Page 1 of 2

? FREEDOM HOUSE

Freedom Of The Press - Equatorial Guinea
(2011)

Status: Not Free

Legal Environment: 27
Political Environment: 36
Economic Environment: 27
Total Score: 90

The 30-year-old regime of President Teodoro Obiang
Nguema Mbasogo continued to control Equatorial Guinea’s
media with a heavy hand in 2010. Freedoms of expression
and of the press are legally guaranteed, but these rights
were ignored in practice. As in past years, the government
relied on its extensive powers under the Law on the Press,
Publishing, and Audiovisual Media to severely restrict press
freedom, making the country one of the world’s most
censored media environments. Although journalists in recent
years have been permitted to voice mild or vague criticism of
government institutions, criticism of the president, his
family, other high-ranking officials, and the security forces
was not tolerated. Almost all local coverage was orchestrated
or tightly controlled by the government, and there were no
laws guaranteeing freedom of information. Local journalists
and private publications were required to register with the
government through a prohibitively complex and
bureaucratic process. Following widespread criticism from
human rights and media advocates, prominent African
leaders, and scientists and health professionals, UNESCO
announced in October 2010 that it was indefinitely
suspending its $3 million Obiang Nguema Mbasogo
International Prize for Research in the Life Sciences, which
was set up in 2008; the controversial prize had sparked a
global backlash due to Nguema’s abysmal record on human
rights and economic transparency.

Local journalists were subject to systematic surveillance and
frequently practiced self-censorship. In February 2010, a
journalist with the state-run radio in the mainland city of
Bata, Pedro Luis Esono, was detained for three days after he
reported on-air the alleged discovery of seven bodies at a
city dump. In April, Samuel Obiang Mbana, a local stringer
for Agence France-Presse (AFP) and the Gabon-based Africa
No. 1 radio, was detained by police for several hours after he
attempted to cover arrivals for a regional summit in central
Africa. Mbana, one of a tiny number of Equatoguinean
journalists who have worked for foreign media, was arrested
by presidential security agents at the Malabo International
Airport and accused of working without proper
accreditation—an accusation which he denied, according to
Reporters Without Borders. Mbana’s predecessor
correspondent for AFP, Rodrigo Angue Nguema, was a
frequent target of government ire, and was held for four
months in Black Beach Prison in 2009 in connection with
defamation charges brought by the head of the national
airline, Ceiba. Foreign journalists were not able to report
freely, and at times were denied visas.

The most influential medium is radio, but all domestic radio

and television stations were operated by the government or
members of the president’s family. Applications to open

http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=8033&year... 9/14/2011



private radio stations have been pending for several years
but remained unapproved. The Roman Catholic Church
applied to establish a radio station in 2007, but the
government had not granted authorization by the end of
2010. At the same time, uncensored satellite broadcasts
were increasingly available to those who could afford the
service. The government operated at least two newspapers,
while a handful were published by nominally independent
figures or members of the tiny political opposition. The
country has little of the infrastructure necessary for
independent media to operate, such as printing presses and
newspaper retailers, and the lack of a well developed local
private sector hindered media outlets’ ability to raise
revenues through paid advertisements. Due to low literacy
rates, international print media were generally unavailable in
the rural areas.

The government did not restrict internet access, although
the authorities were believed to monitor citizens’ e-mails and
internet use. According to the U.S. Department of State, the
internet has replaced broadcast media as the primary
medium for opposition views. According to International
Telecommunication Union statistics for 2010, an estimated 6
percent of the population accessed the internet.

http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=8033& year...

Page 2 of 2

9/14/2011



