
Print

Freedom Of The Press - Azerbaijan (2011)

Status: Not Free
Legal Environment: 26
Political Environment: 31
Economic Environment: 22
Total Score: 79

The freedom of expression situation in Azerbaijan remains
dire. The authorities continue to imprison journalists and
bloggers who express dissenting opinions. Violence against
journalists has not abated, and the media is harassed with
impunity. Libel is a criminal offense, which the government
frequently uses for political gain.

Various other criminal laws, including terrorism, hooliganism,
drug charges, inciting hatred, and tax evasion, are used by
the authorities to deal with critical reporting. Several criminal
and civil lawsuits were filed in 2010 against the weekly
newspaper Khural and its editor in chief, Avaz Zeynalli, and
the paper was ordered to pay heavy fines that it could not
afford. The newspaper’s staff launched a hunger strike at the
end of the year. In February, the editor in chief of the
Femida 007 newspaper, Eyyub Karimov, was convicted of
libel in a case filed by the interior minister. He was
sentenced to a year and a half of “corrective labor,” and
ordered to pay 15 percent of his salary to the government.

The government has failed to appoint an information
ombudsman as required by its 2005 freedom of information
legislation. In December, the parliament amended its
constitutional law and cancelled the creation of an
ombudsman. Authorities at all levels systematically refuse to
respond to information requests. The government nominates
all members of the National Television and Radio Council
(NTRC), the country’s regulatory body. Amendments
adopted in 2009 restrict the ability to film or photograph
anybody without the individual’s consent, even at public
events. In 2010, the government sought to further entrench
this restriction. The government proposed amendments to
the Law on Mass Media that would specifically prohibit
members of the media from using video, photo, or voice
recording without consent, and recommended similar
amendments to the Law on Obtaining Information.

The authorities use various methods to censor the media,
even though official censorship has been banned since 1998.
The case against Eynulla Fatullayev, a well-known
investigative and independent journalist and editor in chief of
two of Azerbaijan’s most popular independent newspapers,
has received wide international attention. Fatullayev has
been in prison since April 2007 after being convicted of civil
and criminal defamation. Fatullayev had been reporting on
the failure to solve the 2005 murder of his colleague at
Monitor, Elmar Huseynov. Six months later, he was found
guilty of threatening terrorism and inciting ethnic hatred,
and sentenced to a total of eight and a half years in prison.
In July 2010, he was sentenced to another two and a half
years on a charge of alleged drug possession inside his
prison. In April 2010, the European Court of Human Rights
found that the Azeri government had “grossly” restricted

Page 1 of 3

9/14/2011http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=7990&year...



media freedom by imprisoning him, and ordered the
government to release him. In October, the European court
rejected an appeal by Azerbaijan, but Fatullayev remained in
prison at year’s end. Throughout the year, the authorities
harassed Fatullayev’s family members, as well as
international and domestic journalists covering the case. In
May, a Norwegian filmmaker and cameraman, who were in
Azerbaijan filming a documentary about Fatullayev, were
harassed and their materials seized by authorities.

The political environment in Azerbaijan is dominated by the
president and the ruling party. The parliamentary elections
in November marked a rise in government harassment of the
media, as was the case during earlier elections.
Nevertheless, reports of violence and harassment in 2010
were fewer than in 2005—when the previous elections were
held—an indication of the president’s significant
consolidation of power in the last five years, the weakness of
the opposition, and high levels of public fear and apathy.
Prior to the elections, news coverage on state and public
broadcasters was highly biased, and several websites critical
of the government were blocked. Journalists covering the
elections were frequently harassed and detained. Several
media members, including a Radio Free Europe/Radio Liberty
(RFE/RL) correspondent and a journalist from the Institute
for Reporters’ Freedom and Safety (IRFS), were detained
after witnessing electoral fraud. Some journalists also
reported being removed from polling stations.

Journalists continued to face violent attacks throughout the
year, particularly from authorities and often if they were
reporting on antigovernment demonstrations. In February
2010, a SalamNews correspondent was beaten while taking
photos for a news story. The program coordinator of the
Baku-based Media Rights Institute (MRI), Khalid Agaliyev,
was questioned by the police in July after the institute
published a report on the legal situation of the media in
Azerbaijan. Also in July, a group of journalists, including
employees of IRFS, Turan Information Agency, and RFE/RL,
were harassed by Presidential Administration guards while
trying to cover a protest. In August, two reporters—Elmin
Bedelov of Yeni Musavat and Anar Garayli of Milli Yol—were
assaulted by guards while photographing houses of wealthy
Baku residents. Also in August, a sports journalist for
Komanda newspaper, Rasul Shukursoy, was stabbed two
weeks after writing a critical article about football player
Mahmud Gurbanov. Gurbanov had previously visited
Komanda’s newsroom in a rage, assaulting the paper’s editor
and damaging property.

State influence and dominance of the media continues to
harm diversity and pluralism. Ownership of print outlets is
reserved mainly for government officials or the ruling party,
although several opposition parties do operate newspapers
as well. The broadcast media is almost entirely in the hands
of the government and its allies. The authorities use
economic pressure on distribution, printing, and advertising
to control the print, broadcast, and online media industries.
There is no effective method of distribution outside major
cities. The allocation of state advertising and state subsidies
is not conducted transparently. Most journalists work without
employment security or contracts, and receive irregular
salaries. The British Broadcasting Corporation, RFE/RL, and
Voice of America were taken off the air in January 2009 as
part of new NTRC regulations that banned foreign

Page 2 of 3

9/14/2011http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=7990&year...



broadcasters from accessing national frequencies.

Online media has grown in recent years, including internet
TV, and internet penetration has risen substantially, to 36
percent of the population in 2010. However, internet access
is mostly limited to Baku and several other major cities.
There were concerns that the government would introduce
internet TV licensing ahead of the elections. With internet
media gaining prominence in Azerbaijan, the government
turned its attention to prominent bloggers. Emin Milli and
Adnan Hajizade were victims of an attack in July 2009, which
appeared to be an act of random violence but was reportedly
staged. The two bloggers, well known for their critical posts,
were subsequently convicted of hooliganism, and were jailed
through most of 2010. They were released in November
pending appeal. Genimet Zakhidov, editor of Azadliq, was
similarly convicted and jailed on hooliganism charges in
2008. He was released in March 2010. Additionally, a
student of the Azerbaijan State Oil Academy was expelled in
January after publishing reports online alleging bribery at the
university.

Page 3 of 3

9/14/2011http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=7990&year...


