
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Turkey Freedom of the Press 2012

The Turkish government, led by the Justice and Development Party (AKP),

continued to crack down on unfavorable press coverage in 2011. Constitutional

guarantees of freedom of the press and expression are only partially upheld in

practice, and are generally undermined by provisions in the penal code and a

strict antiterrorism law. Turkish law does not meet press freedom standards as

laid out in the European Convention on Human Rights. The restrictive penal

code continued to overshadow positive reforms that had been implemented as

part of the country’s bid for European Union (EU) membership, including a 2004

press law that replaced prison sentences with fines for media violations.

Defamation remains a criminal offense and can result in fines or prison terms.

In January 2011, a new amendment to the media law was passed, allowing for

television broadcasts to be suspended and stations to be fined or closed by

Prime Minister Recep Tayyip Erdoğan or other designated ministers in cases of

emergency or threats to national security. In May 2011, the Constitutional Court

approved the removal of Article 26 from Turkey’s press law, which had

restricted the amount of time prosecutors had to file a complaint against

publications or journalists to 2 months in the case of dailies and up to four

months for other publications.

Application of a range of restrictive laws has led to dozens of journalists and

writers being imprisoned in recent years. Article 301 of the penal code, which

prescribes prison terms of six months to two years for “denigration of the

Turkish nation,” has been used to punish journalists who state that genocide

was committed against the Armenians in 1915, discuss the division of Cyprus,

or criticize the security forces. A set of 2008 amendments to the article were

largely cosmetic, substituting “Turkish nation” for “Turkishness” and “State of

the Turkish Republic” for “Turkish Republic,” and reducing the maximum prison

sentence from three years to two. Very few of those prosecuted under Article

301 receive convictions, but the trials are time-consuming and expensive. In

March 2011, novelist Orhan Pamuk was fined $3,670 for “denigrating

Turkishness.” The charges stemmed from remarks he made during an

interview in February 2005 with the Swiss publication Das Magazin. In the

interview, Pamuk stated, “Thirty thousand Kurds have been killed here, and a

million Armenians. And almost nobody dares to mention that.” Turkish

commentators were divided over the remarks.

Article 216 of the penal code, which bans “inflaming hatred and hostility among

peoples” and carries a six-month to three-year prison term, continues to be

used against journalists and other commentators who write about the Kurdish

population or allegedly denigrate the armed forces. In March 2011, academic

İsmail Beşikçi was sentenced to 15 months behinds bars for an article entitled

“The Rights of the Nations to Self-Determination and the Kurds.” Beşikçi has

spent a total of 17 years in prison for similar publications on the Kurdish

minority.  The first  hearing in a case against  cartoonist  Bahadır Baruter  was

held in September, though no judgment had been reached by the end of the

year. Baruter faced a one-year prison sentence for a cartoon that appeared in

the weekly magazine Penguen, depicting the words “There is no God, religion

is a lie” on the wall of a mosque.

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

55
LEGAL
ENVIRONMENT

22
POLITICAL
ENVIRONMENT

22
ECONOMIC
ENVIRONMENT

11

Turkey

Turkey | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/turkey

1 of 4 10/18/2012 10:14 AM



Amendments to the antiterrorism law, officially called the Law on the Fight

against Terrorism, that were passed in 2006 allow journalists to be imprisoned

for up to three years for the dissemination of statements and propaganda by

terrorist organizations, and five years for creating propaganda on behalf of a

terrorist organization. The legislation has raised concerns about arbitrary

prosecutions, since members of the pro-Kurdish press are sometimes accused

of collaborating with the separatist Kurdistan Workers’ Party (PKK) militant

group. Sixty-four of the reporters in detention at the end of 2011 were from

Kurdish media outlets. In October, the Council of Europe’s commissioner for

human rights voiced concern over the broad wording and application of both

the antiterrorism law and Article 220 of the penal code, which assigns one to

three years in prison to those found guilty of creating propaganda in support of

a criminal organization or its objectives.

