? FREEDOM HOUSE

Freedom Of The Press - Argentina (2011)

Status: Partly Free

Legal Environment: 12
Political Environment: 23
Economic Environment: 16
Total Score: 51

In 2010, tensions continued to increase between the
Argentine government and news media outlets perceived tc
be hostile to the current administration. Critics charged thal
a new media law was designed to be used against these
outlets, and attacks continued against independent
journalists.

The constitution provides for freedom of the media and o
expression. Since 2009, libel and slander by journalists are
no longer punishable by imprisonment, although fines car
still be issued in cases of “real malice.” However, 2010 saw
at least one case in which this crucial reform was ignored by
the courts. In February, an appeals court in Salta Province
upheld a decision by a lower court sentencing journalist José
Acho to two years in prison and a $5,000 fine as a result o
criminal defamation charges filed by a local artist. The case
stemmed from a story written by Acho about alleged murky
dealings by the plaintiff related to the acquisition of public
lands. The six members of the appeals tribunal ignored the
new law, which excludes matters of public interest from any
criminal defamation proceedings.

On the other hand, there were several positive verdicts
issued by the country’s courts, and the Argentine Supreme
Court continued to show true appreciation for the
fundamental tenets of press freedom. In May, the cour!
rejected two criminal defamation cases against the Le
Mafana newspaper by invoking the real malice principle,
under which a plaintiff in a case that involves a public officia
or the public interest must prove that the defendant knew
that the published information was false and had actec
maliciously in publishing it. The Supreme Court alsc
overturned a criminal defamation case against La Plata’s E
Dia newspaper. The daily published a story using as its
source police reports that eventually turned out to be
incorrect. The court ruled that E/ Dia did its best to get the
story right and that the plaintiff's demands of accuracy were
too extreme. Press freedom also prevailed in a case involving
the editor in chief of the Rio Negro newspaper, Italo Pisani
and its publisher, when relatives of the victims of a deadly
traffic accident filed civil charges, demanding $80,000 ir
compensation for “moral damages” and “invasion of privacy’
caused by the publication of an award-winning photo of the
aftermath of the accident that showed relatives grieving ovel
two dead bodies. The judge ruled in May that due to the fac!
that the photo showed a scene of public interest, the invasior
of privacy claims were invalid, and acquitted both Pisani anc
the publisher of the newspaper. The same month, an appeals
court in Quilmes acquitted journalist Adrian Di Nucci o
criminal defamation charges filed by a local lawyer. Di Nucc
published in the weekly El Suburbano a series of e-mails by
plaintiff Monica Frade who felt her privacy was invaded anc
her reputation damaged. The court ruled that the e-mails

http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=7986& year ...

Page 1l of 4

9/14/2011



dealt with a matter of public interest and that the defendant
never expressed any intention to libel the plaintiff. The
judges overturned the decision of a lower court that had
ordered Di Nucci to pay $3,700 in damages.

In 2009, the legislature passed a controversial Law on
Audiovisual Communication Services, which aimed to
diversify ownership in the media sector. Fears that the law
would be used against the government’'s opponents in the
media prompted lawsuits that delayed implementation for
about a year, but in September 2010 the law came into
effect. While the law could potentially lead to further
diversification of the broadcast sector, critics raised concerns
regarding the composition, independence, and powers of a
new broadcast regulatory body. Observers believe it will be
used against media companies hostile to the government,
who often come into conflict with the administration and
progovernment media outlets.

There are also concerns that authorities restrict access to
information. The site Perfil.com was denied information
about the use of private planes by President Cristina
Fernadndez de Kirchner and her predecessor and husband,
Néstor Kirchner, from 2007 to 2010, despite having fulfilled
all the bureaucratic requirements to receive the information,
according to the Argentine Association of Journalistic Entities
(ADEPA). In late September, the Senate passed a right to
information bill, but the Chamber of Deputies had not yet
passed an equivalent bill at the end of 2010. Advocates
warned against a repeat of the previous attempt to pass a
right to information bill, which won approval from the
Chamber of Deputies in 2003 but languished in the Senate
for two years before being abandoned.

The hostile relationship between the government and media
has become an important obstacle to the practice of
journalism in Argentina and to the public’s right to be duly
informed about matters of social interest. ADEPA has
denounced this dangerous conflict and called on the
government to accept the press’s role as the watchdog of
democracy and to stop its attacks on the news media,
warning that this attitude is putting Argentine journalists in
vulnerable positions and even physical danger. No other
example illustrates this dangerous relationship of the
government and the news media better than the
administration’s open hostility toward the country’s largest
media conglomerate, Grupo Clarin (and to a lesser extent
toward the newspaper La Nacién). This antagonism
intensified in 2009 when 200 tax agents raided the offices of
Clarin newspaper after it ran a cover story alleging that the
government improperly granted a farm subsidy. When the
paper called the raid a government intimidation tactic, the
tax agency claimed that it was a mistake, and promised to
investigate the incident and fire the officials responsible. A
judicial probe was started in 2010 but had yielded no results
by year's end. In 2010, the administration used several
tactics to silence Grupo Clarin, including blocking the
distribution of the newspaper and interfering with the supply
of newsprint to Clarin and other “hostile” publications by
means of illegal strikes by a progovernment union. Senior
members of the administration and federal legislators also
conducted verbal and judicial attacks against Clarin
journalists. Journalists from the paper were charged with
criminal publication of information from an ongoing criminal
investigation; excluded from official press conferences (even

http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=7986& year ...

