Tonga | Freedom House

lof2

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/tonge

About Us DONATE Blog Contact Us

REGIONS ISSUES

Reports  Programs Initiatives  News  Experts  Events

FREEDOM OF THE PRESS

Tonga

Tonga | Freedom of the Press 2012 - Select year -

Status change explanation: Tonga improved from Partly Free to Free due to
the new government's commitment to strengthening press freedom and a
general reduction in the harassment and intimidation of journalists.

Tonga’s media landscape has matured and strengthened in recent years. The
kingdom held elections under new rules in November 2010, with the parliament
rather than the king empowered to choose the prime minister. The election
campaign reflected a more robust and open media climate than in the past,
and a clearer commitment by the government to uphold Clause 7 of the
constitution, which guarantees a free press. In May 2011, Prime Minister Siale
‘Ataongo Kaho (Lord Tuivakand)—who was elected as national leader ahead
of the prodemocracy politician Samuela ‘Akilisi Pohiva, a former broadcaster
and publisher—declared in a World Press Freedom Day statement: “With a
new and more democratic system of government, it is more critical now than
ever that the government, the media, and the public understand the importance
of transparency, freedom of information and freedom of the press in building a
more informed and educated society.”

Journalists found guilty of libel and defamation are usually punished with fines.
In May 2011, cabinet minister Clive Edwards won a defamation lawsuit against
the newspaper Kele‘a for a story published on the day before the elections that
accused him and other candidates of forming a “secret” political party backed
by the government. Edwards claimed that the front-page story was false and
played a key role in the loss of his seat in the parliament. The newspaper was
fined 14,275 pa‘anga ($8,300).

A longtime publishing foe of the monarchy, Kalafi Moala, now heads an
independent newspaper, Taimi ‘o Tonga, in Nukualofa and has been
contracted to revive the state-owned Tongan Chronicle as a weekly English-
language newspaper, with some success. Moala also established the Taimi
Media Network website. The independent monthly magazine and news website
Matangi Tonga is an important media provider and book publisher. The
state-owned Tonga Broadcasting Commission owns one AM and two FM radio
stations as well as the free-to-air station Television Tonga.

The government does not restrict access to the internet, which was used by
more than 25 percent of the population during 2011.

Subscribe

2012
SCORES

PRESS STATUS

Free

PRESS FREEDOM
SCORE

LEGAL
ENVIRONMENT

POLITICAL
ENVIRONMENT

9

ECONOMIC
ENVIRONMENT

10

12/13/2012 2:44 PM



Tonga | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/tonge

About us Related websites:
Careers Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej
Contact Us Pe'ace in the Caucasus Undermining Democracy
Voice of Freedom
Privacy Policy
Credits
Subscribe

20f 2 12/13/2012 2:44 PM