Extensive investigations surrounding Ergenekon, an alleged right-wing coup

conspiracy, were ongoing in 2011. In February, three journalists from the

website OdaTV were arrested in relation to the Ergenekon case. In March,

police raided a number of homes of journalists and professors in search of

notes and computers. Ten people were arrested, including journalists Nedim

Şener and Ahmet Şık, who faced up to 15 years in prison. The fact that neither

had access to the evidence brought against him was criticized by the Council of

Europe’s commissioner for human rights. The government and the chief

prosecutor in the Ergenekon case have consistently maintained that journalists

arrested during the investigation were detained not because of their writing, but

because of evidence tying them to an illegal organization, though this evidence

has  not  be  released.  The  trial  of  Şener  and  Şık,  as  well  as  eight  other

reporters and editors from OdaTV, was ongoing at the end of the year. The

OdaTV staff were allegedly targeted for their critical reporting on the

Ergenekon case.  Şık was reportedly  detained because of  his  book  on the

Fethullah Gülen religious movement, and Şener for his book on ethnic Armenian

journalist Hrant Dink’s assassination in 2007. Separately, Mustafa Balbay, a

bureau chief of the daily Cumhuriyet who was arrested in connection with

Ergenekon, had been held in prison without charge for nearly three years as of

the end of December 2011.

In 2011, the government also stepped up its detention of individuals suspected

of having links to the Union of Communities in Kurdistan (KCK), a wing of the

PKK, as part of a crackdown launched in April 2009. Approximately 4,000

people—mostly members of the pro-Kurdish Peace and Democracy

Party—had been officially arrested as of November 2011, on charges of

undermining the state and assisting an illegal organization. Some 70 people

were arrested for alleged links to the KCK in November, including the owner of

Belge Publishing House,  Ragıp  Zarakolu.  Twenty-six journalists,  including a

photographer for Agence France-Presse, were among about 100 people

arrested in December for alleged connections to the KCK. As of December,

2,000 people remained in custody as part of the investigation. The Ergenekon

and KCK cases have further encouraged editors and journalists to practice

self-censorship to avoid violating legal restrictions.

The Supreme Council of Radio and Television, whose members are elected by

the parliament, has the authority to sanction broadcasters if they are not in

compliance with the law or its expansive broadcasting principles. The council is

frequently subject to political pressure. Print outlets can also be closed if they

violate laws restricting media freedom. In a 2011 survey of 67 journalists from

top Turkish media outlets by Esra Arsan of Istanbul Bilgi University, 95 percent

of respondents said the government interferes in news production, while 85

percent said media owners also intervene. Arsan’s report found that in contrast

to years past, when the military had influence over the news, the police now

play a stronger role.

Threats against and harassment of the press remained much more common

than acts of violence. Journalists are rarely killed—none were murdered in

2011—and their work is not regularly compromised by the fear of physical

attacks, although instability in the southeastern part of the country does infringe

on journalists’ ability to work. The European Court of Human Rights (ECHR)

ruled in September 2010 that the Turkish government had failed to respond to

ultranationalist hostility toward Hrant Dink, the editor in chief of the Turkish-

Turkey | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/turkey

2 of 4 10/18/2012 10:14 AM



Armenian weekly Agos who was assassinated in 2007. Prior to his murder,

Dink had twice been prosecuted under Article 301 for insulting Turkishness. In

July 2011, a juvenile criminal court convicted Ogün Samast of premeditated

murder and sentenced him to more than 22 years in prison for Dink’s death. In

September, the High Criminal Court held its 20th hearing in the cases of an

additional 19 individuals charged in relation to Dink’s murder. No journalists

were murdered in 2011.

