
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Uzbekistan Freedom of the Press 2012

The government of President Islam Karimov showed no respect for nominal

constitutional guarantees of freedom of speech and of the press in 2011, and

further restricted the internet and social media to prevent the spread of news

about the Arab Spring uprisings in the Middle East and North Africa.

Convictions for libel and defamation can result in hefty fines and jail time, and

public insult of the president is punishable by up to five years in prison. Such

charges were routinely used by the government to punish and attempt to

silence critical journalists as well as human rights activists and government

opponents. In April 2011, Voice of America stringer Abdumalik Boboyev—who

had been convicted and fined in 2010 for “libel and insulting the Uzbek

people”—was denied an exit visa to travel to Germany to attend a program at

the Hamburg Foundation for the Politically Persecuted. The Uzbek regime’s

efforts to silence the media reached outside the country when one of Karimov’s

daughters, Lola Tillyaeva-Karimova, filed a libel suit against a French news

website, Rue89, that published an article calling her the daughter of a dictator

in 2010. The case was dismissed by a French court in July 2011.

In August 2011, the government approved the creation of a “committee of

experts on information and mass communication,” comprising government

employees, that would monitor the media for news that was “destructive and

negative,” that could weaken “national cultural traditions,” or that advocated the

“violent overthrow” of the government. The committee would concentrate its

efforts on new media and “satellite systems.”

Virtually all local media are linked either directly or indirectly to the state, and

the National Security Service actively manipulates reports to present a carefully

constructed image of the country, with occasional forays into limited criticism of

local corruption. Widespread self-censorship is a serious problem, and

journalists fear reprisal in the form of harassment, loss of employment, or jail

time. In 2011, state-controlled media provided belated and minimal coverage of

major international events such as the Arab Spring and the killing of Osama bin

Laden. The Uzbek media were also silent about the lavish lifestyles and real

estate holdings of Karimov’s daughters. Two journalists from the state-

controlled Yoshlar TV, Saodat Omonova and Malokhat Eshonkulova, were fired

from their jobs in 2010 for protesting against corruption and censorship at the

station. They began a hunger strike on June 27, 2011, Uzbekistan’s national

Media Day, to protest their dismissal and management practices including

prescreening of reports, suppression of criticism of officials, and reliance on

state news services. They were pressured to call off their protest, and

remained unemployed at year’s end.

In a major blow to press freedom in 2011, authorities in November ordered the

closure of the decade-old Zerkalo XXI, one of the few independent

newspapers left in the country, on charges of violating the law on advertising

and other business-related offenses. Media observers said the closure was

likely motivated by the paper’s publication of articles that challenged the

government.

Because there are only a few independent journalists remaining in Uzbekistan,

2012
SCORES

PRESS STATUS

Not
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

95
LEGAL
ENVIRONMENT

30
POLITICAL
ENVIRONMENT

37
ECONOMIC
ENVIRONMENT

28

Uzbekistan

Uzbekistan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/uzbekistan

1 of 2 11/29/2012 3:41 PM



harassment of reporters is rare. According to the Committee to Protect

Journalists, five journalists remained behind bars for political reasons as of

December 1, 2011. One of them, Muhammad Bekjanov, a former editor of the

opposition newspaper Erk who had been imprisoned since 1999, faced an

additional five years in prison at year’s end; his original sentence was set to

expire in January 2012. Following intervention by foreign democratic

governments, journalist Jamshid Karimov, the president’s nephew, was

released from psychiatric incarceration in November 2011; he had been held

since 2006 for contributing to banned internet publications. His whereabouts

were unknown at year’s end. In one case of harassment in 2011, independent

journalist Elena Bondar was briefly detained at Tashkent airport in August as

she returned from an Organization for Security and Cooperation in Europe

(OSCE) journalism training course in Kyrgyzstan. Authorities seized digital

media devices that she was carrying, on the basis that they were undeclared

goods. Bondar was cleared of possessing illegal content, and the confiscated

materials were returned to her in September, but the incident was seen as a

warning against engaging in such trainings and independent journalism in

general.

While an estimated 1,100 media outlets operate in Uzbekistan, the government

controls most national dailies and four television stations, as well as the

publishing houses and printing presses that handle the majority of the country’s

print media. However, there are a number of privately owned regional and local

television and radio stations, and a few private printing presses produce

independent publications that avoid politically sensitive topics and have a very

limited circulation. The government does not permit foreign outlets such as the

British Broadcasting Corporation (BBC), Radio Free Europe/Radio Liberty

(RFE/RL), or Voice of America to broadcast from within Uzbekistan. According

to the independent online publication Fergananews.com, the foreign press

corps has shrunk from 88 journalists before the 2005 Andijon massacre—in

which government troops fired on demonstrators, reportedly killing hundreds

and straining Uzbekistan’s relations with democratic countries—to 33 or less

today. Even some of those who were accredited by the government have left

the country.

Approximately 30 percent of the population used the internet in 2011, but many

users access the medium in institutional and public settings, where state

controls and surveillance hamper their ability to obtain independent

perspectives on the events in the country. Users report that the government

routinely blocks the websites of RFE/RL, the BBC’s Uzbek service, EurasiaNet,

Human Rights Watch, Amnesty International, and various Uzbek- and Russian-

language human rights, opposition, and religious sites. Just prior to the

celebrations marking Uzbekistan’s 20th independence anniversary in August,

several major websites were also temporarily blocked, including the New York

Times, the Financial Times, Reuters, Bloomberg, and several Russian-based

news sites, as well as the search engine Google and Reporters Without

Borders. There has been a surge in membership on Facebook and other

social-networking sites in recent years. While social-media sites such as

Facebook, Twitter, and LiveJournal could be reached during 2011, there were

reports that some groups and accounts within those sites were blocked.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Uzbekistan | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/uzbekistan

2 of 2 11/29/2012 3:41 PM