Page 2 of 4

9/14/2011



those held in foreign countries) because of articles deemec
“too aggressive” against the government; charged with civi
defamation after accusing a public official of corruption;
wiretapped; and compared to Nazis by a governmen
minister. Tensions between President Kirchner and the
independent media have increased, and in October she uppec
the ante by calling for the nationalization of the news medic
so they would “acquire a national conscience and defend the
country’s interests.”

Argentina also saw a worsening of physical and other types o
attacks on members of the media, including the murder o
community journalist Adams Ledesma Valenzuela, who was
stabbed to death outside his home in the Villa 31 shantytowr
north of Buenos Aires in September; his wife was alsc
threatened following the murder. Ledesma, a Boliviar
immigrant, had organized several social and cultural activities
for the community, including journalism and photography
classes, and was the founder and owner of Mundo Ville
newspaper and its associated local TV station. The attack was
condemned by local press freedom group El Foro de
Periodismo Argentino (FOPEA), but the perpetrators anc
motives remained unclear.

A number of lesser incidents of violence were also reportec
during the year, mostly affecting reporters as they attemptec
to cover the news or in retaliation for airing stories critical o
local officials. In Loncopué, in Neuquén Province, Norbertc
Guerrero, owner of FM Arco Iris radio station, blamed loca
officials for vandalizing his broadcast equipment in January,
which took him off the air. Guerrero had been very critical o
allegedly illegal mine-stripping operations around his town. Ir
August, an intentional fire destroyed part of the studio of FVM
Cerrillos radio station, which also served as the home o
station owner Carlos Villanueva. Villanueva’s car was alsc
destroyed by the fire, and some of his broadcast equipment
was stolen, temporarily forcing the station off the air
Villanueva blamed the incident on the head of the loca
government, who had been the target of his criticism. Three
months later, several shots were fired at Villanueva’s house,
nearly hitting his wife. In the western town of Andalgal3,
Canal 10 reporter and his camera operator were beaten anc
their video equipment stolen while covering a protest by
miners in February; the same day, an FM La Perla radic
reporter received death threats while reporting on the
disturbances. Also in February in the northern town of Las
Palmas, Dante Fernandez, owner of the FM Frontera radic
station, was repeatedly beaten by two supporters of José
Ramon Carbajal, head of the local government, while
Fernandez was getting ready to cover a story about allegec
poisoning of the town’s water supply. In the town of Salta
Nuevo Diario photographer Rolando Diaz was covering a fire
in April when a policeman grabbed him by his neck and took
him to his car. Other journalists covering the incident kept
the policeman from taking Diaz away. Just south of Salta, ¢
day later, the head of the local municipal council punched E
Tribuno newspaper reporter Jaime Barrera in the head. These
incidents are illustrative of a number of similar attacks
recorded by ADEPA on members of the news media in 2010,
including in Buenos Aires, Rosario, Tucuman, La Rioja, Salta
and Junin.

Argentina has a large private media sector, with more thar
150 daily newspapers, hundreds of commercial radic
stations, and dozens of television stations. The dominant

http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=7986& year ...

Page 3 of 4

9/14/2011



television networks are privately owned. Many radio stations
operate on temporary licenses pending regulatory reform. As
in past years, the government was accused of manipulatinc
the distribution of official advertising to limit free speech, ¢
practice termed ‘“soft censorship” that had beer
institutionalized by Néstor Kirchner. In 2010, according to Lé
Nacion, Cristina Kirchner’s administration spent $27 millior
on official ads, of which 67.5 percent went to programs
broadcasted by Canal 9, a TV channel whose owner is closely
linked to the government. The problem has persisted ever
though the Supreme Court ruled in 2007 that “the
government may not manipulate advertising by giving it to ol
taking it away from media outlets on the basis o
discriminatory criteria.” In 2009, a federal appeals couri
ruled that the government violated constitutional freedom o
the press when it withheld advertising from Editorial Perfil
the country’s largest magazine publisher. The case was
appealed to the Supreme Court, which had not yel
announced a decision at the end of the year. As noted above
official attempts to regulate the production and distribution o
newsprint represented an additional onslaught on medic
freedom during 2010.

About 36 percent of Argentines accessed the internet ir
2010, the third-highest usage rate in Latin America, aftel
Brazil and Mexico. There are no government restrictions or
the internet, although Argentina has sometimes censorec
search results to protect the privacy of celebrities.

http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=7986& year ...

Page 4 of 4

9/14/2011



