? FREEDOM HOUSE

Freedom Of The Press - Ethiopia (2011)

Status: Not Free

Legal Environment: 27
Political Environment: 33
Economic Environment: 18
Total Score: 78

The political climate in Ethiopia in 2010 was heavily
influenced by national elections that took place in May, which
saw the ruling party, the Ethiopian People Revolutionary
Democratic Front (EPRDF), and its affiliates, win all but two
seats in the parliament. The government took a variety of
measures to secure greater control over the country, avoid
the unrest that accompanied parliamentary elections in
2005, and ensure an electoral outcome favorable to itself. To
this end, journalists and opposition figures were intimidated
and harassed, but, most importantly, the EPRDF used state
resources to support its political platform, creating an
uneven playing field for other parties to compete.

The constitution guarantees freedom of the press, but this
right is often restricted in practice. The Freedom of the Mass
Media and Access to Information Proclamation became law in
December 2008 after years of consultation and debate. The
legislation has been criticized by the private media and press
freedom groups for imposing constraints on journalists and
harsh sanctions for violations. The most controversial
provisions from the original draft law had already been
included in the penal code that took effect in May 2005. Of
greater concern is the selective approach the government
takes in implementing laws, as well as the lack of an
independent judiciary. Journalists have few guarantees that
they will receive a fair trial, and charges are often issued in
response to personal disputes. Court cases can continue for
years, and many journalists have multiple charges pending
against them. Following an arrest in 2009 on criminal
defamation charges, in January 2010, A/-Quds editor in chief
Ezedin Mohamed was sentenced to one year in prison for
another article, which criticized statements made by Prime
Minister Meles Zenawi. Mohamed was released on
September 11. However, on the same day, Akram Ezedin,
Mohamed s son and interim editor in chief for A/-Quds during
Mohamed’s imprisonment, was arrested without charge for
the publication of articles criticizing the local Islamic Council
in Ethiopia’s Afar region. In another case in March 2010, the
Ethiopian Supreme Court overruled a 2007 presidential
pardon given to four publishing companies, Serkalem, Sisay,
Zekarias, and Fasil. The publishing houses had been shut
down as part of the 2005 postelection crackdowns on
independent press and political opposition, and the
publishers and editors were imprisoned. The Supreme
Court’s decision required the publishing companies to pay a
record fine. According to the Committee to Protect
Journalists, four journalists are in jail as of December 2010,
including two Eritrean journalists from Eri-TV who were
reportedly arrested by Ethiopian forces in the Somali capital
of Mogadishu in 2006, and continue to be held at an
undisclosed location in Ethiopia.

Ethiopia has one of Africa’s most progressive freedom of

http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=8036& year ...

Page 1 of 3

9/14/2011



information laws, although access to public information is
largely restricted in practice, and the government has
traditionally limited coverage of official events to state-
owned media outlets. According to the media monitoring
undertaken by the European Union in the run up to the 2010
elections, coverage tended to favor the ruling party, but its
tone was largely neutral, and other parties were allowed
access to the state television and radio broadcasters to
present their platforms and participate in debates. However,
the curtailing of the space for civil society to operate was
influenced by less visible measures already adopted by the
government in 2009, when legislative measures were taken
to restrict the ability of actors other than the state to operate
in areas such as human rights. The Proclamation for the
Registration and Regulation of Charities and Societies was
passed by the parliament in January 2009, curtailing the
ability of nongovernmental organizations (NGOs) to operate
in sectors other than education, health, and food security.
The repercussions of this law became increasingly evident
around election time, reducing the ability of international
NGOs to implement projects in the areas of governance and
human rights, including freedom of expression. Another law
that constrains public debate is the Anti-Terrorist
Proclamation, which took effect in July 2009. It was
theoretically designed to combat groups accused by the
Ethiopian government of carrying out terrorist activities,
such as the Ogaden National Liberation Front (ONLF) and the
Oromo Liberation Front (OLF). However, its broad definition
of who can be considered a terrorist caused concern among
international free-expression groups, as did language
imposing prison terms of up to 20 years on those who “write,
edit, print, publish, publicize, or disseminate” statements
deemed to “encourage, support, or advance” terrorist acts.
This provision had an almost immediate effect on the media.
The exiled editors of a political newsletter, Dereje Habtewold
and Fasil Yenealem, were convicted in absentia in August
2010 ofinvolvement in a terrorist plot. The concern that the
law was being used to prepare charges against the
newspaper Addis Neger caused three of its editors—Mesfin
Negash, Abiy Tekle Mariam, and Tamirat Negera—to flee the
country. The same provision was employed by the Ethiopian
government to pressure Kenya’s Nation Media Group to stop
broadcasting an investigative documentary on the OLF.

Criminal prosecutions, harsh sentencing, official pressure,
and the threat of exile have encouraged self-censorship
among journalists. Foreign journalists and those working for
international news organizations have generally operated
with fewer restrictions than their local counterparts;
however, they too regularly practice self-censorship and face
harassment and threats from authorities. In June, Ethiopian
authorities expelled Heather Murdock, a reporter for Voice of
America (VOA) covering the rebel area in the eastern region
of Harar. Physical attacks on members of the press are rare.

The state controls all broadcast media and operates the only
television station. In 2007, a new broadcasting authority was
created, and the first licenses were awarded to two private
FM stations in the capital; they are owned by individuals
seen as friendly to the EPRDF. Dozens of print outlets
publish regularly and offer diverse views, although following
the 2005 crackdown only a limited number of newspapers
were allowed to continue publishing without interruption.
There are currently 20 private Amharic and English-language
newspapers, which generally focus on politics and business.

http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=8036& year ...

Page 2 of 3

9/14/2011



The government controls the only newspaper printing press,
and its abuse of this monopolization affects private
newspapers’ circulations based on how much the companies
can afford to print. The signals of international broadcasters
Deutsche Welle and VOA have occasionally been jammed.
This trend continued in 2010, but in contrast to previous
years, when the government denied its involvement in
blocking the signals, Zenawi claimed the right of its
government to block broadcasting he said was fomenting
ethnic violence. Zenawi has often mentioned the use of
radios during the Rwandan genocide to justify his
government’s repressive measures against national and
international broadcasters.

Owing to an extremely poor telecommunications
infrastructure, only 0.75 percent of Ethiopians accessed the
internet. In 2010, the country was still relying mostly on
slow and unreliable dial-up connections. The government has
resisted liberalizing telecommunications, maintaining a near
monopoly and keeping prices artificially high. According to
the International Telecommunication Union, in 2010 Ethiopia
was the second most expensive country for broadband
internet; the price of a connection was 2,085 percent of
average monthly income. Most of the political blogs, many of
which are based abroad, have been blocked, hindering
important voices from contributing to the local political
debate. At the same time, the government has invested
massive resources to use new communication technologies
that allow it to communicate with the periphery of the state.
It has set up a satellite-based videoconferencing system
known as WoredaNet to allow the prime minister, other
ministers, high level civil servants to regularly communicate
with local officials, although its efficacy remains limited.

http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc country detail.cfm?country=8036& year ...

Page 3 of 3

9/14/2011



