? FREEDOM HOUSE

Freedom Of The Press - Burundi (2011)

Status: Not Free

Legal Environment: 22
Political Environment: 30
Economic Environment: 22
Total Score: 74

While Burundi’s constitution provides for freedom of
expression, this right is rarely respected in practice. Much of
the current media legislation is vague and not favorable for a
free press. The 1997 Press Law forbids the dissemination of
“information inciting civil disobedience or serving as
propaganda for enemies of the Burundian nation during a
time of war.” The 2003 Media Law also provides for harsh
fines and prison terms of up to five years for the
dissemination of information that insults the president or is
defamatory toward other individuals. In 2006, legislation
was proposed that would more accurately define the
responsibilities and limitations of journalists, but little
progress has been made, and criminal prosecutions for libel
and defamation continue to be used by the authorities to
deter critical journalism. In August 2010, Thierry
Ndayishimiye, editor of the newspaper Arc-en-Ciel, was
detained on a libel charge for an article detailing alleged
corruption and embezzlement of funds at the state energy
company. He was released on bail two days later.

The government continued to be intolerant of criticism,
leading to widespread self-censorship in both private and
state-run media. During the months surrounding the June
presidential election, officials often denied the media access
to information. Before the election, the minister of the
interior prohibited the broadcast of political debates, despite
protests from the National Communications Council and
party leaders. In addition, the police and political party
activists routinely beat and threatened several journalists
covering the elections. A journalist with the privately owned,
pro-opposition Radio Publique Africaine (RPA), Emmanuel
Ndayishimiye, was attacked and hit with bricks by police
officers on his way home in June. Another RPA staff member,
Faustin Ndikumana, in September was arrested and detained
by intelligence officials for “illegally transporting weapons.”
In what appeared to be a pattern of harassment, several
other RPA staff members were also interrogated by
authorities in September.

The government dominates Burundi’'s media industry. It
owns Le Renouveau, the only daily newspaper, as well as the
public television and radio broadcasters, National Radio and
Television of Burundi. Two private television stations also
operate. The state radio outlet is the only one with national
coverage; while nearly a dozen private stations provide a
more balanced range of viewpoints, many of them operate
across a very limited range. Radio remains the most widely
used medium for information dissemination. There are up to
eight private newspapers, but they do not publish regularly,
their readership is limited, and they are hampered by
financial and infrastructural constraints. Several dozen
private internet and fax-based news sources complement the
traditional media landscape.

http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=8008& year ...

Page 1 of 2

9/14/2011



Owing to economic and infrastructural limitations, only 2.1
percent of the population accessed the internet in 2010.
There are no apparent government restrictions on internet
access, although the National Communications Council bars
websites from “posting documents or other statements by
political organizations that disseminate hate or violence,”
and the government appears to be equally intolerant of
criticism that appears online. In July, renowned journalist
Jean Claude Kavumbagu was detained on treason charges.
Kavumbagu, the editor of the online Net Press news agency,
had been previously imprisoned on five occasions, most
recently for seven months on criminal defamation charges.
The July arrest was the result of an article criticizing
Burundi’s security forces and their ability to defend the
country against possible terrorist attacks. Kavumbagu
remained in detention at year’s end after judges dismissed a
release application in September.

http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=8008& year ...

Page 2 of 2

9/14/2011



