
Print

Freedom Of The Press - Fiji (2011)

Status: Partly Free
Legal Environment: 18
Political Environment: 27
Economic Environment: 12
Total Score: 57

The constitution, suspended since April 2009, guarantees
press freedom and freedom of expression, but the military
government led by Commodore Voreqe Bainimarama did not
respect these rights in practice. Fiji’s news media faced the
strongest threat to their independence and survival during
2010. In February, the government instituted a new Crimes
Decree, a replacement for the old penal code. This decree
defines crimes of sedition to include any criticism of the
government, including those made abroad. In late June, the
government promulgated the Media Industry Development
Decree (MIDD), and the new law took effect four days later.
The decree provides for a new Fiji Media Industry
Development Authority with the power to enforce the decree
and investigate possible violations. The decree also
establishes a separate media tribunal to hear cases referred
by the authority and to impose prison sentences and fines on
journalists whose work is deemed to be against “public
interest or public order.” Both of these offences are ill-
defined. Violations of the decree are punishable by a fine of
up to F$1,000 or imprisonment of up to two years for
journalists, and the penalty for any media company which
breaches the law may be as high as F$100,000. The MIDD
also overrode traditional checks and balances by forbidding
the judiciary to challenge the decree or the institutions
established by it. News media outlets were only given a
hasty opportunity to provide submissions on the decree;
editors were reported to have been given two hours to read
the 50-page draft law and make comments. The decree was
widely condemned as entrenching the restrictions that had
been introduced the previous year under the 2009 Public
Emergency Regulations (PER), and ran counter to a pledge
to end censorship with a legal framework to enable media to
operate freely and independently. Meanwhile, the PER
continued to be renewed monthly, and pre-publication
censorship conducted in newsrooms remained in force.

At year’s end, no journalist or media group had been
charged under this decree, but there were reports of
extralegal harassment against journalists by authorities. In
July 2010, journalist Richard Naidu was detained overnight
and interrogated for his news article on the FijiLive website.
The article stated that Police Commissioner Commodore
Esala Teleni had been suspended, but police claimed that the
article was false. Television journalist Rachna Nath was also
interrogated after her report on the arrest of former Prime
Minister Mahendra Chaudhry was alleged to have incited
public anger.

In spite of censorship and the threat of the decree, Fiji has
one of the most developed media environments among
South Pacific nations. A private radio network,
Communications Fiji Limited, operates multiple and
multilingual stations, and competes with the public

Page 1 of 2

9/14/2011http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=8037&year...



broadcaster, Fiji Broadcasting Corporation. A new
independent station, Mai Television, also competes with the
long-established Fiji Television. In February 2010, the harsh
publishing and broadcasting climate and a downturn in
advertising revenue led to the closure of one of the country’s
three daily newspapers, Fiji’s Daily Post, which had an
Australian controlling interest. However, the rest of the
country’s news media remained relatively stable with the
third daily, Fiji Sun, extensively publishing government press
releases and consolidating its business position.

A major concern about the decree was a provision stipulating
that media outlets could not be more than 10 percent
foreign-owned. This clause was reportedly designed to make
critical sections of the news media more pliant. It had
particularly sinister implications for the country’s oldest and
most influential newspaper, the Fiji Times, founded in 1869
and wholly owned at the time by News Limited, the
Australian branch of Rupert Murdoch’s U.S.-based News
Corporation. Since the 2006 coup, the newspaper, under the
editorship of an indigenous Fijian, Netani Rika, had been the
most critical media opponent of the regime and the strongest
voice for a return to democracy. Widespread speculation
centered on whether News Limited would divest itself of its
90 percent ownership, or would close the 141-year-old paper
outright. Several publications in the Murdoch stable
reportedly waged a campaign against the regime. However,
it was announced after the deadline for interested parties to
make bids for the newspaper that a locally owned major
trading business, the Motibhai Group, would buy out theFiji
Times. Mahendra Motibhai Patel, who had been a director of
the newspaper for 40 years, took control of the paper and
appointed a former publisher, Dallas Swinstead, to take over
the helm. He vowed to maintain the newspaper’s
independence. A week later, the editor and deputy editor
had resigned and were replaced.

There were no government restrictions on the internet,
which was accessed by nearly 15 percent of the population.
However, the government did monitor internet traffic,
especially to control criticism of the government by bloggers.
In January 2010, 20 employees of the Suva City Council
were suspended for antigovernment blogging activities. A
month later, the contracts of 12 of these employees were
terminated.

Page 2 of 2

9/14/2011http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=8037&year...


