Page 1 of 2

? FREEDOM HOUSE

Freedom Of The Press - Congo, Democratic
Republic of (Kinshasa) (2011)

Status: Not Free

Legal Environment: 25
Political Environment: 32
Economic Environment: 24
Total Score: 81

The laws of the Democratic Republic of Congo (DRC) and the
country’s 2005 constitution provide for freedom of speech
information, and the press, but these rights are limited ir
practice by President Joseph Kabila’s government and various
nonstate actors. Officials have used an array of regulations
and laws to restrict free speech and suppress politica
criticism, including bringing criminal charges against
journalists and shutting down broadcast operations. Severa
journalists were charged under DRC’s repressive crimina
defamation laws. In July 2010, the editor of Le Monitor,
Pascale Mulunda, was arrested and accused of libel. Aftel
three weeks, he was released on bail but placed or
probation, and his case remained pending at year’s end. Ir
November, the publisher of Africa News, Achille Kadime
Mulamba, was sentenced to eight months in prison ir
connection with a story alleging embezzlement of public
funds. He was free on appeal at year’s end. Journalists were
also subject to a range of vague anti-state charges
Beginning in April, Jullson Eninga of the Kinshasa newspapel
Le Journal spent five months in prison while on trial foi
treason after he published a communiqué by a militia group
Eninga was eventually acquitted and released. Local medic
outlets are also subject to regulation by the High Authority or
Media (HAM). The agency’s mandate is to ensure freedom o
expression, but it has the power to temporarily suspenc
outlets for hate speech and other serious ethica
transgressions, and its decisions have at times been criticizec
as politically biased. In October 2009, the National Assembly
passed a bill establishing yet another regulatory agency, the
High Council for Broadcasting. Press freedom groups have
expressed concerns about the transparency of the selectior
process for council members; however, the council was nof
established at year’s end.

The trend of attacks and harassment that journalists have
faced in the past continued in 2010. In September, 31 loca
and international press freedom groups wrote a letter tc
Kabila reporting “an increase in deliberate attacks or
journalists and media in the past two months, attacks that
could foreshadow even greater repression” in the run-up tc
presidential and legislative elections scheduled for Novembel
2011. In June, one of Congo’s most senior and prominent
human rights activists, Floribert Chebeya, was murdered ir
Kinshasa, compounding fears over freedom of expression
Government officials and security agents throughout the
country frequently harass critical journalists and medic
outlets, often via the national intelligence agency, known as
the ANR. About 17 local journalists spent at least 48 hours ir
jail in 2010, some without charge, according to the
Congolese press freedom group Journaliste en Danger (JED)
One reporter, Tumba Lumembu of the newspaper Tempéte
des Tropiques, was held incommunicado in ANR custody fol

http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=8169& year... 9/14/2011



two weeks in September before being formally accused of
“insulting the head of state.” He was then transferred to
prison and finally exonerated in November.

Nonstate actors, including armed groups, also subjected
local journalists to threats and abuse. Journalists working in
the east, where a two-year military offensive against
foreign-origin armed groups is ongoing, were particularly
vulnerable to threats and self-censorship. In April 2010,
cameraman Patient Chebeya Bankome was murdered in
Beni, North Kivu province, the fifth local journalist to be
killed in the turbulent Kivus region since 2007. Three soldiers
were quickly convicted of the murder, but JED called for the
investigation to be reopened, arguing that the trial was
rushed and that the facts behind the case had not been
sufficiently established. In October, Congolese authorities
allowed Radio France Internationale (RFI), a major source of
news for many residents, to begin broadcasting again after
being forced off the air in 2009. However, local radio stations
remained subject to the whims of local authorities. For
example, three radio stations connected to exiled former
presidential candidate Jean-Pierre Bemba (currently on trial
before the International Criminal Court) were shuttered for
three days in July. In September, rural community radio
station Radio Bandundu FM was shuttered for a month on
the orders of a provincial governor after he was criticized by
a talk show guest.

The population of DRC largely relies on radio broadcasts for
the news due to high rates of illiteracy and the relatively
high costs of newspapers and television. Many private
newspapers are nonetheless published, particularly in
Kinshasa, and although they are not always objective, they
are often highly critical of the government. Private
newspapers must pay a license fee of 250,000 Congolese
francs ($280) and meet other administrative requirements
before operating. There are several hundred privately owned
radio and television stations, in addition to three state-
owned radio stations and a state-owned television
station.The state broadcasters reportedly favor Kabila’s
party, though other political parties represented in the
government are occasionally granted access. The UN
peacekeeping mission in DRC, known as MONUC, operates
the only nationwide independent radio network, Radio Okapi,
which has set new standards for reporting and media
objectivity in a volatile political scene. Many media outlets
are reportedly owned by public figures and businessmen,
and are used for political propaganda rather than objective
reporting. Journalists at major outlets are usually poorly paid
and lack sufficient training, leaving them vulnerable to
bribery and political manipulation. While internet access has
spread in urban areas thanks to the proliferation of private
internet cafes, only 0.72 percent of the population accessed
the internet in 2010. The government does not engage in
internet censorship.

http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=8169& year ...

Page 2 of 2

9/14/2011



