? FREEDOM HOUSE

Freedom Of The Press - Comoros (2011)

Status: Partly Free

Legal Environment: 14
Political Environment: 19
Economic Environment: 15
Total Score: 48

Although the freedoms of speech and of the press are
protected by the 2001 constitution, the Comoran
government partially restricts these freedoms. In practice,
journalists are subject to harassment and harsh defamation
laws, and self-censorship is reportedly widespread. The
authorities have in past years arrested journalists, seized
newspapers, and silenced broadcast outlets for reports that
were found to be objectionable, although these practices are
less common under the current administration. It is yet to be
seen how a referendum on constitutional changes—which
passed with 93.9 percent of the vote in May 2009—will
impact freedom of the press. The reforms, which extend the
term of President Ahmed Abdallah Sambi until 2011, also
empower him to dissolve the federal parliament and rule by
decree with parliament’s approval.

On semiautonomous Anjouan island, under the renegade
regime of Colonel Mohamed Bacar, press freedom was
curtailed and several reporters were harassed and detained
in the year before his removal by an African Union military
force in March 2008. No progress was made in either the
2007 arrest and beating of four journalists by Anjouan
policemen, or the detention of radio reporter Elarifou
Minihadji of the Comoran Foundation for Human Rights.
Since the removal of Bacar, all journalists in detention have
been released, and there have been no reports of media
harassment on the island. In the past, the media
environment has varied considerably among the union’s
three islands, with slightly greater levels of freedom on
Grand Comore and Moheli and greater levels of repression
on Anjouan.

Comoros has six independent newspapers and one state-
owned weekly, Al-Watwan. In addition to the state-owned
Radio Comoros and Television Nationale Comorienne, several
other regional and private stations have proliferated in
recent years and are funded predominantly by donations
from locals as well as from citizens living abroad. The
Anjouan regional government operates its own stations
under Radio-Television Anjouanaise (RTA), and public radio
from the French island of Mayotte is popular. Although the
internet is available and unrestricted by the government,
poverty, illiteracy, and a poor telecommunications
infrastructure limited access to 5.1 percent of the population
in 2010.

http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=8018& year ...

Pagelof 1

9/14/2011



