? FREEDOM HOUSE

Freedom Of The Press - Egypt (2011)

Status: Not Free

Legal Environment: 23
Political Environment: 24
Economic Environment: 18
Total Score: 65

Status change explanation: Egypt declined from Partly
Free to Not Free as a result of a crackdown prior to and
during the November2010 parliamentary elections, which
included legal harassment, spurious arrests, and violations of
due process against journalists and bloggers. The pre-
election period also saw satellite television outlets and text-
message based news services banned; both are key outlets
for disseminating independent views.

The crackdown on the media and professional and citizen
journalists intensified in 2010 as the government imposed a
series of restrictions and suspensions in the months leading
up to the November parliamentary elections. The
government ramped up its attempts to muzzle the press
throughout the year, using a range of tactics including filing
spurious charges, harassing and arresting journalists and
bloggers, and violating due process, even as the Emergency
Law continued to have a chilling effect, and regulatory
bodies sought new ways to restrict freedom of expression
and information. Meanwhile, the blurred line between
professional journalists and political activists remained an
ongoing challenge to press freedom.

Although Egypt’s constitution devotes an entire chapter to
defining the rights, responsibilities and authorities of the
press, the Emergency Law that remained in place at year’s
end abrogates these freedomsby allowing the authorities to
ban publications for reasons of national security or public
order, and to try offenders in military tribunals with limited
right to appeal. Article 48 of the constitution prohibits
censorship, except under Emergency Law. Article 47
ostensibly guarantees the freedom to both express and
publicize opinion via any technological medium, but
approximately 35 articles in various laws specify penalties
for the media, ranging from fines to prison time.

In addition to the Emergency Law, the Press Law and penal
code provisions circumscribe the media, despite
constitutional guarantees of press freedom. Even after the
Press Law was amended in 2006, dissemination of “false
news,” criticism of the president and foreign leaders, and
publication of material that constitutes “an attack against the
dignity and honor of individuals,” or an “outrage of the
reputation of families” remain criminal offenses that are
prosecuted selectively by the authorities. Penalties include
fines ranging from 5,000 to 20,000 Egyptian pounds ($900
to $3,600) for press infractions, and up to five years in
prison for criticizing the president or a foreign head of state.
During the year, dozens of defamation and other cases were
filed against journalists and media outlets. For example,
veteran journalist and government critic Ibrahim Eissa has

http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=8031& year...

Page 1l of 4

9/14/2011



faced numerous criminal defamation charges over the past
few years; as of October 2010, the Committee to Protect
Journalists (CPJ) reported that Eissa had had 65 cases filed
against him in his career for violating Egypt’s press law, 30
of which remained pending. Former newspaper editor Magdy
Hussein, who had been imprisoned for political activism but
should have been due for standard early release, was
imprisoned for an additional year and fined after a 14-year-
old defamation case regarding an interior minister was
resurrected in July.Journalists have few professional
protections and no right to access of information, and remain
vulnerable to prosecution under these laws, although some
journalists have asserted their independence and proved
willing to stand up to the state.

Spurious and trumped up charges are also used to intimidate
and silence journalists and bloggers. Award-winning digital
journalist Wael Abbas was <charged with selling
communications services without a license, and because
neither he nor his lawyers were ever informed of the trial
date, he was sentenced in absentia to six months in prison
and fined 500 Egyptian pounds ($86). Although the
conviction was ultimately thrown out, the threat of multiple
charges for the same alleged crime and the ensuing legal
battles exert a chilling effect on bloggers and journalists
more widely. Imprisoned journalists and bloggers are
routinely denied the right to due process and are subjected
to ill-treatment and even torture. Authorities in Egypt
continued to imprison blogger Hani Nazeer without trial
despite six rulings by the administrative court requiring his
release. Nazeer’'s lawyers reported that they were not
allowed to see their client and said that he had been
mistreated, a common claim by citizen journalists imprisoned
for their writing. Nazeer was released in July 2010, but was
arrested again under Emergency Law in October. Blogger
Kareem Amer, who had been imprisoned in 2006 in a
landmark case as a result of his online writings, was released
in November 2010 after he had finished serving his four-year
sentence, but reported being beaten prior to his release from
prison.

Licensing of all media, including newspapers, is controlled by
the government. The president heads the High Press Council,
which must approve all nhew newspaper licenses along with
the cabinet and security services. Meanwhile, the Egyptian
Radio and Television Union (ERTU), which is under the
control of the Information Ministry, is in charge of granting
radio and television licenses. A draft audiovisual
broadcasting bill that would assign penalties ranging from
one month to three years in prison for “attacking social
peace, national unity, public order and society’s values”
remained under consideration in parliament. The bill also
provides for the creation of a national broadcasting
regulatory agency headed by Information Ministry officials
and members of the state security services. The agency
would be empowered to withdraw news outlets’ licenses
arbitrarily. In 2010, satellite television stations bore the
brunt of censorial and regulatory harassment. On October
19, the Information Ministry suspended 12 television stations
carried by the state-owned NileSat service. According to
Reporters Without Borders, the state-controlled satellite
television operator also stopped transmission of at least
eight additional stations not on the list. Twenty others
received warnings. The stations allegedly broadcasted
programs without the proper permissions, or were accused

http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=8031& year...

