? FREEDOM HOUSE

Freedom Of The Press - Bhutan (2011)

Status: Partly Free

Legal Environment: 18
Political Environment: 20
Economic Environment: 19
Total Score: 57

The media environment in Bhutan continued to be restricted
in 2010, and government influence on private media was
evident in many instances. The constitution of the Kingdom
of Bhutan, adopted in July 2008, guarantees the right to free
speech, opinion, and expression. However, the 1992 National
Security Act prohibits criticism of the king and the political
system. The constitution also guarantees the right to
information, but efforts to pass a right to information act,
which would put into effect the provisions in the constitution,
stalled in 2010. Media workers have expressed concerns that
the government is not committed to bringing the act to
fruition.

In February 2010, the monarchy announced the
establishment of the Bhutan Media Foundation with the aim
of supporting the development of mass media through
scholarships, training programs, and internships. However,
many journalists expressed fears that the foundation would
be used by the monarchy to impede the independence of
media outlets. Physical attacks on the press in Bhutan are
rare. In May 2010, a van belonging to the Journalist weekly
newspaper was vandalized in Thimphu; however, no
journalists were injured in the attack, and no arrests had
been made by year’s end.

Bhutan’s main print publication, the state-owned biweekly
Kuensel, generally reports news that puts the kingdom in a
favorable light, but has increasingly been highlighting
societal problems and carrying stories critical of the
government. Two new private media outlets were
established in August 2010—a private radio channel in
Thimphu, and Druk Neytshuel, the first private newspaper in
Dzongkha, Bhutan’s national language. There are no private
television broadcasters, but cable television services carry
uncensored foreign programming, albeit with bans on
channels that provide “controversial content” as well as high
sales taxes and regulatory obstacles that render costs
prohibitive for many citizens. In November, the government
announced that it would conduct a print media circulation
audit, in order to ascertain which newspapers had the
highest circulation, and accordingly allocate its advertising
budget. Many private newspapers, including Bhutan Times
and the Journalist, withdrew from the audit in protest, citing
the unfair advantage to the older, more established
newspaper Kuensel as the main reason. In December, the
government finally announced that there would be no
change made to the government’s advertising policy.

The internet is gaining use in Bhutan, but was accessed by
only about 13.6 percent of the population in 2010. The
government  occasionally restricts  certain  websites
considered to be offensive to the state or pornographic.
There were no cases of the government blocking access to

http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=7999& year ...

Page 1 of 2

9/14/2011



Page 2 of 2

websites with antigovernment content in 2010, although
there have been incidents in the past when the websites of
news outlets critical of the state have been targeted.

http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=7999& year... 9/14/2011