There are approximately 370 newspapers operating in Turkey, including 38

daily national papers. The country’s broadcast media are also well developed,

with hundreds of private television channels, including cable and satellite, and

more than 1,000 commercial radio stations. State television and radio provide

limited broadcasting in minority languages, including several local radio and

television stations that broadcast in Kurdish. The introduction of Kurdish-

language stations in recent years marked a major step forward for freedom of

expression, although critics say that the broadcasts are too restricted and their

quality is poor. An Armenian-language radio outlet, Nor Radio, began

broadcasting over the internet in January 2009. Media ownership is highly

concentrated, with a few major private holding companies subtly applying

pressure on editors and journalists to refrain from coverage that could harm the

parent company’s business interests. This can include avoiding criticism of the

government or potential advertisers. In February 2011, the parliament passed

legislation that allows foreigners to own up to 50 percent of a Turkish

broadcaster, an increase from the existing 25 percent cap. The new law also

reduced the amount in advertising revenues that channels are required to turn

over to the Radio and Television Supervision Agency. The Turkish print media

tend to focus on columns and opinion articles rather than pure news, while

independent domestic and foreign print media are able to provide diverse

views, including criticism of the government and its policies. Three books were

confiscated in 2011, and four newspapers and two magazines received short

publication bans.

The politicized case against one of the country’s major media companies, the

Doğan Group, for purported tax evasion worth some $3 billion was apparently

resolved in 2011.  The Doğan Group had consistently reported on the ruling

party’s shortcomings and its involvement in an Islamic charity scandal in 2008.

In February 2011, the courts overturned approximately $1.1 billion in fines and

interest allegedly owed by Doğan. In April, the Doğan Group announced that it

was selling two of its major papers, Milliyet and Vatan, to the Karacan family in

partnership with the Demirören Group for $74 million, in order to raise funds to

pay the remaining back taxes and fines. Milliyet was launched by Ali Naci

Karacan in 1950, meaning the paper was essentially returning to its founders.

Doğan settled with the Finance Ministry in May, agreeing to pay $590 million.

Demirören and the Karacan family subsequently entered into a months-long

dispute over control of the two papers, forcing a third party to step in to

administer them. As the year came to a close, journalists at the papers were

having trouble getting paid due to the ongoing disagreement. In October,

Doğan Group sold one of  its  television stations,  Star  TV,  for  $327 million.

Doğan employees  have reported practicing  self-censorship  to  avoid  further

trouble with the law.

An estimated 42 percent of the population accessed the internet in 2011. Law

5651 on the internet allows prosecutors to block sites that offend

“Turkishness,” attack Republic of Turkey founder Mustafa Kemal Atatürk, or

contain content that “incites suicide, pedophilia, drug abuse, obscenity, or

prostitution.” After being blocked for more than two years for carrying videos

that were deemed insulting to Atatürk, the video-sharing website YouTube was

unblocked in October 2010. As of June 2011, the Turkish Telecommunications

Directorate had reportedly blocked over 15,000 websites, many of which

allegedly contained pornography. Many websites that published content on

Turkey-related issues were the subject of blocking orders in 2011, including

news sites—such as Özgür Gündem, Azadiya Welat, Keditör, Firat News, and

Günlük Gazete—that focus on southeastern Turkey and Kurdish issues. A

blocking order was also issued against Google-owned Blogspot, which then

remained inaccessible for approximately three months. The prosecutor’s office

requested the internet protocol (IP) addresses of anonymous users of the

website Eksi Sozluk (Sour Dictionary) in June after comments insulting Islam

Turkey | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/turkey

3 of 4 10/18/2012 10:14 AM



were posted. If identified and found guilty, the users could face up to two years

in prison for inciting religious hatred. In September, the presidency of the

Turkish parliament interfered with access to the websites of two lesbian, gay,

bisexual, and transgender (LGBT) organizations, posting warnings about the

sites and requiring visitors to fill in their contact information. In October, police

raided the home of a Facebook user who had posted comments and videos

insulting Erdoğan and other  government  ministers.  The police accessed the

user’s computer files during the raid. Prosecutors were seeking a two-year jail

term for the defendant. In November, a modified internet-filtering system came

into force, giving users two voluntary filtering options: “family” or “child.” While

the filtering, originally conceived as mandatory, is now optional, concerns

remain over the fact that internet service providers will be required to offer it,

and that the government will have access to the profiles of those who choose

to use it.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Turkey | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/turkey

4 of 4 10/18/2012 10:14 AM


