
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Zimbabwe Freedom of the Press 2012

Press freedom in Zimbabwe remained restricted in 2011, as promised reforms

to liberalize the legal and regulatory environment after years of authoritarian

abuse were stalled by President Robert Mugabe’s Zimbabwe African National

Union–Patriotic Front (ZANU-PF) party, which was still entrenched in the

executive branch and exercised control over the nominally inclusive government

of national unity formed in 2009. Legal harassment of journalists, particularly

those who work for the few independent print media outlets, remained a

primary concern.

Despite constitutional provisions for freedom of expression, a draconian legal

framework continues to inhibit the activities of journalists and media outlets.

The 2002 Access to Information and Protection of Privacy Act (AIPPA)

required all journalists and media companies to register, and gave the

information minister sweeping powers to decide which publications could

operate legally and who is able to work as a journalist. Unlicensed journalists

can face criminal charges and a sentence of up to two years in prison. In

addition, the Official Secrets Act, the Public Order and Security Act (POSA),

and the Criminal Law (Codification and Reform) Act severely limit what

journalists may publish and mandate harsh penalties—including long prison

sentences—for violators. Authorities continued to exploit these laws to harass

and punish journalists, with an increase in defamation charges brought by

police or prominent political figures noted in 2011. In July, Nevanji Madanhire,

editor of the weekly Standard, and two other staff at the paper were charged

with criminal defamation following the publication of a story regarding the

police’s detention of a government minister; previous cases filed against the

paper’s employees in 2010 remained pending. Madanhire faced repeated

instances of detention and questioning later in the year on a number of other

stories. Meanwhile, politician and former information minister Jonathan Moyo

continued to file defamation cases against the independent Daily News, in one

case for publishing information contained in the publicly available WikiLeaks

cables. Several of the civil defamation cases filed by Moyo and others

demanded steep monetary damages of US$100,000 or more. Although many

cases are dismissed by the courts, charges can remain pending for months

and lead to inconvenience and restrictions for the journalists involved.

The new Zimbabwe Media Commission (ZMC), mandated in 2008 as part of

the power-sharing Global Political Agreement (GPA) between ZANU-PF and

the two factions of the opposition Movement for Democratic Change (MDC) to

regulate the licensing of publications and journalists, was finally formed in

February 2010. The inclusion of several well-respected industry

representatives as commissioners raised hopes that the new body would be

somewhat more independent than its predecessor, and in a positive step, the

ZMC proceeded to license five new publications in May, including the Daily

News, which had been Zimbabwe’s only independent daily until it was shuttered

in 2003, and the new private daily NewsDay. However, in August 2011, the

ZMC instructed all foreign newspapers to register with the commission under

AIPPA or risk being banned or confiscated, a move that local monitors

2012
SCORES

PRESS STATUS

Not
Free
PRESS FREEDOM
SCORE

80
LEGAL
ENVIRONMENT

25
POLITICAL
ENVIRONMENT

29
ECONOMIC
ENVIRONMENT

26

Zimbabwe

Zimbabwe | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/zimbabwe

1 of 3 9/10/2012 1:58 PM



described as potentially limiting people’s ability to access diverse sources of

news.

Broadcasting licenses continue to be consistently denied to independent and

community radio stations, despite the fact that liberalization of the airwaves

was also mandated by the GPA. Critics allege that the board of the

Broadcasting Authority of Zimbabwe (BAZ), which is responsible for granting

radio and television licenses, was illegally appointed in 2009 by the information

minister and stacked with pro–ZANU-PF loyalists, thus compromising its

independence and decision making, and have called for it to be reconstituted.

After issuing a call for radio license applications and receiving 15 submissions,

BAZ awarded two national commercial licenses to companies aligned with the

ruling party in November in a process that was deemed untransparent and

politically biased.

Journalists faced verbal intimidation, physical attacks, arbitrary arrest and

detention, interception of communications, and financial pressure at the hands

of the police, government officials, and supporters of ZANU-PF during the year.

Many were harassed while attempting to cover news events or sensitive

political issues such as the constitutional reform process, parliamentary

hearings, or the ongoing investigation into abuses at diamond mines. Freelance

journalist Sidney Saize was arrested in February 2011 as he attempted to

cover a court case in Mutare and was detained, questioned for seven hours,

and fined under the Criminal Nuisance Act. Media offices were also targeted

during the year. The offices of the private weekly Mirror were raided in

Masvingo in June, while computer hard drives of key editorial staff were stolen

from NewsDay in April; both break-ins remained unsolved, but it was

suspected that they were committed by official actors. During the past decade,

dozens of Zimbabwean journalists have fled the country, mostly to South Africa

and Britain; according to the Committee to Protect Journalists (CPJ),

Zimbabwe still has one of the largest numbers of exiled journalists in the world.

