? FREEDOM HOUSE

Freedom Of The Press - Belarus (2011)

Status: Not Free

Legal Environment: 29
Political Environment: 36
Economic Environment: 28
Total Score: 93

Belarus’s level of press freedom remained extremely
restricced in 2010. The global economic crisis and
deteriorating relations with neighboring Russia forced
President Alyaksandr Lukashenka to briefly reach out to the
European Union. The government continued to repress
independent voices but, in an effort to gain Western financial
support, temporarily relaxed some restrictions ahead of the
fraud-marred December 19 presidential election. When
election officials announced that Lukashenka had allegedly
received 79 percent of the votes against 9 opposition
candidates, securing a fourth presidential term, security
forces violently dispersed 10,000 protesters and arrested
over 600 protestors as well as 26 journalists. In addition,
Lukashenka verbally threatened independent journalists
during a press conference the day after the presidential
election.

Despite constitutional provisions for freedom of the press,
criticism of the president and government is considered a
criminal offense, and libel convictions can result in prison
sentences or high fines. Judges, prosecutors, police officers,
and tax officials regularly used politicized court rulings and
obscure regulations to harass independent newspapers and
websites during the year. On March 16, authorities launched
a spurious criminal defamation investigation on behalf of a
former regional officer of the KGB security service, Ivan
Korzh, against the independent human rights news website
Charter 97, the independent newspaper Narodnaya Volya
and Irina Khalip, the Belarusian correspondent for the
Moscow-based independent newspaper Novaya Gazeta,
using the case to conduct police raids, confiscate computers,
and summon journalists for questioning during the rest of
the year. Belarusian authorities also revoked the citizenship
of Moscow-based Belarusian journalist Pavel Sheremet in
March in retaliation for his articles on the independent news
website BelarusPartizan.

A draconian new media law took effect in 2009, forcing all
media to register with the Information Ministry. This made it
easier for the government to deny required accreditation and
to shutter outlets for coverage that does not “correspond to
reality” or that “threatens the interests of the state.” The law
also allows for penalties against outlets that merely report
statements (for example, by political parties or
nongovernmental organizations [NGOs]) that “discredit the
Republic of Belarus.” The Justice Ministry in January and the
Supreme Court in March instructed the Belarusian
Association of Journalists to stop providing legal assistance
to journalists and stop issuing membership cards, the
Moscow-based Center for Journalism in Extreme Situations
(CJES) reported. Prior to the election, the Foreign Ministry
refused to accredit foreign correspondents who had
previously criticized Lukashenka—including the Sweden-

http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=7995& year ...

Page 1 of 3

9/14/2011



based photojournalist Dean Cox; Yevgeny Ogurtsov, &
journalist for the Russian state radio station Golos Rossii; anc
two journalists from the Polish newspaper Gazeta Wyborcza
Throughout the year and particularly during the presidentia
election campaign, authorities censored criticism o
Lukashenka in Russian news programs on Channel One, RTR,
and NTV, which were broadcast in retaliation for Lukashenke
not joining a Russian customs union and not recognizing twc
Kremlin-backed secessionist regions in Georgia.

The government subjected both independent and foreigr
media as well as press freedom activists to systematic
political intimidation for reporting on human rights abuses
and unauthorized demonstrations. In September 2010, the
founder and director of Charter 97, Aleh Byabenin, was founc
dead in his summer house outside Minsk, and authorities
quickly ruled the death a suicide after conducting ar
incomplete investigation. According to the Committee tc
Protect Journalists, a friend of Byabenin’s saw unexplainec
bruises on several parts of the body. On the insistence o
friends and relatives, local prosecutors reopened the
investigation, but in December they announced that they hac
found no signs of foul play. Several journalists who wrote
articles raising questions about the lack of a credible
investigation in the case received death threats thal
authorities failed to investigate.

During the government’s violent post-election crackdown ir
Minsk’s Independence Square, some 20 journalists were
beaten and another 26 were arrested, the Belarusiar
Association of Journalists reported. Ten of those detainec
journalists received 10 to 15 day prison sentences while Z
others—Natalya Radina, editor of Charter 97, and Irinc
Khalip, of Novaya Gazeta—remained in detention at year’s
end for suspicion of organizing and participating in public
disorder, and faced up to 15 years in prison. In the week
after the election, police and security officers raided anc
confiscated equipment from independent and oppositior
newspapers such as Nasha Niva, as well as foreign medic
bureaus, including Western-funded, Belarusian-language
Belsat television, Radio Racyja, and European Radio foi
Belarus. Most local independent outlets regularly practice
self-censorship, which intensified following the presidentia
election.

The state maintains a virtual monopoly on domestic
broadcast media, which consistently glorifies Lukashenka anc
vilifies the opposition. Only state media broadcasi
nationwide, and the content of smaller television and radic
stations is tightly restricted. Two weeks before the Decembel
19 presidential election, state television allowed oppositior
candidates to speak once on state television, while 8¢
percent of the prime time news coverage was devoted tc
glorifying Lukashenka, monitors for the Vienna-basec
Organization for Security and Cooperation in Europe
reported. Tax exemptions for state media give them ¢
considerable advantage over private outlets. In the print
sector, the government has banned most independent anc
opposition newspapers from being distributed by the state-
owned postal and kiosk systems, from being printed by the
state printer, and from any access to state advertisinc
contracts or media subsidies. Independent papers are forcec
to sell directly from their newsrooms and use volunteers tc
deliver copies, but regional authorities sometimes harass anc
arrest the private distributors. Some of these restrictions

http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=7995& year ...

Page 2 of 3

9/14/2011



were partly and briefly relaxed prior to the presidential
election—allowing activists  to distribute  opposition
newspapers somewhat freely—but reintroduced during the
post-election crackdown.

Although internet access continued to grow, reaching about
31.7 percent in 2010, the government restricted and
monitored internet use. A media law that took effect in 2009
requires domestic and international websites to register with
the Information Ministry or be blocked, forcing many
independent print publications to switch to foreign domain
names based in neighboring countries. The state-owned
telecommunications company Beltelekom, which is the sole
internet service provider (ISP), already controls all
international data transfers and blocks some critical
websites, while the KGB reportedly monitors internet
communications. Charter 97 was hacked throughout the
year, which interrupted access to its content, according to
local and international press reports. Journalists accused
Beltelekom of increasing internet restrictions during the
presidential election campaign and the post-election
crackdown. Websites like Charter 97, BelarusPartizan,
Gazetaby.com, European Radio of Belarus, and the
Belarusian service of Radio Free Europe/Radio Liberty
sustained multiple denial of service attacks and were blocked
on election day; access to social networking sites like
Facebook and Twitter, as well as Google and Yahoo e-mail
services, was also blocked on election day; and readers of
independent news websites were redirected to mirror sites
that contained progovernment disinformation intended to
send protestors to incorrect locations. Since 2007, internet
cafe owners have been required to keep records of their
customers’ identities and the websites they visited,
facilitating inspection by the security services. Lukashenka
strengthened these provisions with a presidential decree
signed in February 2010 that required ISPs to retain data on
individuals’ internet use for a year and allowed police and
security officers to access this information, as well as
requiring ISPs to be able to block access to websites within
24 hours when requested by state media regulators.

http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=7995& year ...

Page 3 of 3

9/14/2011