Page 2 of 4

9/14/2011



of inciting intolerance and extremism.Also in October, the
National Telecommunication Regulatory Authority imposec
several new rules aimed at restricting live coverage o
election news, including rules effectively preventing live
broadcasts by private production companies, which provide
coverage to a range of international and domestic
broadcasters.

Officials also stepped up interference over media content ir
other ways. On October 3, the popular talk show Baladne
Belmasry, hosted by Ibrahim Eissa on the ON TV satellite
channel, was pulled off the air. Two days later Eissa was firec
as editor-in-chief of the independent A/-Dustour newspapel
after the leader of al-Wafd party, Sayyid al-Badawi, paid $¢
million to buy the paper in a deal that unconfirmed medic
accounts claimed was brokered by the opposition party anc
the government to ensure the former a bigger gain in the
elections. Eissa had refused the new owner’s request not tc
publish an article by opposition figure Mohammed el-Baradei.
although al-Badawi claimed his termination was due to ¢
labor dispute. Also in October, the information minister, Anas
el-Feqqi, suspended a popular sports commentator on the
government-owned Nile Sport station after he criticized the
interior ministry for failing to maintain order when a sportinc
match got out of hand.

Approximately 1,000 activists, among them bloggers anc
citizen journalists, were arrested in the lead up to the
election. According to Human Rights Watch, at least 1(
journalists were arrested or detained while attempting tc
cover the elections. Journalists reported being barred fromr
entering polling stations even when they produced the
required permits, including Al Jazeera English correspondent
Adam Makary, who was barred from six different pollinc
stations. CPJ noted that police and security forces beat anc
detained journalists, confiscated and destroyed footage anc
notes, and posed as journalists in order to spy on civil society
activists and the opposition (a technique which is commonly
used to obtain information, according to reports). The
independent A/-Dustour reported that journalist Buthayne
Kamel was approached by someone posing as a journalist
from Al-Akhbar that she suspected was in fact a state
security officer due to his questioning of her in a mannel
inconsistent with a journalist.

Opposition journalists continued to face persecution in 201(
as intimidation and harassment of the press remained ¢
problem even when elections were not a central concern. Ir
January, 19 activists, including bloggers and journalists, were
arrested by government forces while traveling to Southerr
Egypt to mourn the deaths of victims of prior sectariar
violence against the Coptic Christian minority. Additionally,
protesters and journalists were assaulted by security forces
in Cairo in April after demanding an end to the 29-year state
of emergency. Another blogger was tried in military court,
despite the fact that he is a civilian, because he allegedly
published false information about the military on his blog.

Although there are more than 500 newspapers, magazines,
journals, and other periodicals in Egypt, this apparent
diversity disguises the government’s role as a media ownel
and sponsor. A majority of print outlets are still in the hands
of the state, which also owns 99 percent of newspaper retai
outlets, and individuals cannot own more than a 10 percent
stake in any newspaper (although in practice this restrictior

http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=8031& year...

Page 3 of 4

9/14/2011



is enforced unevenly). Editors of Egypt's three largest
newspapers, Al-Ahram, Al-Akhbar, and Al-Gomhorya, are
appointed by the president. Print media production anc
distribution is also controlled by the state. All terrestria
television broadcasters—two national and six regional—are
owned and operated by the governmentthrough the ERTU
There are, however, four privately owned, independent
satellite channels and several pan-Arab stations that attraci
wide viewership. The government supports state medic
directly and through advertising subsidies, and independent
media face significant financial challenges. Lack o
professionalism and low salaries that encourage bribery are ¢
challenge to journalism in Egypt. The state-owned Al-Ahrarr
newspaper, for example, altered a photo of President
Mubarak’s meeting with U.S. President Barack Obama tc
make it appear as if Mubarak was leading a group o
dignitaries. The Photoshop trick was quickly revealed anc
ridiculed throughout the press and blogosphere.

Egypt does not filter internet access, although the
government can repress internet activism wusing the
Emergency Law. At the end of 2010, 26.74 percent o
Egyptians accessed the internet regularly. Starting in 2009,
authorities increasingly targeted citizen journalist bloggers af
the airport and confiscated their equipment and data. Ir
2010, they continued to target these independent voices,
confiscating computers, passports, and mobile phones o
several citizen journalist bloggers, including Wae
Abbas,Magdi Saad, Abdel Rahman Ayyash, and Ahmed Abt
Khalil. Egypt has at least 55.4 million mobile phone users
making cell phones one of the most important means o
communication and information exchange. Text message-
based news services that have emerged over the past couple
of years enable people to get headlines on their mobile
phones, but on October 11, the Telecommunications
Regulation Authority imposed new regulations requiring news
companies to obtain a permit from the Ministry o
Information and the Supreme Press Council in order to senc
mass text messages. The license could cost up to $88,000,
and restricts the ability of the public to obtain up-to-the-
minute information. The new regulations were widely seen as
an attempt to restrict information prior to the Novembel
elections, and to make it more difficult to disseminate
information and organize via text message.

http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=8031& year...

Page 4 of 4

9/14/2011