Professional and media-monitoring organizations such as the Zimbabwe Union

of Journalists, the Media Monitoring Project of Zimbabwe (MMPZ), and the

local chapter of the Media Institute of Southern Africa (MISA) are also subject

to official harassment. In December 2011, three MMPZ staff were arrested in

the city of Gwanda and charged under POSA and the criminal code after they

distributed a DVD, while the MMPZ offices in Harare were raided and

additional staff were detained and questioned; the case was ongoing at year’s

end. Faced with legal restrictions as well as the threat of extralegal

intimidation, many journalists practice extensive self-censorship, particularly

regarding stories on corruption or factional fighting within ZANU-PF.

Foreign journalists can encounter restrictions on residing full-time in the country

and are sometimes denied visas to file stories from Zimbabwe, though an

outright ban on two major international news organizations, the British

Broadcasting Corporation and the U.S.-based Cable News Network, was lifted

in 2009. Locally based correspondents for foreign publications, particularly

those whose reporting has portrayed the regime in an unfavorable light, have

been refused accreditation or threatened with lawsuits and deportation. In

2010, the ZMC lowered the accreditation fees for foreign journalists, foreign

outlets, and local reporters working for foreign outlets. However, a new

amendment to AIPPA that came into effect on January 1, 2011, dramatically

hiked accreditation fees for foreign media bureaus and their local

correspondents, a move protested by local press freedom advocacy groups.

The government, through the Mass Media Trust holding company, controls the

two main daily newspapers, the Chronicle and the Herald. After undergoing a

modest shift toward more politically balanced coverage in 2009, state media

returned to slavishly supporting Mugabe and ZANU-PF while attacking the

MDC in 2010, and this trend continued in 2011 as the country waited for

possible elections to be scheduled. The private Alpha Media Holdings group

publishes a number of the country’s independent papers, including NewsDay,

the Standard, and the Zimbabwe Independent, while the independent Daily

News, published by Associated Newspapers of Zimbabwe, restarted publishing

in March 2011. The Zimbabwean is produced in South Africa for the

Zimbabwean market, and some foreign newspapers, most of them also from

South Africa, are available.

Zimbabwe | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/zimbabwe

2 of 3 9/10/2012 1:58 PM



Newspapers typically have poor distribution networks outside urban areas, and

they have been buffeted by soaring prices for newsprint. Vendors of the Mirror

were threatened by soldiers in Masvingo in January 2011 after the independent

paper ran a story concerning the army, while vendors of NewsDay were

harassed by ruling party supporters in Harare in February; readers seen buying

independent papers were also harassed. According to MISA’s African Media

Barometer, state-run companies do not advertise in private papers, and

state-run media outlets do not accept advertising from companies thought to

be aligned with the opposition. Owing to poor economic conditions and salaries

that do not keep pace with inflation, journalistic corruption and cash incentives

for coverage have become rampant.

The state-controlled Zimbabwe Broadcasting Corporation (ZBC) runs all

broadcast media, which are subject to overt political interference and

censorship. ZBC coverage, particularly before and during elections,

overwhelmingly favors ZANU-PF. In 2009, retired military and intelligence

officers loyal to Mugabe were appointed to the boards of state-owned

newspapers, the ZBC, and the NewZiana news agency. The Broadcasting

Services Act bans foreign funding and investment in this capital-intensive

sector, making it very difficult for private players to enter the market. Radio

broadcasts are currently the predominant source of information in rural areas.

However, access to broadcast media in these areas is hampered by

deteriorating equipment and a lack of transmission sites, although the

government has reached an agreement with China to help upgrade

transmission infrastructure. Meanwhile, officials have used Chinese technology

to jam the signals of increasingly popular foreign-based radio stations that

broadcast into Zimbabwe, including SW Radio Africa, a station run by exiled

Zimbabwean journalists in London; the Voice of America’s Studio 7 service; and

the Voice of the People. Authorities have on occasion also raided homes in

rural areas and confiscated the shortwave radios used to access these

broadcasts. Although satellite television services that provide international

news programming remain largely uncensored, their cost places them out of

reach for most of the population.

Access to the internet is limited by the high costs at internet cafés and service

disruptions caused by frequent power outages. Nonetheless, Zimbabwe has a

relatively high rate of internet penetration for Africa, at 16 percent of the

population in 2011. Online newspapers, news portals, and blogs run by

Zimbabweans living abroad are popular among those with internet access, and

diaspora media also distribute news and information via SMS. The 2007

Interception of Communications Act allows officials to intercept telephonic and

electronic communications and to monitor content to prevent a “serious

offense” or a “threat to national security.” According to CPJ, journalists and

opposition activists are regularly subject to such surveillance.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Zimbabwe | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/zimbabwe

3 of 3 9/10/2012 1:58 PM


