
Print

Freedom Of The Press - Benin (2011)

Status: Partly Free
Legal Environment: 11
Political Environment: 12
Economic Environment: 10
Total Score: 33

Benin has traditionally been ranked among the best-
performing African countries for press freedom, with freedom
of speech protected by the constitution and normally
respected by the government. However, a number of
worrying trends have persisted since the 2006 election of the
current president, Thomas Boni Yayi, who has used the
country’s 1997 Press Law criminalizing libel more liberally
than his predecessor. For example, in 2010 a political activist
named Andoche Amegnisse, who created a newspaper titled
Anyone but Boni Yayi in 2011, was briefly imprisoned for
defaming the head of state. Access to information is not yet
guaranteed by law.

The government’s media regulatory body, the High Authority
for Audio-Visual Media and Communications (HAAC), also
used its position on at least two occasions in 2010 to warn
journalists of the consequences of what it considered to be
unfair coverage. While most of these warnings did not result
in regulatory sanctions, the HAAC did suspend the broadcast
of Radio France Internationale for 14 hours in August to
prevent the dissemination of a program on a financial
corruption scandal in which the president was accused of
being involved.

While Benin has not typically been known as a country where
journalists are attacked for their work, there were a record
number of such incidents in 2009, including one in which a
missile was launched at a reporter’s car. However, there was
a decrease in the number of reported attacks in 2010, with
the most serious incident involving a legislator harassing a
cameraman for filming him while eating groundnuts.

Print media outlets are predominantly private, while the
broadcast sector has a mixture of state-run and private radio
and television stations. Radio remains the primary source of
news and information, and a number of local stations
broadcast alongside the state-run station, which has national
reach. However, the ability of public broadcaster ORTB to
remain independent of political pressure is weak. Benin’s
numerous well-established print media outlets have a history
of providing aggressive reporting and robust scrutiny of both
government and opposition leaders. However, the media
market became especially saturated in 2006 by the large
number of politicized publications that emerged in the month
preceding that year’s highly contentious presidential election.
These newspapers, many of which have persisted in one
form or another, are little more than propaganda for political
parties or particular politicians, and frequently receive direct
funding from them, often as their primary source of funding.
This situation once again became particularly problematic in
advance of the 2011 presidential election, as presidential
hopefuls scrambled to influence the information voters
consumed. Many media outlets have become clear and vocal

Page 1 of 2

9/14/2011http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=7998&year...



advocates of one candidate or another, leading to the further
polarization of content and the corrosion of impartial
reporting. While the proliferation of such news outlets has
certainly contributed to a greater diversity of content, the
inability of most of them to garner a consistent profit outside
of political contributions further limits accuracy and fairness
in reporting by making poorly paid reporters susceptible to,
and frequently dependent on, bribes. Subsidies and
advertising contracts are both reportedly used to influence
media content, according to the Africa Media Barometer
report.

While internet access is still available primarily through slow
dial-up internet cafés, it remains unhindered by government
censorship. Internet access in the country is also increasing,
albeit more slowly than many of its neighbors. At a
penetration of 3.13 percent, the internet cannot yet be
considered a primary way for citizens of Benin to access
information.

Page 2 of 2

9/14/2011http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=7998&year...


