
Print

Freedom Of The Press - China (2011)

Status: Not Free
Legal Environment: 29
Political Environment: 34
Economic Environment: 22
Total Score: 85

China’s media environment remained one of the world’s
most restrictive in 2010. The Chinese authorities kept a tight
grip on traditional and online media coverage of a range of
politically sensitive topics. In 2010, that included stifling
independent reporting and writing about the Nobel Peace
Prize awarded to jailed Chinese dissident Liu Xiaobo in
December. Liu was one of dozens of activists, dissidents, and
journalists who remained in jail for their writing at year’s
end. Minority-language journalists were at particular risk. A
fresh series of arrests targeted Tibetan and Uighur reporters
and editors, who were accused of threatening the state or
promoting a separatist cause. However, despite the threats,
domestic journalists continued to push the limits of
permissible expression, lobbying for expanded rights and
freedom from physical attack.

Article 35 of the constitution guarantees freedom of speech,
assembly, association, and publication. However, such
provisions are subordinated to the national interest as
defined by the courts, and the constitution cannot be
invoked in court as a legal basis for asserting individual
rights. Judges are appointed by and generally follow the
directives of the ruling Chinese Communist Party (CCP),
particularly in politically sensitive cases. There is no press
law that governs the protection of journalists or punishment
of those who attack them. Instead, vague provisions in the
criminal code and state-secrets legislation are routinely used
to imprison journalists and other citizens for the peaceful
expression of views that the CCP considers objectionable. In
April, the state-secrets law was revised. But instead of
narrowing the definition of what is off-limits, the law
extended responsibility to internet and telecom firms to
monitor “secret” content. Journalists and their sources
remained at risk. An open-government ordinance went into
effect in 2008, and was hailed by some observers as an
advance for freedom of information. But journalists have had
limited success in using it, according to Hong Kong
University’s China Media Project, due to an official culture of
secrecy and a lack of legal recourse. Journalists and other
media workers are required to possess government-issued
press cards in order to be considered legitimate journalists,
and must pass annual political tests in order to maintain
their registration. Those who violate content restrictions risk
having their press-card renewals delayed or rejected, being
blacklisted altogether, or facing criminal charges.

The CCP maintains direct control over news media coverage
through its Central Propaganda Department (CPD). This is
reinforced by an elaborate system of vaguely worded
regulations and laws. Taboo topics include calls for greater
autonomy in Tibet and Xinjiang, relations with Taiwan, the
Falun Gong spiritual group, and any criticism of CCP leaders.
In addition, the CPD and provincial censors issue secret

Page 1 of 5

9/14/2011http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=8016&year...



directives restricting coverage of breaking news as well as
broad areas of content.Reporting on the WikiLeaks
disclosures was forbidden, according to international news
reports, and the site itself was blocked. And local propaganda
departments issued directives on topics as apparently neutral
as car crashes and as personally damning as the online diary
posted by a Guangzhou propaganda official’s mistress,
according to Berkeley-based China Digital Times. Topics of
particular sensitivity are limited strictly to coverage provided
by the official Xinhua News Agency.

In October, the Norwegian Nobel Committee announced that
imprisoned Chinese democracy advocate Liu Xiaobo would be
awarded the 2010 Nobel Peace Prize for his “long and non-
violent struggle for fundamental human rights in China.” Liu
has been jailed since 2008, and is serving an 11-year
sentence on charges of “inciting subversion of state power.”
The lead author of the prodemocracy manifesto Charter 08,
he has also been a frequent critic of Communist rule in
China. In advance of the Nobel Peace Prize ceremony, news
outlets were instructed not to report on, broadcast excerpts
from, or post links about the event, or to publish Liu’s
writings. The award highlighted China’s regime of censorship,
and internationally, Beijing reacted with anger, denouncing
the decision and calling Liu a “criminal.” Although news was
suppressed within China, in some corners of the country, a
debate simmered and occasionally rose to the surface. Just
days after the committee made its October announcement,
23 pro-reform CCP elders submitted an open letter to the
National People’s Congress. The letter—which was dated
before the announcement and made no mention of Liu—
called for an end to media control and a full realization of the
press freedom guarantees of the Chinese constitution. In the
days running up to the event, Chinese lawyers, activists, and
writers supportive of Liu faced harassment, blocks in internet
and cell phone use, and detention, according to the Hong
Kong–based Chinese group Human Rights Defenders.

