
Print

Freedom Of The Press - Bosnia-Herzegovina
(2011)

Status: Partly Free
Legal Environment: 9
Political Environment: 23
Economic Environment: 16
Total Score: 48

The constitution of Bosnia and Herzegovina guarantees
freedom of the press, but attacks on journalists continued in
2010. Since the Dayton Accords that ended the civil war in
1995, the country has been split into two semi-independent
constituent entities: the Federation of Bosnia and
Herzegovina (BiH), whose population is mostly Bosniaks and
Croats, and the Republika Srpska, whose population is
mostly Serbs. Each entity has its own public broadcaster,
private media, and political parties. Intimidation of the press
is especially common in the Republika Srpska.

Libel has been decriminalized since 2003, but the burden of
proof is placed on defendants, municipal courts are often
biased, and suits can drag on for years. The Freedom of
Access to Information Law is not always heeded by
government bodies and journalists rarely use it. Under the
Law on Communications of 2003 in the Federation,
broadcast media are licensed and monitored by an
independent Communications Regulatory Agency (CRA),
which is financially independent but often exposed to political
pressure. However, its licensing decisions are generally seen
as fair and impartial. The print media are self-regulated by
the Press Council of BiH, which in 2010 expanded to include
online media. The Press Council handles complaints about
the press from the public, but it has no power to fine,
suspend, or close down media outlets. Instead, it mediates
between the complainant and the publication, often resulting
in a retraction or the publication of a response or denial from
the complainant. In 2010, 113 citizen complaints were filed
with the Press Council.

The presidential and parliamentary elections held on October
3—the ninth elections in the 15 years since the end of the
war—generated a lot of media coverage. Due to CRA and
Election Commission rules, public TV stations carried many
candidate presentations and debates, some of which
attracted high viewership. One candidate for the Bosniak
member of the presidency was media magnate Fahrudin
Radončić, who came in a close second. Radončić is the owner
of the Dnevni Avaz (Daily Voice), the highest-circulation
newspaper in the country, as well as several magazines and
a TV station. During the campaign, Dnevni Avaz was highly
critical of all Bosniak parties other than Radončić’s own SBB
BiH party, the Party for a Better Future of BiH.

In the Republika Srpska, there were cases of harassment of
journalists by government officials. On October 3, a member
of the Republika Srpska’s ruling party sent a memo to
Alternativna Televizija (Alternative Television, ATV) barring
its journalists from visiting or reporting from election
locations. One week earlier, an ATV journalist was allegedly
insulted and called a liar by the Republika Srpska’s prime

Page 1 of 2

9/14/2011http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=8001&year...



minister, Milorad Dodik, after asking a question about
progress on a planned highway. In March, Dodik had sent a
confidential memo to leaders of the Bosnian Serb community
in which he called for a boycott of Federation TV (FTV), the
Federation of BiH’s public broadcaster. Dodik called FTV’s
coverage “biased and distorted,” according to Reporters
Without Borders, which condemned the attempted boycott as
a violation of the 2001 Freedom of Information Act.

There were cases of intimidation against journalists and
news agencies while covering the news in both constituent
entities. On the morning of January 13 in Bijeljina, the
Republika Srpska’s second-largest city, a police raid shut
down BN Television’s broadcasting for four hours. The
Southeast Europe Media Organisation (SEEMO) condemned
the unnecessary disruption of programming caused by the
raid, which was based on concerns over nonpayment of
taxes and an anonymous phone call. In March, journalist
Rade Tesic’s car was set on fire while parked near his house
in Doboj, Republika Srpska. Tesic, who was unharmed, had
recently written several articles about local criminal networks
for EuroBlic, the Bosnian edition of the Serbian paper Blic, in
response to which the staff of EuroBlic had received verbal
threats.

There were not many attacks on journalists in the
Federation of BiH. On February 6, TV journalist Osman Drina
was verbally and physically assaulted by local policemen in
the town of Zenica, where he was reporting on a women’s
basketball league. When the incident was reported, the
Ministry of the Interior opened an investigation, but no
results had been announced by year’s end. In September, a
journalist for Dnevni List, Nevres Dedic, was attacked by a
store owner when he attempted to take photos of a police
raid of the store. Criminal charges were filed, but the case
remained pending. Self-censorship is a widespread problem,
as outlets are under pressure not to act against the
economic interests of their owners.

According to IREX, Bosnia and Herzegovina has 11 daily
newspapers, dozens of weekly and monthly newspapers, 143
radio stations, 44 television stations, and 6 news agencies,
of which 2 are state owned, 2 are privately owned, and 2 are
owned by religious organizations. The public television and
radio stations in the two constituent republics are the most
influential broadcasters in the country, although there are
also several private TV stations with near-national reach. The
print media is dominated by privately owned newspapers.
Especially during the current economic downturn, the
number of media outlets outstrips the amount of available
advertising. This has led to increasing ethnic fragmentation
and dependence on government and party financing. The
internet is unrestricted, and 52 percent of the population had
access in 2010.

Page 2 of 2

9/14/2011http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=8001&year...


