
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Zambia Freedom of the Press 2012

Status change explanation: Zambia improved from Not Free to Partly Free

due to advances in the state-run media initiated by the new government after

the September 2011 presidential election and the transfer of power to former

opposition leader Michael Sata and his Patriotic Front (PF) party. This led to

greater professionalism and independence, less self-censorship, and a

decrease in the overtly partisan character of these media outlets.

Over the past several years, independent media in Zambia have faced legal

harassment, physical intimidation, and the threat of statutory regulation under

the government of former president Rupiah Banda and the long-ruling

Movement for Multiparty Democracy (MMD). The election of Michael Sata of

the opposition Patriotic Front (PF) as president in September 2011 led to some

encouraging openings in the media environment.

Freedom of speech is guaranteed in the constitution, but the relevant language

can be broadly interpreted. Criminal libel laws, laws prohibiting sedition and

obscenity, and provisions in the penal code such as the Official Secrets Act

and the State Security Act remain in effect and have been used against

journalists. As opposition leader, Sata sued Information Minister Ronnie

Shikapwasha in April 2011 for libel and slander after his “false” comments

about Sata’s personal beliefs on homosexuality were aired on the country’s

main evening news program.

A freedom of information bill, long shelved by previous administrations,

received support from the new government, which shortly after winning the

election announced its intention to pass such legislation. However, no legislation

had been put forward by year’s end.

The issue of media regulation had been contentious under the Banda

government, as the MMD made repeated threats to impose statutory

regulation. A consortium of groups within the industry made progress on

self-regulation in 2010, agreeing to establish a Zambia Media Ethics Council

(ZAMEC) and drafting a code of ethics that the proposed council would

enforce. However, the launch of ZAMEC was repeatedly postponed due to a

lack of official support, limiting participation of public media in the

self-regulatory mechanism. Positively, the Sata government has endorsed and

encouraged the launch of the council.

In April 2010, the Zambia National Broadcasting Corporation (Amendment) Act

was passed, allowing the information minister to appoint the corporation’s

board without first receiving nominations from an appointments committee.

However, the selections must be ratified by the parliament. The new

government has vowed to reintroduce the appointments committee. The 2002

Independent Broadcasting Authority (IBA) Act was modified in July 2010,

granting the minister similar powers of direct appointment for the IBA. New

board members were never appointed at the IBA, raising concerns that the

government intended to tightly control the licensing process and adding to

confusion about which body was responsible for granting broadcast licenses.

2012
SCORES

PRESS STATUS

Partly
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

60
LEGAL
ENVIRONMENT

19
POLITICAL
ENVIRONMENT

22
ECONOMIC
ENVIRONMENT

19

Zambia

Zambia | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/zambia

1 of 3 11/29/2012 3:42 PM



Physical harassment of Zambian journalists occurs regularly and often involves

politicians or party activists. In January 2011, an intelligence officer destroyed

information on the recorder of a journalist for the privately owned daily Post

newspaper who was covering a meeting attended by the vice president. (The

Post is viewed as a Sata ally.) In the same month, former president Frederick

Chiluba threatened to destroy a reporter’s camera. Reporters were also

harassed by MMD supporters at Chiluba’s funeral in June, while a crew from

independent Muvi TV was violently assaulted by more than 100 MMD

supporters in July. Charges were brought against the perpetrators in the latter

case, and their sentence is expected in 2012. In December, supporters of the

MMD physically assaulted several independent journalists covering the trial of a

former MMD minister. PF members also attacked journalists in 2011. In

February, then opposition candidate Sata stormed the boardroom at the offices

of the state-owned Zambia Daily Mail and made various threats against the

managing director and editors during an editorial meeting over a story stating

that traditional leaders in the Luapula province had vowed not to support him

during the elections. In April, in two separate episodes, PF activists harassed,

and in one instance injured, journalists working for the state-run Zambia

National Broadcasting Corporation (ZNBC).

The Banda government also cracked down on coverage of a growing

separatist movement in Barotseland, in western Zambia. In January 2011, two

people were reported killed, and several others wounded, in clashes between

police and secession activists. One journalist, Mwala Kalaluka of the Post, was

overheard by a security officer detailing to an acquaintance how he had

discussed the region’s affairs, and specifically police brutality, with the U.S.

radio network Voice of America. He was arrested and charged with seditious

intent. Another incident involved Nyambe Muyumbana, an assistant station

manager of local Radio Lyambai, who was arrested and charged with

publishing seditious materials after he broadcast programs “inciting listeners to

rise up against the authorities.” Subsequently, security forces closed Radio

Lyambai and confiscated its equipment after it aired an ad for a banned

secessionist meeting. Both Kalaluka and Muyumbana face a possible

seven-year jail sentence or a fine of 1 million kwachas ($200); their cases were

pending at year end. The government also banned live phone-in programs

discussing certain aspects of the situation in the region.

The government controls the Zambia Daily Mail and the Times of Zambia,

both of which are widely circulated. In the past, content has been reviewed

prior to publication, and many journalists practiced self-censorship. New

government policies in the wake of the September 20 elections indicate that

these newspapers operate with somewhat greater independence. Four top

officials at the papers were replaced with professional journalists instructed to

turn the outlets into profitable professional media houses. The government has

also announced plans to partially privatize the papers. Several privately owned

newspapers—of which the Post has the widest circulation and is the only

daily—have provided opposition views and criticism of the government, but

have faced frequent retaliation for their reporting.

The ZNBC is the primary broadcast outlet covering domestic news. Prior to the

September 20 elections, as in the past, its reporting was heavily biased in

favor of the government and against the opposition. In July, the Law Society of

Zambia threatened legal action against the ZNBC, accusing it of violating its

mandate by offering only biased news in favor of government. This threat was

dropped after the new Sata government announced a policy of noninterference

with public media outlets. A growing number of private radio stations, including

dozens of community radio stations, and four television stations broadcast

alongside state-owned outlets, and international services are not restricted.

Some local private stations, including Radio Phoenix and SkyFM, carry call-in

shows on which diverse and critical viewpoints are freely expressed.

Radio remains the medium of choice in most of the country because of its

relatively low cost of access, but many stations face financial difficulties due to

their dependence on sponsored programming and a small advertising market.

Reception of both state and private television signals throughout the country

remains poor. The costs of newsprint and ink (including high import duties and

taxes), printing, and distribution remain very high, hampering print outlets’ ability

Zambia | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/zambia

2 of 3 11/29/2012 3:42 PM



to increase their readership. Advertising is sometimes used as a tool by the

government to influence media content and coverage.

The government does not restrict internet access, though costs are prohibitive;

only 11.5 percent of the population used the medium in 2011. In September,

President Sata sued the Zambian Watchdog for libel after the online news

website published an e-mail in July in which a local politician discussed a $45

million donation that the PF party had allegedly received from Taiwanese and

Afghan businessmen. In October, an investigation was launched into the source

of the e-mail, which the politician, Given Lubinda, who had become Sata’s

information minister, claimed was fabricated. Police raided the website’s

headquarters in an attempt to find the news editor, Lloyd Himaambo, and the

alleged author of the article, journalist George Nelson Zulu. Sata also directed

the police to close the website’s offices and arrest all people connected to it.

While this did not occur, staff and reporters at the Zambian Watchdog claimed

to have been subjected to repeated acts of intimidation by the police. This

included threats against Himaambo’s family by half a dozen police who stated

they would receive beatings if they did not reveal Himaambo’s whereabouts. In

late October, Zulu appeared before police for questioning, but no charges had

been filed by year’s end, and the case was still pending.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Zambia | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/zambia

3 of 3 11/29/2012 3:42 PM


