? FREEDOM HOUSE

Freedom Of The Press - Bangladesh (2011)

Status: Partly Free

Legal Environment: 17
Political Environment: 21
Economic Environment: 16
Total Score: 54

Bangladesh’s media environment remained relatively open in
2010 despite some worrying signs of intolerance by the
government. Although the constitution provides for freedom
of expression subject to “reasonable restrictions,” the press
is constrained by national security legislation as well as
sedition and criminal libel laws. Journalists can also still be
charged with contempt of court or be arrested under the
1974 Special Powers Act—which allows detentions of up to
90 days without trial—for stories that are critical of
government officials or policies. Draft amendments to the
criminal code approved by the cabinet in December 2009
would outlaw the arrest of editors, publishers, journalists, or
writers in connection with cases of defamation filed against
them; however, this promising reform had not yet been
approved by the end of 2010, and arrests stemming from
defamation charges continued to occur.A journalist and
writer who was first arrested in 2003, Salah Uddin Shoaib
Choudhury, still faced sedition, treason, and blasphemy
charges; his trial began in June 2008 and was ongoing
during 2010, but he was allowed to travel abroad while the
proceedings continued.

The pro-opposition daily Amar Desh faced a barrage of legal
and regulatory threats in 2010. In June, authorities in Dhaka
forcibly closed the paper and arrested its acting editor,
Mahmudur Rahman, who is a close adviser to opposition
Bangladesh Nationalist Party (BNP) leader Khaleda Zia.
Rahman was initially charged with fraud and publishing
without a valid license, but then was also charged with
sedition; the sedition charge allowed authorities to hold
Rahman indefinitely, and he was reportedly tortured in
custody. In August, Rahman and several colleagues were
sentenced for contempt of court in a separate case initiated
in May, and Rahman was handed the maximum six-month
jail sentence; it was the first time anyone had been jailed for
contempt. Over the past two years, various staff members at
the paper have been charged with multiple counts of
defamation for articles critical of the ruling party. However,
after a Supreme Court order expired, the paper resumed
publication in July pending a resolution of its licensing
application.

A Right to Information (RTI) Act, which took effect in July
2009, aims to improve transparency. It applies to all
information held by public bodies, simplifies the fees
required to access information, overrides existing secrecy
legislation, and grants greater independence to the
Information Commission tasked with overseeing and
promoting the law, according to the press freedom group
Article 19.In June 2010, the chief information commissioner
called for the law to be extended to cover private
corporations.Following the Ministry of Information’s adoption
of the “Community Radio Installation, Broadcasting, and

http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=7993& year ...

Page 1 of 3

9/14/2011



Operation Policy” in 2008, authorities approved the first
community radio licenses in April 2010. Later that month,
authorities ordered the closure of the private, pro-opposition
Channel 1 TV station, citing violations of broadcasting
regulations. A draft broadcasting act, which would allow
nonprofit entities to operate radio and television stations and
would update existing regulations, remained under
discussion in 2010; local industry representatives urged that
the draft conform to international best-practice standards
and be finalized with sufficient input from relevant
stakeholders.

The print media are generally allowed more leeway than
broadcasters and new media, particularly private television
channels that provide 24-hour news coverage.In December
2009, authorities reportedly drafted unofficial guidelines for
media houses regarding television talk shows, noting that
“provocative statements” could lead to the banning of a
show. Military intelligence and public relations officials
monitor media content, and while they no longer issued
regular guidance to media outlets regarding content, they
did occasionally caution specific journalists on coverage of
particular stories or topics. A number of journalists reported
receiving threatening telephone calls and other forms of
intimidation from intelligence agencies, and some practiced
self-censorship when covering sensitive topics.

Journalists continue to be threatened and attacked with
impunity by organized crime groups, party activists, and
Islamist groups, although the level of harassment has
declined and no journalists have been killed as a result of
their work for the past five years, according to the
Committee to Protect Journalists. Local rights group Odhikar
noted dozens of instances of attacks or other intimidation,
mostly by political party activists or local criminal gangs,
against members of the media in its 2010 human rights
report. Impunity for those who perpetrate crimes against
journalists remains the norm, with at least 16 murders since
1998 remaining unpunished, according to the International
Press Institute. Investigations of such crimes generally
proceed slowly, if at all. A primary threat to journalists’
physical safety comes from security forces, including the
police and military intelligence. Police brutality toward
reporters or photographers attempting to document political
protests or other sensitive events remains a concern, as do
occasional cases of arrest, detention, or custodial torture of
journalists.

With hundreds of daily and weekly publications, the privately
owned print media continue to present an array of views,
although political coverage at a number of newspapers is
highly partisan, and outlets presenting views that were
critical of the government faced increased pressure in 2010.
Private broadcasting has expanded in recent years, with
more than a dozen satellite and cable television stations and
three radio stations now operating; three new television
stations, including two 24-hour news channels, started in
2010. A number of private broadcast outlets are owned by
those with close political connections or official affiliations.
The state owns or influences several broadcast media
outlets, including the public BTV, which remained the sole
national terrestrial channel. Private outlets are required to
air selected government-produced news segments and
official speeches.Political considerations influence the
distribution of government advertising revenue and

http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=7993& year ...

Page 2 of 3

9/14/2011



subsidized newsprint, on which many publications
depend.Private media owners and corporate interests are
also able to influence content through allocation of
advertising.

Access to the internet, although generally unrestricted, was
limited to 3.7 percent of the population in 2010. During the
last few years, the number of online news outlets, including
news websites and internet-based radio stations, has
increased. Some journalists’” e-mail correspondence is
reportedly monitored by police, and those brought in for
questioning have been asked to supply personal internet
passwords to intelligence officers. In May, authorities
temporarily blocked access within Bangladesh to Facebook
following a furor over a cartoon-drawing competition of the
prophet Mohammed hosted on the social networking site, as
well as the posting of satirical pictures of a number of
political leaders; the young man who posted the images was
also arrested. Access to the site was restored after a week,
when the offending content was withdrawn.

http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=7993& year ...

Page 3 of 3

9/14/2011



