
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Ukraine Freedom of the Press 2012

Press freedom declined further in 2011 as President Viktor Yanukovych

continued curtailing the country’s recent democratic gains by reintroducing an

authoritarian style of rule that predominated under former president Leonid

Kuchma (1994–2005). Yanukovych and his ruling Party of Regions cracked

down on the country’s opposition, consolidated their influence over the national

broadcast media, and approved restrictive laws in the parliament that led to

greater media self-censorship. A politicized court sentenced former prime

minister Yuliya Tymoshenko—Yanukovych’s possible rival in the 2015

presidential election—to seven years in prison at the end of 2011 for allegedly

mishandling natural gas negotiations with Russia in 2009. Amid the

government’s prosecution of Tymoshenko and several of her allies, journalists

continued to endure attacks, political pressure, and legal restrictions, further

reducing media independence from the level enjoyed after the 2005 Orange

Revolution.

The constitution and legal framework generally provide for media freedom and

are among the most progressive in Eastern Europe. Libel was decriminalized in

2001, and in February 2009 the Supreme Court instructed judges to follow the

civil libel standards of the Strasbourg-based European Court of Human Rights,

which granted lower levels of protection to public officials and clearly

distinguished between value judgments and factual information. Nonetheless,

officials continued to use libel lawsuits filed in the country’s politicized court

system to deter critical news reporting. Respect for other media-related laws

has diminished since the Orange Revolution, especially after Yanukovych was

elected president in February 2010. The one exception to this negative trend

was the parliament’s adoption of a progressive Law on Access to Information

in January 2011, which was signed by Yanukovych in response to intense

advocacy by civil society organizations.

At least five other laws advanced by the ruling Party of Regions reflected

various efforts to reduce government transparency and increase

self-censorship in the media. In January 2011, the Law on Protection of

Personal Data came into effect, discouraging officials from releasing

government data that might contain personal information. In July, Yanukovych

signed the Law on Court Fees, which made it much easier for plaintiffs to seek

large monetary damages when they file defamation cases. In September, the

parliament approved amendments to the code regulating classified information,

increasing the fines for both civilians and officials if they are convicted of

mishandling state secrets. In October, the parliament approved the first

reading of vaguely worded amendments to the Law on Protecting Public

Morals that require broadcasters to limit “violent” programming or risk losing

their licenses. And in November, the parliament approved a new election code

despite civil society criticism that it contained vague clauses authorizing the

courts to close media outlets for the duration of an election campaign if they

commit an undefined “gross” violation.

Politicized courts—weakened by legal reforms introduced under Yanukovych

—consistently ruled in favor of progovernment media owners. Similarly, the

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

59
LEGAL
ENVIRONMENT

18
POLITICAL
ENVIRONMENT

21
ECONOMIC
ENVIRONMENT

20

Ukraine

Ukraine | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/ukraine

1 of 3 10/18/2012 10:17 AM



National Television and Radio Broadcasting Council implemented media

regulations in a highly partisan manner. In September 2011, the council issued

an official warning to the cable and satellite station TVi—one of the few

channels offering independent news reporting and a rival of the government-

linked Inter Media Group—for several minor administrative violations. During

the year, politicians, the courts, and media regulators closed at least six private

broadcasters in an effort to reduce independent news reporting ahead of the

October 2012 parliamentary elections. They included the independent television

company Krug, which disappeared from the airwaves in Odessa.

These legal restrictions encouraged government officials to remain secretive

and even hostile to the media. On February 2, Chief Architect of Kyiv Sergey

Tselovalnik pushed 1+1 television journalist Olha Koshelenko into a closet after

she tried to get a comment from him following a meeting of the city planning

council. On May 15, a group of Ukrainian and foreign journalists were locked in

a Hotel Kievsky conference room while Yanukovych rushed out an exit rather

than answer questions from reporters. During one press conference on

December 21, Yanukovych even personally threatened a journalist who was

asking uncomfortable questions about his luxurious lifestyle as the rest of the

country faced an economic crisis.

The politicization of private media has increased under the Yanukovych

administration, with the appointment of wealthy media tycoon Valery

Khoroshkovsky—the owner of Inter Media Group—to head the National

Security Service (SBU) in March 2010. Meanwhile, the country’s state media

remained unreformed and continued to serve the interests of senior politicians

and the bureaucracy, where secrecy and corruption are widespread. Politically

loyal managers have been appointed to the state-run outlets, and those who

failed to ensure favorable coverage have been illegally dismissed. In June,

journalists at state-funded Donetsk Regional State Television and Radio

complained that managers were receiving instructions on how to cover local

events—and were denying journalists technical equipment, transportation, or

airtime to cover politically embarrassing developments, such as the outbreak of

cholera in the city of Mariupol.

