
Print

Freedom Of The Press - Bahrain (2011)

Status: Not Free
Legal Environment: 25
Political Environment: 27
Economic Environment: 20
Total Score: 72

Despite constitutional protections guaranteeing freedom of
expression and of the press, the government has continued
to enforce the 2002 Press Law to restrict the rights of the
media. The Press Law includes 17 categories of offenses and
allows for up to five years imprisonment for publishing
material criticizing Islam or the king, inciting actions that
undermine state security, or advocating for change in the
government. Journalists may be fined up to 2,000 dinars
($5,300) for an additional 14 offenses. In 2008, the
appointed upper chamber of parliament put forward
proposals to reform the harshest provisions of the Press Law,
but the elected lower chamber—which has a more
conservative slant—has thus far refused to consider the
proposed amendments. In February 2010, several members
of parliament expressed support for the amendments in
principle, but the suggested revisions were still pending at
the end of the year.

There is no law guaranteeing freedom of information, and
the Ministry of Culture and Information (MOCI) has the
authority to censor and prevent the distribution of local and
foreign publications, close newspapers through court
proceedings, ban books and films, block websites, and
prosecute individuals. The government frequently invokes
restrictive press laws to deter the media from criticizing
government policies. In February 2010, the government
pressed defamation charges against the Al-Wefaq National
Islamic Society, a Shiite political group with substantial
parliamentary representation, for issuing statements that
criticized the ruling family and other public figures. In
August, the independent newspaper Al-Wasat reported that
the information minister suspended its online audio reports
after the website featured interviews with detainees who
were allegedly mistreated in Jaw prison. The government
also imposed restrictions on the Al-Jazeera satellite channel,
and its local bureau was temporarily shut down in May after
airing a broadcast on poverty in Bahrain.

In addition to press and defamation laws, the government
used counterterrorism legislation to curtail the activities of
opposition groups and restrict freedom of expression. In
August, human rights groups warned that Bahrain’s anti-
terrorism law was being utilized to silence dissenting
opinions in the lead-up to October parliamentary elections,
and robust political debate was largely missing from all types
of media during this period. In September, Bahrain’s leading
human rights organization was placed under administrative
management by the government. This occurred after it made
its headquarters available for a press conference in which
family members of detained terror suspects accused the
police of mistreating the prisoners, all of whom were
members of Bahrain’s disadvantaged Shiite minority.

Page 1 of 3

9/14/2011http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=7992&year...



The government continues to exert pressure on individual
journalists and bloggers who publish controversial articles
through gag orders, arrests, and physical violence. In
August, Muhannad Abu Zeitoun, an editor at the
progovernment newspaper Al-Watan, was attacked by two
men who wounded his hand. Later the same month, the
public prosecutor issued a gag order banning journalists
from reporting on the detentions of dozens of opposition
activists, including many Shiites. Among the activists
targeted in the crackdown was leading blogger Abduljalil
Alsingace, an opposition figure who has used his popular
website as a platform for criticizing government policies
aimed at marginalizing the Shiite community. In August,
state security forces arrested Alsingace upon his return from
London, and subjected him to physical and psychological
torture for several weeks. Authorities continued to issue gag
orders throughout the year, including one on March 25 that
barred local media from reporting on a multimillion-dollar
money-laundering scandal involving a former minister.

Despite these threats and restrictions, as well as widespread
self-censorship stemming largely from a fear of legal battles
over slander or false reporting, the Bahraini media’s
coverage of news and politics is more critical and
independent than reporting in most other Gulf countries.
Nonetheless, newspapers tend to avoid covering “sensitive”
issues such as sectarian tensions, relations with surrounding
Gulf countries, governmental corruption, demonstrations,
and human rights violations. There are six privately owned
daily newspapers, four in Arabic and two in English. While
several of these newspapers are critical of the government,
only two, Al-Wasat and Al-Waqt, are considered truly
independent. Although the government does not own any
newspapers, the MOCI maintains significant control over
private publications. Newspapers, which rely heavily on
advertising revenue to sustain their operations, practice self-
censorship to avoid offending advertisers who do not want
their businesses associated with critical reporting. The
government maintains a monopoly on all broadcast media,
and private operating licenses are not awarded despite
continued interest from media owners. However, there is
some room for free expression on television call-in
shows.Radio and television broadcasts are generally received
without interference, and the majority of households have
access to satellite stations. Al-Jazeera and Al-Arabiya, based
in Qatar and the United Arab Emirates, respectively, remain
Bahraini citizens’ main sources of news.

Approximately 55 percent of Bahrain’s population accessed
the internet in 2010, but internet usage was subject to
restrictions and government intervention. Under the 2002
Telecommunications Law, the government has considerable
authority to regulate internet activity. All websites are
required to register with the MOCI, and religious and political
content is heavily censored. The government is a major
shareholder in Batelco, the country’s principal
telecommunications company. Batelco monitors e-mail and
filters internet content by routing internet activity through
proxy/cache servers. Website administrators are responsible
for all content posted on their sites and are subject to the
same libel laws as print journalists. In previous years, the
government has filtered thousands of websites annually
under the pretense of protecting citizens from pornography
and other offensive material; however, many of the filtered
sites were reportedly targeted for their politically sensitive

Page 2 of 3

9/14/2011http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=7992&year...



content. In January 2010, the OpenNet Initiative reported
that the government was filtering Twitter feeds associated
with opposition activists, and the feed @FreeBahrain was
temporarily blocked in early January. Despite these
restrictions on internet activity, Bahrain has a very active
online community with at least 200 blogs; however, the
government has arrested individual bloggers for commenting
on controversial religious and political issues. In September
2010, authorities arrested and reportedly tortured a leading
blogger, Ali Abdulemam, for allegedly disseminating “false
news” through the online portal BahrainOnline.org. The
portal has been censored by the Bahraini government
because of its reputation as a forum for political and human
rights activists.

Page 3 of 3

9/14/2011http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=7992&year...


