
Print

Freedom Of The Press - Gabon (2011)

Status: Not Free
Legal Environment: 24
Political Environment: 23
Economic Environment: 22
Total Score: 69

The constitution guarantees freedom of expression and of
the press, but authorities continued to employ legal
harassment, threats, and financial pressure to curb critical
reporting in 2010. However, conditions have improved
slightly under President Ali Ben Bongo Ondimba, who
succeeded his father in 2009. Libel can be treated as either a
civil or a criminal offense, and the government is permitted
to criminalize civil suits and initiate criminal cases in
response to alleged libel of government officials. Publications
can also be legally suspended for libel and other offenses. In
June 2010, reporter Jonas Moulenda of the state-owned daily
L’Union was convicted of criminal defamation in a suit
brought by Alfred Nguia Banda, the former director general
of Gabon’s maritime transport agency, whose name had not
even appeared in the cited article about the murder of
Banda’s successor. Moulenda was given a suspended
sentence and a fine of 500,000 CFA francs ($900), and was
free on appeal at the year’s end. In October, the editor of
the independent newspaper Le Temps was imprisoned for
five days for failing to pay the entire amount of an exorbitant
defamation fine, which had been levied in 2004 for an article
that suggested a member of the ruling party could have
been involved in an armed robbery.

In 2010, the government continued to use its main
regulatory body, the National Communications Council to
curtail critical journalism. In May, the newspaper Ezombolo
was banned from publishing for six months for “persistently
insulting the head of state.” However, no media outlets were
closed and there were no reports of attacks against
journalists during the year. Past cases of assault and
harassment were not investigated adequately.

The two government-affiliated newspapers, L’Union and
Gabon Matín, are the only dailies in the country. Nine private
weeklies and monthlies print sporadically due to financial
constraints and government-ordered closures. Many of those
outlets occasionally voice criticism of the government and
ruling party, but self-censorship persists, especially when it
comes to the president, although it was less common in
2010 than in previous years. Foreign publications are readily
available. Gabon has seven private radio stations and four
private television stations. The government owns two radio
stations and two television stations that broadcast
nationwide. Satellite television is also available to those who
can afford it, and foreign radio broadcasts are widely
accessible. Government officials and other powerful figures
use financial pressure to control the press, and ownership of
media outlets is opaque. In 2010, only 7.23 percent of the
population accessed the internet. There were no reports that
the government restricted internet access or monitored e-
mail.

Page 1 of 1

9/14/2011http://freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=8040&year...