A steady stream of threats and harassment against the media continued in

2011 as the country’s weak and politicized criminal justice system failed to

protect journalists from abuse by politicians, businessmen, and criminal groups.

For example, in September a Zaporizhzhya official beat Alina Kotenko, a

journalist working for the newspaper Reporter. Kotenko believed the attack

was in response to an article in which she had included criticism of the Public

Council of Zaporizhzhya for various inefficiencies. Prosecutors and police

regularly failed to take action against suspects identified in past attacks,

leading to a culture of impunity.

Separately, although Yanukovych pledged to aggressively defend press

freedom after being elected in 2010, his government has made limited

progress in solving the abduction and murder of journalist Heorhiy Gongadze in

2000. In March 2011, prosecutors charged former president Kuchma with a

role in the killing, more than a decade after the murder and after the statute of

limitation in the case had expired. But in December, prosecutors dismissed the

case against Kuchma, claiming that secret recordings of incriminating

conversations in Kuchma’s office were inadmissible because they had been

acquired illegally. Analysts speculated that the short-lived case was used to

quell international criticism of Tymoshenko’s prosecution. The dismissal also

sparked accusations from journalists, press freedom advocates, and

Gongadze’s family that Yanukovych had actually used the case to clear

Kuchma’s name by dismissing credible evidence and pinning all of the blame on

Yuriy Kravchenko, the deceased former interior minister. Yanukovych appeared

indifferent during 2011 toward the disappearances and murders of other

journalists. When asked in January about the August 2010 disappearance of

Vasyl Klymentyev, editor of the Kharkiv weekly Novyi Stil, Yanukovych replied

dismissively that “many journalists disappear all over the world.”

With hundreds of state and private television and radio stations and numerous

print outlets, Ukraine’s media sector is diverse compared with those of other

former Soviet republics, but it faces a number of challenges. Many major

outlets are owned by regional business magnates with close ties to the

Ukraine | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/ukraine

2 of 3 10/18/2012 10:17 AM



government, while others are dependent on state subsidies, encouraging

self-censorship and biased news coverage in favor of specific economic or

political interests. Transparency of media ownership remains poor, as

businessmen and politicians often prefer to hide their influence over news

programs. Thanks to the ties between business and politics, the top eight

television channels avoid politically sensitive topics such as government

corruption, the president’s use of state resources to support his and his

family’s lifestyle, human rights abuses, persecution of the political opposition,

and growing unemployment. The global economic crisis led to a decline in

advertising revenue that made media outlets, particularly newspapers, even

more financially dependent on politicized owners. Hidden political advertising is

widespread in the media and weakens the credibility of journalists, particularly

during elections.

The government does not restrict access to the internet, which was used by

around 30.6 percent of the population in 2011. A growing number of citizens

are relying on the web and social-networking sites such as Odnoklassniki and

VKontakte to exchange information. The government limits the ability of

bloggers and citizen journalists to report on public affairs by refusing to grant

them accreditation. Although internet publications are not required to register

with the authorities, under Khoroshkovsky’s leadership, the SBU has increased

its monitoring of government criticism on the internet, and bloggers have been

harassed for reporting on politically sensitive issues. In May 2011, three

journalists from the website Novosti-N were attacked by officers of the tax

police who tried to seize their cameras by force. The three had come to the tax

police office after being told that some small-business owners had been taken

there for questioning. Also in May, blogger Mykola Sukhomlin posted a video

on Facebook of a senior Donetsk official in an expensive Mercedes, but then

started receiving threats. His post was blocked in June. In July, the apartment

door of Oleksiy Matsuka, editor of the Donetsk-based Novosti Donbass news

website, was set on fire. The attack occurred after Novosti Donbass published

several articles about the extravagant lifestyle of the local city elite, leading to

several death threats. On August 19, a group of journalists with the Donetsk.ua

website were detained by police in Donetsk for four hours after they tried to

film Yanukovych’s motorcade traveling from the airport to a local funeral. News

websites that were critical of the government also faced occasional hacking

attacks.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Ukraine | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/ukraine

3 of 3 10/18/2012 10:17 AM