CCP leaders use control of the media to propagate positive
views of the party and government, while vilifying those
deemed to be their enemies. During 2010, the authorities
also continued to employ more subtle means to “guide” news
coverage. This included proactively setting the agenda by
allowing key state-run outlets to cover ostensibly negative
newsin a timely but selective manner, then requiring that
other media and internet portals restrict their reporting to the
established narrative. The aim is to preempt less favorable
coverage by bloggers, foreign journalists, and more
aggressive commercial news outlets. Journalists who
attempted to investigate or report on controversial issues,
criticized the CCP, or presented a perspective that conflicted
with state propaganda directives faced the risk of
harassment, job loss, and abuse. Bao Yueyang, the party-
appointed editor and publisher of the China Economic Times,
was removed from his post in May after the newspaper ran
an investigative report by well-known investigative journalist
Wang Keqin, according to international news reports. The
report alleged that health officials in Shanxi province had
mishandled vaccines that were given to children, resulting in
four deaths.

Those who cross the party-determined lines can also face
arrest. According to international media freedom watchdogs,
at least 30 journalists were in prison at the end of 2010. The
estimate is likely to be low, given the difficulty of collecting

Page 2 of 5

9/14/2011http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=8016&year...



accurate information. Several of the year’s imprisonments
highlighted the sensitivity of writing about protests against
Han Chinese rule in Xinjiang and Tibet. Those imprisoned
included Gheyret Niyaz, a former newspaper journalist and
the administrator of a website called Uighur Online. He was
sentenced to 15 years in prison in July on charges that he
endangered state security. Charges stemmed from an
interview he gave to a Hong Kong magazine in which he
criticized official handling of July 2009 protests in Urumqi
that turned violent. Three Tibetan writers, Jangtse Donkho,
Buddha and Kalsang Jinpa, were sentenced in December to
jail terms of between three and four years on charges that
they incited separatism. The three had written about the
Tibetan protests of 2008 in a small, locally distributed journal
called Shar Dungri (Eastern Snow Mountain), according to
Radio Free Asia.

Several high-profile cases of violence against reporters
highlighted a growing area of concern. Late in the year,
Northern Xinjiang Morning Post reporter Sun Hongjie died
after he was beaten by six men at a construction site.
Authorities in Xinjiang said the assault was unrelated to his
journalism. However, his colleagues were skeptical, saying
Sun’s investigative reporting may have made him a target,
according to international news reports and global
watchdogs. Over the summer, science writer Fang Shimin
used his Sina microblog account to draw attention to a brutal
attack on a collaborator, science reporter Fang Xuanchang.
Months later, he too was attacked. But public attention to the
violence may have spurred police action; four suspects were
arrested in September. In a special report, the New York–
based Committee to Protect Journalists said the incident was
part of a growing trend of press freedom advocacy in China.
The organization found that Chinese journalists are
increasingly coming to the defense of their colleagues and
advocating their right to report the news without fear of
retribution.

But Chinese authorities ceded little ground at home, while
investing considerably in media platforms designed to
disseminate state-sanctioned messages beyond national
borders. Officials lashed out at countries that sought to honor
the year’s Nobel Peace Prize awardee. State-run Xinhua News
Agency launched an English-language news channel to
broadcast internationally, and the official China Daily
expanded its overseas operations. At the same time, foreign
media companies operating in China found themselves under
attack. Conditions for foreign journalists remained severely
restricted and fell short of international standards. Since
2007, foreign journalists have been free of travel restrictions
in most areas and allowed to conduct interviews with private
individuals without prior government consent. However, the
looser rules do not apply to correspondents from Hong Kong,
Macau, or Taiwan, and travel to Tibet and other politically
sensitive regions still requires prior approval and close
supervision by authorities.

