
Print

Freedom Of The Press - Algeria (2011)

Status: Not Free
Legal Environment: 22
Political Environment: 23
Economic Environment: 17
Total Score: 62

The Algerian constitution guarantees freedom of expression.
However, the 1992 state of emergency remained in effect
throughout 2010, allowing the government to legally penalize
any speech deemed threatening to the state or public order.
A 2001 amendment to the Information Code further restricts
press freedom by criminalizing writing, cartoons, and speech
that insults or offends the president, the parliament, the
judiciary, or the armed forces. Defamation and other legal
charges brought against journalists continue to be a constant
threat, hindering the press’s ability to cover the news. A
number of sentences for defamation were handed down
during the year, involving both fines and prison time. In
March 2010, a correspondent of El Bilad received a two-
month prison sentence for the 2009 publication of an article
criticizing a senator for corruption. In a separate case in
March, Algerian courts fined the publisher of Ennahar El
Djadid for defamation.

State agencies regularly engage in both direct and indirect
censorship. Self-censorship also remains widespread, largely
out of fear of defamation accusations or other forms of
government retaliation. Foreign media outlets continue to
face challenges in reporting freely. Officials block foreign
papers when they carry content deemed subversive. In
particular, coverage by international media outlets of issues
related to national security and terrorism continues to be
restricted. Al-Jazeera’s Algeria office remained closed in
2010. In September 2010, two journalists from Assahra
Ousbouiya, a Moroccan weekly, were detained for four days.
They were held because of their attempt to report on the
conditions of refugees from Western Sahara, an area of
dispute between Morocco and Algerian-backed local
separatists.

Algeria has a vibrant but fragile independent press, which
often acts as a more effective check on official power than
opposition parties themselves. There are currently more than
100 private daily and weekly newspapers, 29 of which print
over 10,000 copies for each edition. Television and radio,
both of which are entirely state owned, broadcast biased
information, display favoritism toward the president and
generally refrain from covering dissenting views.However,
more than 60 percent of households have satellite dishes that
provide access to alternate sources of information. The
government has tremendous economic influence over print
media, as most newspapers are printed on state-owned
presses. In January 2008, the government placed six state-
owned printing presses under the direct control of the
Communications Ministry, threatening the editorial autonomy
of half of Algeria’s privately owned newspapers. The state-
owned advertising agency continued to favor content with a
pro-regime bias in 2010 by controlling the placement of ads
by state entities and companies, which form the largest

Page 1 of 2

9/14/2011http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=7982&year...



source of income for most papers.

About 12.5 percent of the population accessed the internet in
2010. The government monitors e-mail and internet chat
rooms, and internet service providers are legally liable for
the content they host. In a break from the past, Algeria
began censoring select internet sites in 2010. The websites
of Algerian political movement Rachad and the country’s only
independent news radio station, Radio Kalima-Algérie, were
blocked at various points throughout the year. Radio Kalima-
Algérie is a common regime target because of its coverage of
sensitive stories, including cases of alleged corruption among
government officials, and the fact that it occasionally
contradicts official news coverage. Bloggers, like traditional
journalists, face potential defamation suits, and several have
been fined for posting “defamatory material.” However,
there were no reported cases of legal or physical harassment
against bloggers or online journalists during 2010.

Page 2 of 2

9/14/2011http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=7982&year...


