
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Venezuela Freedom of the Press 2012

Venezuela’s media environment remained repressive in 2011 under the

government of President Hugo Chávez Frías, with tight controls and

concentrated ownership of media reaching overwhelming proportions. While

freedoms of speech and the press are constitutionally guaranteed, the legal

environment is characterized by standing threats of arbitrary detention,

charges, fines, and sentences, as well as license manipulation and other

administrative harassment aimed at opposition media, primarily broadcast

stations and daily newspapers. Defamation is a criminal offense; when directed

specifically at the president, it can result in a prison term of up to 30 months. In

July, opposition leader Oswaldo Álvarez Paz was convicted for distributing

false information regarding the Chávez government. Additionally, an editor was

detained on charges of defamation and inciting hatred in July 2011. The case

was ongoing at year’s end. A judicial gag order, issued in August 2010, against

the daily El Nacional for publishing statistics about the increasing level of street

violence remained in effect throughout the latter part of the year. Also in

August, the weekly newspaper 6to Poder was temporarily ordered to stop

distribution after its owner and top executive were charged with “incitement to

hatred, insulting a public official, and publicly denigrating women,” according to

the Committee to Protect Journalists. The paper had published a satirical

article which described top-ranking female officials as part of a “cabaret

directed by Mr. Chávez.” The paper also included a photo in which the heads of

these officials were superimposed on the bodies of cabaret dancers—an act

that further exacerbated the government’s outrage. Dinorah Girón, the paper’s

top executive, was arrested on August 21, but released two days later under

the provision that she attend court every 15 days and refrain from speaking to

the media about the case.

The revised Law on Social Responsibility in Radio, Television and Electronic

Media, which went into effect in December 2010, contains vaguely worded

restrictions on media freedom and extends existing controls on broadcast

media to the internet. The legislation bans messages that “incite or promote

hatred,” “foment citizens’ anxiety or alter public order,” “disrespect authorities,”

“encourage assassination,” or “constitute war propaganda.” It also retains

poorly defined prohibitions on messages “that promote, defend, or incite

breaches of public order” or “are contrary to the security of the nation.” The

law also empowers the Venezuelan National Telecommunications Commission

(CONATEL) to manage digital services and impose—with considerable

discretion—significant fines and service suspensions, potentially disrupting

internet access and content. The law was widely criticized by press freedom

organizations in 2011, and international organizations recommended removing

the unnecessary restrictions on freedom of expression from the law. The

Venezuelan government rejected these recommendations.

In response to this law, Radio Caracas Televisión (RCTV) filed a request with

CONATEL in hopes of being recognized as a domestic audiovisual producer in

compliance with new electronic media regulation. In January 2010, cable

2012
SCORES

PRESS STATUS

Not
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

76
LEGAL
ENVIRONMENT

27
POLITICAL
ENVIRONMENT

29
ECONOMIC
ENVIRONMENT

20

Venezuela

Venezuela | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/venezuela

1 of 3 9/17/2012 11:08 AM



operators had halted all broadcasting of RCTV after CONATEL ruled that the

station had failed to uphold the provision that national stations air live coverage

of regular government broadcasts (known as cadenas). The mandating of

these cadenas, which were instituted when Chávez took office in 1999, is

indicative of the government’s unremitting effort to exert control over the

Venezuelan media sector. On August 23, RCTV International announced its

return via the internet after signing an agreement with a foreign provider that

allows the public to access RCTV International for free, including its newly

equipped news program El Observador. RCTV International also promised to

have an active presence in Twitter and Facebook.

Equal or fair access to spectrum space, official news, and governmental

sources is increasingly difficult for opposition and dissident media. CONATEL’s

broadly applied licensing powers remain one of the greatest threats to

opposition broadcasters. The national Chamber of Industry (Cámara

Venezolana de la Industria) also complained that illegal or pirate broadcast

stations (possibly more than a thousand of them) do not pay taxes while

engaging in defamation and interference with legitimate radio signals. In April,

CONATEL shut down a radio station for operating clandestinely. The director of

the station claimed that it was legitimately operating, and that CONATEL

officials had inspected the office insuring that it was in order. CONATEL

imposed a $2 million fine on Globovisión in October 2011 for its coverage of

riots in El Rodeo prison. If the fine is actually imposed, the television station

would likely go bankrupt. Additionally, in March 2011, the Chávez gave the vice

president the power to grant, revoke, and suspend radio frequencies, giving

the government more authority over radio and television frequencies. Political

pressure is regularly used to censor broadcasters. In May, Pedraza TV and

the radio program “Contrapunto” were forced off the air as a result of pressure

from Yusein Silva, the mayor of the municipality of Pedraza in the state of

Barinas. Additionally, the radio program “Magazine Informativo” was taken off

the air in August as a result of political pressure only 15 days after it

premiered.

