
Print

Freedom Of The Press - Albania (2011)

Status: Partly Free
Legal Environment: 16
Political Environment: 17
Economic Environment: 17
Total Score: 50

The constitution guarantees freedom of the press, and the
media are vigorous and fairly diverse. However, outlets often
display a strong political bias, and their reporting is
influenced by the economic or political interests of their
owners. Libel remains a criminal offense, punishable by fines
and up to two years in prison. While there have been no
criminal libel cases against journalists in recent years,
former culture minister Ylli Pango successfully sued the
private television station Top Channel for airing hidden-
camera video of him asking young female job applicants to
disrobe. He had been forced to resign after the recordings
were broadcast in March 2009. In June 2010, a court
ordered the station to pay roughly $500,000 in damages to
Pango on the grounds that they had been obtained illegally.
The government of Prime Minister Sali Berisha has
repeatedly used administrative mechanisms, including tax
investigations and arbitrary evictions from state-owned
buildings, to disrupt the operations of media outlets it
perceives as hostile. Regulatory bodies are seen as highly
politicized.

Journalists sometimes face intimidation and assaults in
response to critical reporting. Mero Baze, the owner of the
newspaper Tema and host of a talk show on the independent
television station Vizion Plus, was allegedly assaulted by
businessman Rezart Taci and two of his bodyguards in
November 2009. Through his media outlets, Baze had
accused Taci of tax evasion and irregularities in his
acquisition of a state-owned oil refinery. Taci, who has close
ties to Berisha, was acquitted in December 2010, while the
bodyguards were each fined 350,000 lek ($3,500). Also in
2010, Piro Nase of the newspaper Panorama and the
broadcast station TV Planet was assaulted in November by
unidentified attackers who made threats related to his work,

Page 1 of 2

9/14/2011http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=7981&year...



and officials with the opposition Socialist Party (PS) forced a
crew from the public broadcaster, Albanian Television and
Radio (RTSh), to leave the scene of a May PS hunger strike,
purportedly for the journalists’ own safety.

RTSh is financially dependent on the state and typically
shows a strong progovernment bias. Three private television
stations have national reach, and dozens of smaller
television and radio outlets also operate in a poorly regulated
environment. Albanians have access to foreign radio content
and television broadcasts from neighboring Greece and Italy.
There are a variety of daily and weekly newspapers, but
circulation is low. Media outlets typically rely on financial
support from owners and a few major advertisers, and self-
censorship to suit their interests is common. Journalists are
especially vulnerable to editorial pressure due to a lack of
employment contracts and irregular pay.

There are no government restrictions on the internet, which
was accessed by 45 percent of the population in 2010.
Penetration has been increasing in recent years, but access
in rural areas remains limited.

Page 2 of 2

9/14/2011http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=7981&year...


