
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Togo Freedom of the Press 2012

Freedom of speech and freedom of the press are legally guaranteed in Togo,

but these rights are often ignored by the government. The protection of

confidential sources is explicitly provided for by the Press and Communication

Code, though in practice the police have been reported to demand that

journalists reveal their sources. The print media is not required to obtain

permission from state authorities before publishing, and there is no law

restricting the practice of journalism to those with a certain academic

background. Pervasive impunity for crimes against journalists, however, has

created an illiberal media environment marked by self-censorship that persisted

during the tense election year of 2010 and only improved marginally in 2011.

While imprisonment for defamation was abolished in August 2004 with an

amendment to the Press and Communications Law, journalists can still receive

a criminal fine of up to 5 million CFA francs ($10,000) under Article 104 of the

media code or Article 58 of the penal code. Such punishment for libel has

typically been infrequent, but 2010 featured a startling increase in the number

of libel cases and convictions, particularly those concerning President Faure

Gnassingbé and his family. One such case was that of the Benin-based

magazine Tribune d’Afrique, in which the magazine was ordered to pay 60

million CFA francs ($200,000) in damages, a fine of 20 million CFA francs

($4,000), and also received a publication suspension in 2010 for an article

accusing the president’s brother of drug trafficking. The magazine appealed the

decision and in July 2011, after it had been banned from publishing in Togo, a

Lomé appeals court agreed to reduce the distribution ban to just three

months—a sentence that had been fulfilled by November 2010, as well as the

damages. There was only one noteworthy libel case in 2011, signaling an

improvement from previous years. The private weekly L’Indépendent Express

was fined 200 million CFA francs ($400,000) in damages and 800,000 CFA

francs ($1,600) for libel. While the information in question was proven by an

independent arbiter to be false, the fines were widely considered to be

disproportionate to the offense.

The High Authority of Broadcasting and Communications (HAAC) is a tool that

the government has used to intimidate the press. While originally intended to be

an independent body that would protect the media and ensure ethical

standards, the HAAC now serves almost exclusively as the government’s

censorship arm. In October 2009, the parliament passed a law allowing the

HAAC to impose sanctions, seize equipment, ban publications, and withdraw

press cards. However, there were no reports of the HAAC suspending

publications or withdrawing press cards in 2011. In December 2010, three

independent radio stations were closed under the authority of the Posts and

Telecommunications Regulation Agency (ART&P) for not having the proper

operating permits or meeting technical regulations. In February 2011, several

civil society and journalists’ organizations organized a campaign to bring

attention to these closures, which included sit-ins and protest marches. Two of

the three radio stations in question were reinstated by the end of the year. In

March, the ART&P closed community radio station Carré Jeunes for

“non-respect of professional standards,” though it was reinstated by the end of

2012
SCORES

PRESS STATUS

Not
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

69
LEGAL
ENVIRONMENT

22
POLITICAL
ENVIRONMENT

26
ECONOMIC
ENVIRONMENT

21

Togo

Togo | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/togo

1 of 2 10/18/2012 10:14 AM



2011.

In the lead-up to the 2010 presidential election, a number of journalists from

French media outlets had been denied press accreditation until election day,

preventing them from fully covering the event. No such restriction on

international reporting took place in 2011, but radio stations are legally barred

from rebroadcasting foreign programs without prior authorization from the

HAAC.

Journalists in Togo have traditionally operated in fear of violent attacks and

harassment for their reporting, and many engage in self-censorship as a result.

According to the Union of Independent Journalists in Togo (UJIT), there was an

increase in the number of journalists harassed in 2010 around the election. In

2011, a group called “SOS Journalists in Danger” was formed after an

anonymous note, purportedly from the government, threatened 10 journalists

critical of the government with torture and bodily harm. None of the journalists

were harmed by the end of the year. The only reported incident of violence

against journalists in 2011 came in August, when the police used tear gas to

disperse a demonstration of journalists and other press freedom advocates

who were protesting against the National Intelligence Agency for allegedly

threatening journalists.

Despite the rapid growth of private media since the late 1990s, the government

still owns the media outlets with the greatest reach in each medium, including

the only television station with a nationwide broadcast. The size of the private

media sector is impressive for a relatively small country, and its content is often

highly politicized. There are approximately 30 privately owned newspapers that

publish with some regularity, including 2 dailies, about 100 private radio

stations—most of which are private—and 8 independent television stations.

The state broadcaster appeared to make efforts in 2011 to diversify its

coverage. Many media outlets suffer from precarious finances due to a small

pool of private advertisers and a low degree of professionalism. Journalists

regularly take bribes and self-censor often as a result of pressure from editors

or external actors.

Some 3.5 percent of the population was able to access the internet in 2011, a

relatively high penetration rate by regional standards. Internet speeds are very

slow and access is expensive for the average citizen. There was some

evidence in 2011 of government interference in private online accounts.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Togo | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/togo

2 of 2 10/18/2012 10:14 AM


