling party supporters clashed.

Conditions in the semiautonomous Zanzibar archipelago remain more restrictive

than on the mainland. There are indications that the Zanzibar government is

interested in reform, as the Media Council of Tanzania now has a branch on the

islands, new press clubs are operating, and an editors’ forum was created in

2009. However, Zanzibar officials continue to monitor the content of both public

and private radio and television broadcasts. Zanzibar Wiki Hii is the region’s

only private weekly, though it generally avoids critical coverage of the

leadership, as implicating Zanzibar lawmakers in criminal activities can result in

a minimum fine of approximately $200 or three years’ imprisonment. The

government publishes the region’s only daily paper, Zanzibar Leo. There are

four private radio stations, although none are critical of the government; two

are owned by ruling party supporters, and the others predominantly focus on

religious issues. Residents can receive private broadcasts from the mainland,

and opposition politicians have access to the state media outlets. However,

state television channels from the mainland are broadcast with delays to allow

Zanzibar officials to censor the content. Journalists must be licensed and obtain

permits to cover developments related to police work and the prison system. A

group of Zanzibar police badly beat Channel Ten TV journalist Munir Zakaria for

taking pictures of an evacuation operation by the municipal council in the

Darajani area of the island in January 2011. The police accused Zakaria of

inciting residents against the exercise.

There are numerous media outlets in Tanzania as a whole, including dozens of

daily and weekly newspapers, more than 50 radio stations, and 15 television

stations. Media ownership, albeit transparent, is concentrated in the hands of a

few proprietors. Only five radio stations have a national reach—state-run Radio

Tanzania and privately owned Radio One, Radio Free Africa, Radio Uhuru, and

the youth-oriented Cloud FM—but all are viewed as sympathetic to the ruling

party. In recent years the public broadcaster has reportedly demonstrated

more balanced views, according to the 2010 African Media Barometer. Foreign

media content is freely available, but only 5 percent of the population has

access to television due to high costs. The government reportedly continues to

withhold advertising from critical newspapers and websites, especially those

that favor the opposition. Private firms that are keen to remain on good terms

with the government allegedly follow suit, making it difficult for critical media

outlets to remain financially viable. The problem is exacerbated by the influence

advertising clients have over editorial content and media houses’ dependence

on advertising revenue.

While Tanzania’s internet usage rate was 12 percent of the population in 2011,

the rate has increased dramatically since 2005 and is expected to grow in the

years to come, according to a report by the TCRA. Although there were no

explicit government restrictions on the medium in 2011, there were reports that

officials monitored internet content and activity. The ruling party targeted the

popular news and public-forum website Jamii Forums in April. Commenting on

the role of social media in political activism and prodemocracy movements

around the world during a party congress, ruling party vice chairman Pius

Msekwa publicly accused the website of undermining the government. Jamii

Forums moderators allege that ruling party supporters also conduct

cyberattacks on the site, overloading it with traffic to disrupt service.

Tanzania | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/tanzania

2 of 3 1/2/2013 2:04 PM



About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Tanzania | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/tanzania

3 of 3 1/2/2013 2:04 PM


