Page 1 of 2

? FREEDOM HOUSE

Freedom Of The Press - Congo, Republic of
(Brazzaville) (2011)

Status: Partly Free

Legal Environment: 16
Political Environment: 21
Economic Environment: 17
Total Score: 54

There was little change in the press freedom environment ir
the Republic of Congo in 2010, although fewer infringements
were reported than in the election year of 2009. The
constitution and the law recognize freedom of the press, but
certain types of speech, such as incitement of violence ol
ethnic hatred, are criminalized and carry monetary penalties
The law provides for revoking the accreditations of journalists
at government and foreign-owned media outlets if theil
reporting reflects adversely on the government’s image
although there have been no reports of such revocations ir
recent years. In May 2010, the High Council on Freedom o
Communication issued new censorship orders, which resultec
in the suspension of the weeklies Le Trottoir and Le Choc fol
two months and three months, respectively. The broadcastel
Forum TV and Radio also was suspended for its critica
commentary of the government.

The government under President Denis Sassou-Nguesso has
a long history of human rights violations, includinc
extrajudicial killings, arbitrary imprisonment, abuse o
detainees, official impunity, and restrictions on freedom o
the press and freedom of association. In 2009, journalist anc
activist Bruno Jacquet Ossébi died of injuries sustained in ¢
house fire that killed his companion and her two children
Ossébi had recently reported on corruption in the
management of Congo’s oil wealth. The Brazzaville fire
service identified the cause as a short circuit, although in ¢
subsequent interview with the Committee to Protec
Journalists, the commander of the Brazzaville fire rescue
center admitted that the finding was not based on a forensic
investigation. The fire coincided with a similar fire at the
house of exiled dissident Benjamin Toungamani in France
Toungamani and Ossébi had been planning to join ar
international lawsuit against Sassou-Nguesso. Ossébi’s deatf
was ruled an accident, and no further developments in the
case have subsequently come to light. There were severa
other reports of harassment of journalists around the time o
the July 2009 presidential elections, but no similar incidents
were reported in 2010.

Most Congolese get their news from television and radio
There are five television stations in Congo: state-run Télé-
Congo expresses the government’s views, two private
channels are owned by relatives of Sassou-Nguesso, one
private channel is owned by Army General Norbert Dabira,
and the remaining private channel is named for the
president’s older brother. However, there have been reports
that some private channels have been more critical of the
government in recent years. Of the country’s six radic
stations, three are government-owned and the remaininc
three are private but exhibit a progovernment bias. Prini
media are more independent and critical, occasionally

http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=8168&year... 9/14/2011



Page 2 of 2

publishing letters from opposition leaders, but are heavily
concentrated in Brazzaville and do not reach far into rural
parts of the country. The internet and satellite TV are
unrestricted but not widely used, with only 5 percent of
population having access to the internet in 2010.

http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=8168&year... 9/14/2011