Media outlets are abundant in China, but the reforms of
recent decades have allowed the commercialization of outlets
without the privatization of ownership. Most cities have their
own newspaper published by the local government or party
branch, as well as more commercialized subsidiaries whose
revenue comes from advertisements rather than government
subsidies. Some observers argue that the commercialization
of the market has shifted the media’s loyalty from the party

Page 3 of 5

9/14/2011http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=8016&year...



to the consumer, leading to tabloid-style and sometimes
more daring reporting. Others note that reforms have
opened the door for economic incentives to reinforce political
pressure and self-censorship, as publications fear the
financial costs of being shut down by the authorities as well
as a loss of advertising revenue should they run afoul of
powerful societal actors.

The prevailing salary arrangements generally pay journalists
only after their stories are published or broadcast. When a
journalist writes an article that is considered too
controversial, payment is withheld, and in some cases the
journalist must pay for the cost of news gathering out of his
own pocket. A small number of elite media outlets combat
such deterrents to aggressive reporting by paying journalists
even for reports that are subjected to censorship. This has
resulted in a few outlets championing popular causes and
printing embarrassing exposures of official malfeasance,
though media personnel who engage in such journalism can
be fired or arrested. Corruption among Chinese journalists
continued in 2010, and payments from public relations firms
to journalists for attending press conferences remained a
common phenomenon.

China is home to the largest number of internet users
globally, with the figure reaching 450 million, approximately
34 percent of the population. The government has long
employed an extensive surveillance and filtering system to
prevent Chinese users from accessing material that is
considered obscene, harmful to national unity, or politically
subversive. Efforts to censor and control internet content
have intensified markedly in recent years. However, owing to
technological advancements and the efforts of domestic and
overseas activists, the suppression of information has
become more difficult in recent years. Despite the
authorities’ multilayered apparatus for controlling online
content, the sheer volume of internet traffic and the speed
with which information can spread has created some
opportunities for exposure of local corruption and open
political discussions, so long as taboo keywords are avoided.
A growing number of Chinese also use proxy servers to
circumvent internet restrictions and receive illegal satellite
transmissions. As some journalists and media outlets push
the limits of permissible coverage, reporting by local
commercial outlets is amplified via the internet, giving their
stories a wider audience. Restrictions on the flow of
information are tighter in the ethnic minority areas of Tibet
and Xinjiang than in the rest of the country. In Xinjiang, a
near-complete internet blackout, instituted in the wake of
violent riots in 2009, was not lifted until May. International
telephone services and text messaging were also restored
that month.

In addition to technical filtering, the Chinese authorities
require private companies running a wide variety of websites
to censor the content they host in accordance with official
directives; firms that do not comply with official requests to
remove content risk losing their business licenses or having
their website shut down.Foreign internet companies have
also cooperated with the Chinese government on censorship
enforcement. Google’s announcement in January that it was
no longer willing to censor its search results led to a face-off
with authorities over whether it could continue to operate in
the country. Google said its decision had stemmed in part
from a discovery that a sophisticated cyberattack had been

Page 4 of 5

9/14/2011http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=8016&year...



launched at its system, apparently aimed at infiltrating the
accounts of human rights activists. In March, at least a
dozen journalists and activists found that their Yahoo e-mail
accounts had also been compromised. The authorities, going
beyond the blocking of content, have taken steps in recent
years to actively guide online discussion. Since 2005, the
government has recruited and trained an army of web
commentators, known as the Fifty Cent Party, to post
progovernment remarks. Some estimates place their number
at over 200,000.

Page 5 of 5

9/14/2011http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=8016&year...


