
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Uganda Freedom of the Press 2012

The Ugandan press freedom environment deteriorated in 2011 due to an

increase in harassment, intimidation, and violence on the part of police and the

security forces against journalists who were attempting to cover political events

such as the February presidential and parliamentary elections and the “walk to

work” demonstrations against rising food and fuel prices in April and May. In

addition, there was a rise in biased election coverage by the state-controlled

media prior to the elections. Despite these obstacles, however, the

independent media remained vibrant.

The country’s constitution provides for freedom of expression and press

freedom. However, several laws claw back these guarantees, and the

government continued to crack down on critical journalists and media houses

using both subtle and blatant methods. Although the law on sedition, which had

often been invoked to charge critical journalists, was declared unconstitutional

by the Constitutional Court in August 2010, the government continued to use

other provisions of the penal code, including those on criminal libel and treason,

against journalists.

There had been fear that the Press and Journalist Amendment Bill, proposed in

2010, would enable the government to manipulate the licensing and registration

of media houses and introduce new publication offenses, but the amendments

had not been tabled before parliament as of the end of 2011. In April 2011,

after a delay of nearly six years, the government finally gazetted the

regulations to operationalize the 2005 Access to Information Act. Uganda is

among a handful of African countries with a freedom of information law;

however, without the regulations in place, the act had existed only on paper.

Even after the release of the regulations, many government departments still

deny requests for information. Moreover, parliament has yet to enforce the

law’s requirement that each ministry submit annual reports on the status of

implementation. Other laws related to national security and confidentiality

continue to impede open access to information in practice.

The 2000 Press and Journalist Act requires journalists to register with the

government-affiliated National Institute of Journalists of Uganda (NIJU) and

obtain a license from the Media Council, which has been criticized for lacking

independence. Journalists must also meet certain standards, including the

possession of a university degree, to be full members of NIJU. Although

journalists are supposed to renew their licenses annually, this provision is

frequently overlooked in practice. Minister of Information and National

Guidance Mary Karooro Okurut warned in September 2011 that the

government could be compelled to enforce the requirement that journalists to

be licensed, citing growing unprofessionalism.

The regulatory structure is not always transparent, and grants broad

discretionary powers to the regulator. The 2000 Electronic Media Act created

the Uganda Broadcasting Council (UBC), which can grant or withhold licenses

based on an opaque set of conditions, and confiscate transmission equipment

without a hearing or other forms of due process. In March 2010, the

Broadcasting Council was merged with the Uganda Communications

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

57
LEGAL
ENVIRONMENT

19
POLITICAL
ENVIRONMENT

24
ECONOMIC
ENVIRONMENT

14

Uganda

Uganda | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/uganda

1 of 3 11/29/2012 3:41 PM



Commission (UCC), which regulates the telecommunications sector. The

regulator is susceptible to influence and manipulation by the executive.

Authorities have continued to interfere in private radio broadcasting,

temporarily shutting down some stations in recent years. There were reports

that four radio stations that had been closed down by the regulator in

September 2009 on accusations of promoting sectarianism and inciting

violence continued to engage in self-censorship to avoid renewed conflict with

the authorities. In April 2011, the UBC issued a warning to television and radio

stations against covering the postelection protests live. The regulator warned

that it would take “appropriate action” against any media house that aired

material deemed to promote a culture of violence, ethnic prejudice, and public

insecurity. Council chairman Godfrey Mutabazi accused some broadcasters of

“portraying the events in such a way as to compromise public security.” In a

May 17 statement, Ugandan president Yoweri Museveni took issue with the

media for their continued coverage of antigovernment protests, calling them

“enemies of Uganda’s recovery.” Despite some donor-supported efforts, such

as the formation of the Independent Media Council of Uganda, self-regulation

by the media sector is lacking, providing the government with a rationale for

imposing statutory controls.

Journalists face harassment, occasional violence, and various other obstacles

while attempting to cover the news. In the run-up to the February 2011

elections and the April-May protests, many journalists were intimidated,

arrested, beaten up, shot at, and openly assaulted by the police, the army, and

other security operatives, and in some cases by the public. Photojournalist

Julius Odeke was shot by soldiers in February while covering an election-

related disturbance in eastern Uganda. He was taking pictures of the military

roughing up an opposition candidate, Nandala Mafabi, who is now the leader of

the opposition in parliament. Also in February, at least seven journalists were

roughed up—and some were seriously injured—by supporters of a political

candidate during the Kampala local council elections. A number of journalists

covering the walk to work protests were beaten up and had their equipment

confiscated. In May, Radio Simba journalist Christine Nabatanzi was shot in the

leg with a rubber bullet as police tried to disperse protesters. At least 10 local

and foreign journalists were attacked by security and military personnel while

covering the return of opposition leader Kizza Besigye on May 12. Besigye had

been hospitalized in Nairobi after he was seriously injured during a brutal arrest

in April. Some journalists’ equipment, including cameras and notebooks, was

confiscated by the military and police officers. In the countryside, government

officials and security agents regularly intimidate journalists and attempt to

influence media content by forbidding certain guests to appear on live radio

programs.

During the election campaign that began in late 2010, coverage by the

Ugandan Broadcasting Corporation (UBC) and the country’s leading daily

newspaper, New Vision—in which the government owns a controlling

state—was disproportionately focused on Museveni and the ruling National

Resistance Movement (NRM) party. Also, opposition politicians were denied

access to radio stations owned by members of the ruling party; several radio

stations in Uganda are owned by NRM politicians who regularly discourage

publication of news that is deemed critical of the government.

There are more than two dozen daily and weekly newspapers and more than

180 private radio stations. New Vision generally shows some editorial

independence, although it was decidedly progovernment during the elections

and the postelection protests. Other print outlets, such as the Monitor, the

Observer, and the Independent, are more critical of the government and offer

a range of opposition views. There is unrestricted access to foreign news

sources, and domestic outlets draw on and reference these sources in their

reporting. Radio remains the most widely accessed news source, although

very few stations dedicate sufficient time to news and public affairs

programming. In recent years, the number of community stations has grown

across the country. Although technically a public broadcaster, the UBC remains

subservient to the interests of the ruling party and the government. Four private

television stations also operate.

Media owners are somewhat complicit in the erosion of press freedom in

Uganda | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/uganda

2 of 3 11/29/2012 3:41 PM



Uganda. To safeguard their investments, they reportedly comply with

government requests, including onerous instructions as to which journalists they

may employ. The sustainability of newspapers is compromised by declining

circulation rates, which leave outlets more dependent on advertising.

Threatened or actual advertising boycotts by corporations and the government,

which are especially problematic for smaller media outlets, limit media diversity

and pluralism.

Internet penetration remained at about 13 percent, or 4 million users, in 2011.

Access to the internet through both computer-based applications and internet-

enabled mobile phone devices is not officially restricted. However, access is

limited by high costs and a lack of infrastructure, especially in rural areas. In

the last decade, the mobile phone industry has experienced substantial

expansion and there are now more than 14 million mobile phone subscribers in

Uganda, making it one of the top 10 African countries in terms of mobile phone

subscriptions. Social-media sites such as Facebook, Twitter, and YouTube are

gaining popularity and, similar to the Arab Spring uprisings in the Middle East

and North Africa, have been used to mobilize protests. Social media played a

significant role in mobilizing the February and April 2011 protests, but also in

organizing the harsh responses by security forces. In April, the UCC ordered

internet service providers to temporarily ban access to Facebook and Twitter.

However, the order was for the most part not carried out.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Uganda | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/uganda

3 of 3 11/29/2012 3:41 PM


