Vietnam | Freedom House

lof3

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/vietnarr

About Us DONATE Blog Contact Us

REGIONS ISSUES

Reports  Programs Initiatives  News  Experts  Events

FREEDOM OF THE PRESS

Vietham

Vietnam | Freedom of the Press 2012 - Select year -

Despite expectations that the government would loosen restrictions after the
Communist Party Congress in January, Vietnam narrowed the space for press
freedom in 2011. Officials grew increasingly intolerant regarding calls for
democracy and criticism of Vietnam’'s policy toward China. Legal protections
for journalists and bloggers deteriorated with the passage of Decree No. 2,
which imposes stiff penalties on journalists who refuse to reveal sources.

Although the 1992 constitution recognizes freedom of expression, the criminal
code prohibits speech that is critical of the government. The definition of such
speech is vaguely worded and broadly interpreted. The propaganda and
training departments of the ruling Communist Party of Vietnam (CPV) control all
media and set press guidelines. The government frequently levies charges
under Article 88 of the criminal code, which prohibits the dissemination of
“antigovernment propaganda,” as well as Article 79, a broad ban on activities
aimed at “overthrowing the state.” Reacting to increasingly vibrant reporting by
both the traditional and internet-based news media, the government issued a
decree in 2006 that defined over 2,000 additional violations of the law in the
areas of culture and information, with a particular focus on protecting “national
security.” In January 2011, Prime Minister Nguy&n T4n Diing signed Decree No.
2, Sanctions for Administrative Violations in Journalism and Publishing. The
decree restricts the use of pseudonyms and anonymous sources, and
distinguishes between credentialed journalists and citizen bloggers, ostensibly
to exclude the latter from press freedom protections.

The judiciary is not independent. Individuals are held for months or longer in
pretrial detention and sometimes not released after completing their sentences.
Many trials related to free expression last only a few hours. In November 2011,
two broadcasters, Vi Birc Trung and Lé Van Thanh, were found guilty of
transmitting Falun Gong programming into China and sentenced to three years
and two years in prison, respectively. Though officials originally charged both
with minor administrative violations, they were upgraded to criminal charges
after significant pressure from China.

The CPV generally views the media as a tool for the dissemination of party and
state policy. Criticism of government leaders and Vietnam’s policy toward
China, as well as calls for religious freedom and democratic reforms, are the
topics most commonly targeted for official censorship or retribution. Journalists
are sometimes permitted to report official corruption at the local level, as it
serves the interests of the CPV’s national anticorruption platform, but they are
increasingly silenced for reporting on higher-level misdeeds. Foreign reporters
are often required to remain in the capital, Hanoi, and face disciplinary action
from the propaganda department for covering politically sensitive topics. In July
2011, police detained and questioned reporters from Japanese newspaper
Asahi Shimbun and Japanese television broadcaster NHK for covering public
protests against China’s territorial claims in the South China Sea. Guardian
reporter Dustin Roasa was denied entry to Vietnam in October due to a story
he wrote in January about the country’s crackdown on prodemocracy activism
on the internet. In addition, two of Roasa’s Vietnamese sources fled the

Subscribe

Donate

2012
SCORES

PRESS STATUS

Not
Free

PRESS FREEDOM
SCORE

84

LEGAL
ENVIRONMENT

28

POLITICAL
ENVIRONMENT

34

ECONOMIC
ENVIRONMENT

22

11/29/2012 3:42 PM



Vietnam | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/vietnarr

country after authorities threatened them with imprisonment for their
involvement in the article. Foreign journalists were not permitted to enter the
village of Hudi Khon in May after reports surfaced that the military had
dispersed an ethnic Hmong religious gathering, leaving dozens killed or injured.

Police often use violence, intimidation, and raids of homes and offices to
silence journalists who report on sensitive topics. Bui Chat, head of the
publishing house Gidy Vun, was detained for questioning a number of times
after returning to Vietnam in April 2011, having traveled to Argentina to accept
the Freedom to Publish Prize from the International Publishers Association. He
remained under close surveillance by the authorities at year’s end. Several
raids of homes and offices occurred during the year. In November and again in
December, police raided the home of cyberactivist Huynh Ngoc Tuén,
confiscated mobile telephones, cameras, and a computer, and fined his family
270 million déng ($13,000).

