
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Yemen Freedom of the Press 2012

Confronted with popular protests and violent opposition, the embattled Yemeni

government orchestrated a massive clampdown on media freedoms throughout

2011, seizing thousands of copies of newspapers at checkpoints, blocking

websites, beating and arresting journalists, and creating a hostile environment

meant to stifle freedom of expression. The measures came on the heels of two

years of increasing legal and administrative restrictions on the press. In

November, President Ali Abdullah Saleh agreed to step down, handing power

to his vice president, but laws circumscribing press freedoms and specialized

courts used to prosecute journalists remained in place.

The constitution allows for freedom of expression “within the limits of the law,”

but the laws are restrictive and it was unclear at the end of 2011 whether

Saleh’s departure would lead to any meaningful change. Several alarming

amendments to the Press and Publications Law as well as a repressive bill

designed to regulate media, including online publications, remained pending in

the parliament. Vague existing laws prohibit journalists from criticizing the

president, defaming individuals, or distorting the image of Yemeni, Arab, or

Islamic culture, and prescribe steep fines and imprisonment for violators. Two

specialized courts, established in direct contravention of the constitution, are

regularly employed to prosecute journalists. The Specialized Criminal Court,

established in 1999 to handle cases of national security, uses an exceptional

tribunal to prosecute political opponents and journalists, while the Specialized

Press and Publications Court, established in 2009, tries all cases related to

media. Judges at the Press and Publications Court may choose from a variety

of laws, including those derived from the penal code, to punish journalists, and

the prosecutor can refer cases to the court at his discretion. In December

2011, a trial against Al-Ayyam editor Hisham Bashraheel and several other

journalists continued in the specialized tribunal. The proceedings, derided as a

“farce” by media watchdog organizations, stem from a 2009 government raid

on the newspaper, which authorities subsequently shut down. The charges

against Bashraheel include “inciting violence,” “instigating separatism,” and

“forming an armed gang.” Prior to its closure, Al-Ayyam was Yemen’s largest-

circulation daily and was often critical of the president.

Yemeni news outlets and journalists must obtain licenses from the Ministry of

Information and Culture to practice journalism, and printing houses must

maintain a registry of printed materials and submit copies to the ministry. In

2010, the cabinet pushed for legislation that would establish prohibitive financial

requirements in order to open broadcast and online news outlets, and expand

the definition of defamation to include any form of criticism of the president.

Yemen has yet to pass any type of freedom of information legislation.

Journalists faced ongoing intimidation, threats, arrests, office raids and

closures, and the seizure of printed publications in 2011. Those arrested were

often kept in military prisons. Journalists working with foreign media outlets

were particularly targeted and accused of damaging Yemen’s reputation

abroad. The Yemeni Journalists’ Syndicate (YJS) reported that more than 300

assaults on journalists had occurred during the year—the highest rate in the

2012
SCORES

PRESS STATUS

Not
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

83
LEGAL
ENVIRONMENT

27
POLITICAL
ENVIRONMENT

33
ECONOMIC
ENVIRONMENT

23

Yemen

Yemen | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/yemen

1 of 2 1/2/2013 2:04 PM



history of the country. Two journalists and one media worker were killed,

including a photojournalist who was killed by police when they opened fire on

protesters in March, and a cameraman who was shot in the face by a sniper

while covering antigovernment protests in September. In February,

progovernment forces attacked the offices of the Dubai-based satellite

television station Al-Arabiya, Britain’s Guardian newspaper, and other news

outlets. In March, security forces stormed the YJS office and shut down a

bureau of Qatar’s Al-Jazeera satellite television station. In July, tribesmen who

were angry about a land dispute kidnapped journalist Bashir al-Hazmi. The

headquarters of the television station Al-Saeedi were set on fire in October

during clashes between pro- and antigovernment forces. Authorities seized

thousands of copies of the daily Akhbar al-Yom, Al-Thawra, and several other

newspapers during the year.

The government controls most news outlets, including the country’s four

terrestrial television stations and 12 radio stations, which are operated by the

Yemen General Corporation for Radio and Television. Only a handful of

newspapers provide independent views. The state also controls distribution

outlets and advertising, undermining the ability of the press to operate in a free

environment. Self-censorship is commonplace, and journalists know not to

cover “red-line” topics including rebel movements in the north and south of the

country. The government controls editorial policy on these issues at

state-owned outlets, but Yemenis who can afford it have access to satellite

news channels, which have covered both conflicts with greater freedom.

In 2011, approximately 15 percent of the population had access to the internet,

and that number is believed to have increased significantly as Yemenis sought

to follow the political unrest that swept their country during the year. Individuals

are free to create websites, and a growing number of blogs provide diverse

and independent views. The government has drafted, but not implemented,

measures to control both mobile and internet technology, including by requiring

outlets to pay a licensing fee. News websites often operate with a limited

budget, and poor infrastructure makes access sporadic. The government owns

the country’s two internet service providers. During 2011, authorities reportedly

blocked access to opposition news sites for extended periods of time. Among

these sites were Yemenat.net, alEshteraki.net, Mareb Press, YemenPortal.net,

and the online version of the independent newspaper Al-Masdar. In January,

Fuad Rashid, editor of the opposition news website Mukalla Press, was

arrested and held for 11 days before being released. In February, the

government banned Skype, the popular online telecommunications tool, after it

discovered that journalists were using the service to conduct interviews.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Yemen | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/yemen

2 of 2 1/2/2013 2:04 PM