Although the killing of journalists is relatively rare in Venezuela, one murder did

occur in 2011, along with numerous accounts of harassment and intimidation.

On May 17, political columnist Wilfred Iván Ojeda of El Clarín—who was also

an activist and member of the opposition Democratic Action Party—was found

dead in a vacant lot in the town of Revenga. Ojeda, who died of a gunshot to

the head, was found gagged, hooded, and with his hands tied. Local authorities

suspect the killing is work-related, but the motive remained unconfirmed. In

February 2011, cartoonist Rayma Suprani received a death threat over Twitter

in response to a cartoon published in El Universal. In March, an intern at El

Carabobeno newspaper received a death threat as a result of a story about a

work stoppage at a factory that contained information regarding poor

conditions and community members’ complaints. In April, a Globovisión

correspondent received death threats as a result of reporting on the health

system. Additionally, in July, assailants raided the headquarters of Vive TV, in

Zulia State, in a drive-by shooting. The attack wounded a security guard and a

police officer who were guarding the station at the time. Ricardo Márquez, Vive

TV-Occidente’s president, informed local media outlets that the raid was

intended to intimidate the government-owned station, which often airs

broadcasts focusing on sensitive issues such as exploitation of farmers and

indigenous peoples. High-profile opposition journalists and media owners

remain in exile with outstanding arrest warrants against them, such as

Globovisión’s president, Guillermo Zuloaga; Rafael Poleo, director of Revista

Zeta and El Nuevo País; and his daughter, Patricia Poleo, a reporter for El

Nuevo País.

Venezuela’s leading newspapers are privately owned, and although some

papers avoid critical coverage or politically sensitive topics, the majority openly

display their opposition to the government. Mass media investment and usage

remain a top priority for the government, which relies on some 244 radio

stations and 36 television channels, as well as print and internet-based news

outlets, to disseminate its messages. Although some private broadcasters are

openly aligned with the opposition, a greater number self-censor to avoid

shutdowns or other reprisals by the authorities. The government has

expropriated or used state enterprises to weaken companies that advertise in

Venezuela | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/venezuela

2 of 3 9/17/2012 11:08 AM



opposition media. The print media have also come under growing economic

pressure, and some are struggling to stay in business in a challenging financial

environment. In addition, indirect forms of official censorship—such as

discriminatory uses of advertising to punish critics, increasing the price of

newsprint, blocking distribution, and launching lengthy and expensive-to-defend

government investigations or audits—are customary. In March 2011, the

government suspended distribution and sale of the weekly Notillanos Plus in

San Fernando as a result of tax evasion allegations brought against Inversiones

Goga, the paper’s publishing company. According to the paper’s editor,

Vladimir Hidalgo, they did not receive any certified notification, but were made

aware of the suspension by reading a notice published in another local

newspaper. In May, police officers attempted to impound a building that

contained the printing press for the newspaper El Nuevo País. The officials did

this without formal orders, and the raid was likely a result of an article about an

agreement between Venezuela and Iran.

By contrast, community media are booming across the country—with notable

government support—amid increased participation by segments of the

population that until recently did not have any access to the dominant private

media outlets. However, community stations lack sufficient autonomy to decide

on content and activities. International support for community media through

nongovernmental organizations has been discouraged by the authorities.

In 2011, 40 percent of the Venezuelan population had access to the internet.

The number of subscribers to social-media sites such as Facebook and Twitter

continued to grow rapidly, and many critical viewpoints have migrated from the

traditional media onto these networks. The government claims that there is no

government interference but in 2011, Twitter accounts of multiple journalists

and government critics were hacked. In the digital crossfire, hackers have

targeted internet users from across the sociopolitical spectrum, from

opposition activists, nongovernmental organizations, intellectuals, and

journalists to foreign embassies, electoral authorities, and government entities.

In September 2011, a hacking group known as N33 claimed responsibility for

the attacks and said they had not been ordered by government authorities. The

December 2010 extension of the Law on Social Responsibility to cover the

internet has led to greater self-censorship by internet-based media. Frank de

Prada, founder and director of Noticias24.com, noted that his portal now

reviews his readers’ comments prior to posting to minimize government

retaliation. Even so, intelligence agents questioned him after a critical comment

on the law and its reforms, an act regarded as criminal incitement.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Venezuela | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/venezuela

3 of 3 9/17/2012 11:08 AM