Almost all print media outlets are owned or controlled by the CPV, government
institutions, or the army. Several of these newspapers—including Thanh Nién,
Nguoi Lao Béng, and Tudi Tré (owned by the Youth Union of the CPV)—have
attempted to become financially self-sustaining. Along with the popular online
news site VietnamNet, they also have a fair degree of editorial independence,
though ultimately they are still subject to the CPV's supervision. Several
underground publications have been launched in recent years, including Té
Quédc, which continues to circulate despite harassment of staff members, and
Tw Do Ngén Luén, whose editor, Father Nguyén V&n Ly, was rearrested in
July 2011 after being granted temporary medical parole 16 months earlier.
Radio is controlled by the government-run Voice of Vietnam or other state
entities. State-owned Vietnam Television (VTV) is the only national television
provider, although cable services do carry some foreign channels. Many homes
and local businesses in urban areas have satellite dishes, allowing them to
access foreign programming. In May, Decision 20/2011 came into effect,
requiring all foreign news, education, and information television content to be
translated into Vietnamese and censored by the Ministry of Information and
Communications (MIC) before airing. The decision will place onerous demands
on foreign stations and is expected to cause several foreign outlets to withdraw
from broadcasting in the country. International periodicals, though widely
available, are sometimes censored.

Rising internet penetration has posed problems for the CPV, which seeks to
promote new technology as well as restrict online criticism. Approximately 35
percent of the population accessed the internet in 2011, with the vast majority
utilizing internet cafés and other public providers. Website operators continue
to use internet service providers (ISPs) that are either wholly or partly state
owned. The largest is Vietnam Data Communications, which is controlled by
the state-owned Vietnam Posts and Telecommunications Group and serves
nearly a third of all internet users. ISPs are legally required to block access to
websites that are considered politically unacceptable. Foreign news sites
remain intermittently accessible. The Vietnamese-language services of the
British Broadcasting Corporation (BBC), Voice of America (VOA), and Radio
Free Asia (RFA) were repeatedly blocked in 2011. In 2008, the MIC formed an
agency to monitor the internet and blogosphere. Though the government has
denied using cyberattacks to monitor and prevent dissident activity, malicious
programs attached to downloadable Vietnamese-language software and
distributed denial-of-service (DDoS) attacks, which overwhelm servers and
websites with traffic, frequently target politically sensitive websites.

Vietnam has one of the largest numbers of bloggers behind bars worldwide,
and conditions for cyberactivists and online journalists continued to deteriorate
during 2011. Former high-level party member Vi Blrc Hbi was sentenced in
January to eight years in prison followed by five years of house arrest (later
reduced to five years in prison and three years of house arrest by an appeals
court) for posting online commentaries that were critical of the government.
French-Vietnamese blogger Pham Minh Hoang was found guilty in August of
“underminfing] national security,” having been arrested in 2010 for writings that
call for democracy in Vietnam. He was sentenced to three years in prison
followed by three years of house arrest, though in November strong
international pressure prompted an appeals court to reduce his prison term to

20f3 11/29/2012 3:42 PM



Vietnam | Freedom House

30f3

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/vietnarr

17 months. Within weeks of each other in July and August, Bang Xuan Diéu,
HS Bic Hoa, Nguyén Van Duyét, and Paulus Lé Son, all contributors to
Vietnam Redemptorist News, an online outlet covering the persecution of
Roman Catholics, were arrested under Article 79 of the criminal code for
activities aimed at overthrowing the government. Also in August, an appeals
court upheld a seven-year prison sentence for blogger and activist C Huy Ha
Vi and sentenced opposition blogger Lw Van Bay to four years in prison plus
three years of house arrest. Both trials lasted less than one day, and Bay was
not permitted access to a lawyer. Popular blogger Nguyé&n V&n Hai, who blogs
under the name “Diéu Cay,” continued to be held incommunicado after
completing a 30-month prison sentence in 2010 on trumped-up tax evasion
charges. The status of his health and whereabouts were unknown. Blogger
Phan Thanh Hai, arrested in 2010 for writings that were critical of Vietnamese-
Chinese relations and advocated changes to restrictive provisions in the
criminal code, also remained in detention without formal charges at year’s end.

About us Related websites:
Careers Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej
Contact Us Pe'ace in the Caucasus Undermining Democracy
Voice of Freedom
Privacy Policy
Credits
Subscribe

11/29/2012 3:42 PM



